• the M Bitch

PoP: skaljacka eller fodrad jacka?

Står i begrepp att inhandla ett vinterset på Polarn o Pyret. Eftersom det är första gången, så vet jag inte riktigt hur jag ska tänka.
    Har sett att det finns en skaljacka och en fodrad jacka.
    Vi bor i Karlstad, har mest omkring -5 till +5 på vintern. Ibland smäller det till å blir -10, eller blåsigt.
    Behöver barnen den fodrade jackan eller klarar de sig med skaljackan?
    Hur har ni valt som bor i liknande klimat?

Den fodrade jackan ser ju go ut, men tänk om den blir FÖR varm???
    Tycker att skaljackan ser lite "tanig" ut...

• Svar på tråden PoP: skaljacka eller fodrad jacka?
  • Dr Mupp

Vi bor i sörmland. Jag skulle inte ha skaljackan som enda vinterplagg. Men har man overall som kommer användas mest så kan man ju ha bara skaljackan.

• parvati

Man kan köpa till en flecce som bärs under overollen. Jag tycker att barnen ska ha en overoll på vintern. Skaljackan är nog bra kalla och lite fuktiga höst och vårdagar.

• blommisen

Tror inte att man klarar sig på skaljackan i vinter. Har tänkt att ha skalbyxan o jackan nu i höst (de funkar ju även när det regnar) Sen blir det det nog overallen i vinter. Det är smidigt att ha ett tvådelat när man åker o handlar eller bara ska vara ute kort stund. Overall är smidigt när man ska vara ute o leka när det är kallt. Jag tror det är bara att gilla läget o köpa två olika set, ett när det är höst o ett när det blir kallt i vinter.
    Nu vet jag inte hur gammal ditt barn är men är det dags för förskolan ( som det är för min lilla) så tror jag att det är lättare att ha två olika set.

Nu är det bara att bestämma sig för färgkombination på skalsetet. Har redan köpt svarta byxor men velar mellan röd eller cerise jacka..

Ha, ha snacka om i-landsproblem....

• sarsparis

jag säger skaljacka och fleece under. en skaljacka kan man ha hela hösten, vintern med fleede och våren så den kommer mycket till använding.

• the M Bitch

Jag tror det blir den fodrade jackan + byxor till 7-åringen och en overall till 5-åringen.
    Sedan blir det Didrikssons fodrade galonset som komplement. Undras om det finns i storlek till 7-åringen (134) ?

Förra vintern retade jag mig på att ungarnas overaller blötte igenom varje gång det blev lite slask.
    De hade overaller från Lindex, men visst - de var inne på säsong nr 2.
    I fortsättningen blir det bara nya kläder till vintern!

• loijsen
    sarsparis skrev 2009-08-26 08:18:17 följande:
    jag säger skaljacka och fleece under. en skaljacka kan man ha hela hösten, vintern med fleede och våren så den kommer mycket till använding.
    Enligt en POP personal i Malmö så räcker inte skaljacka till även om man använder fleece under (eller till och med fleece och ullunderställ).Hon sa att man absolut ska köra på de fodrade varianterna under vintern,
Svar på tråden PoP: skaljacka eller fodrad jacka?