• Nette

Färga en klänning med Tea?

jag ska på bröllop på lördag och har en jättefin klänning i 100% polyester men den är VIT och det kan man inte ha på bröllop såvida man inte är bruden Jag har hört att man kan färga saker själv genom att lägga tea-påsar i badkaret (och vatten) sedan lägga i plagget och man får en annan nyans och inte längre "brudklänningsvit" någon som vet om detta kan bli bra? / Nette

• Svar på tråden Färga en klänning med Tea?
  • Sencha

Min gissning är att tefärgning inte funkar på syntet.

0401 & 0807
  • vackrastarflow

varför kan man inte ha vitt på bröllop?

• Nette

För att? Om jag spille kaffe så blir d ju genast en fläck kan jag lova. Någon bra idè?

• Nette

Vitt är endast för bruden. "vett å ettikett" typ

• Zixi

På svenska heter det dock Te
    Och tyvärr går det inte att färga polyester. Hade klänningen varit i bomull så hade det nog funkat.

• Nette

Nej det stavas *besserwisser*..............................

• vackrastarflow
    Nette skrev 2009-08-25 23:43:02 följande:
    Vitt är endast för bruden. "vett å ettikett" typ
    vad händer om bruden har en klänning i annan färg än vitt då? min kollegas fru hade en vit och röd... får man inte ha rött då heller?? och VAD händer om de är lesbiska?? två i vitt?!

jag tycker sådan "etikett" är förlegad. många bär dessutom svart på bröllop... det bevisades på det senaste bröllopet jag var på.
  • Nette

Rött får man inte heller ha! Det betyder att man haft sex med brudgummen. vet inte vem som hittat på dessa saker men d e inte jag iaf.

• vackrastarflow
    Nette skrev 2009-08-26 00:01:48 följande:
    Rött får man inte heller ha! Det betyder att man haft sex med brudgummen. vet inte vem som hittat på dessa saker men d e inte jag iaf.
    om du inte vet vem som hittat på dem, varför då följa dem?? och då hade jag sovit med brudgummen minsann. jag och de andra två tärnorna tom!
  • gaffsan

Jag har färgat syntet ,från vitt till beigegul. Hade ett halvt paket
    löste som jag sen silade bort. Blev jättebra {#lang_emotions_wink}

• gaffsan

Jag gjorde det först i en stor kastrull  med  hett vatten ,sen silade, sen i balja  och lite kallare vatten sedan i med klänningen 

• Jesster
    Det är en gammal myt som tydligen har svårt att släppa taget.
    Den som söker han finner - www.google.se
  • Anguis
    Det har jag aldrig hört talas om men det stämmer faktiskt. Jag gifte mig i rött och jag hade haft sex med brudgummen.
  • Nette

Det där med rött struntar jag i men att man inte ska bära vitt är för att man inte ska konkurera med bruden om att vara vackrast. Enligt en bok jag fått som heter just "vett och etikett".

Svar på tråden Färga en klänning med Tea?