• Anonym (Vän)

Utmätning?

Har ett par vänner som har det tufft ekonomiskt. Ganska nydligen gick deras företag i konkurs och dom fick stora skulder. Kvinnan har utmätning på sin lön och pengarna som blir över räcker inte ens till hyran. Mannens lön är inte mycket större men dom går precis runt, inga extra saker, ingen bil och dom har 3 barn som behöver kläder och liknande. Nu vill Kronofogden göra utmätning på kvinnans lön också. Kan dom göra det trots att familjen hamnar under extensminimum? Kan man överklaga någonstans?

• Svar på tråden Utmätning?
  • Anonym (nono)

KF norm är något högre än soc existensminimum. Så de kommer inte att hamna under det.

• Anonym (nono)

Förresten, "Kvinnan har utmätning på sin lön och pengarna som blir över räcker inte ens till hyran."
    "Nu vill Kronofogden göra utmätning på kvinnans lön också. "

Hur menar du, ska KF göra utmätning 2 ggr på samma lön?

• Anonym

Är det inte mannens lön dom också ska utmäta?

kronofogden tittar på bådas inkomst och räknar ut ett förbehållsbelopp som man ska ha kvar för att klara försörjningen. Om den andres lön också ska mätas ut, så räknar kronofogden ut förbehållsbeloppet på den med. Men be dom prata med kronofogdenoch hör. Min erfarenhet är att dom är bra på att svara på frågor.
    jag vet att man kan överklaga beslutet, men vet inte hur.
    Prata med fogden så fort som möjligt och hör efter

• Anonym (Vän)

Oj, skrev visst fel. Menade att dom ska göra utmätning på mannens lön.

• Anonym (Vän)

Anonym (nono) skrev 2009-08-26 00:21:07 följande:

KF norm är något högre än soc existensminimum. Så de kommer inte att hamna under det.
    Förlåt, men förstår inte riktigt hur du menar.
  • Anonym (Vän)
    Anonym skrev 2009-08-26 00:25:54 följande:
    Är det inte mannens lön dom också ska utmäta?kronofogden tittar på bådas inkomst och räknar ut ett förbehållsbelopp som man ska ha kvar för att klara försörjningen. Om den andres lön också ska mätas ut, så räknar kronofogden ut förbehållsbeloppet på den med. Men be dom prata med kronofogdenoch hör. Min erfarenhet är att dom är bra på att svara på frågor.jag vet att man kan överklaga beslutet, men vet inte hur. Prata med fogden så fort som möjligt och hör efter
    Jag ska be dom ringa.

Jag tycker bara det är konstigt att dom tar ännu mer pengar när dom inte ens har råd att handla mat så dom får äta sig mätta eller kläder och skor till barnen.
  • Anonym (nono)

Anonym (Vän) skrev 2009-08-26 00:29:04 följande:

Anonym (nono) skrev 2009-08-26 00:21:07 följande: Förlåt, men förstår inte riktigt hur du menar.
    Förbehållsbeloppet som man får behålla efter utmätning är högre än vad man får i socialbidrag.
    Så dina vänner kommer inte att hamna under existensminimum. Om de gör det enligt dem så kan de trösta sig med att folk på socialbidrag får ännu mindre pengar.
  • Anonym (Vän)

Anonym (nono) skrev 2009-08-26 00:33:34 följande:

Anonym (Vän) skrev 2009-08-26 00:29:04 följande:
    Förbehållsbeloppet som man får behålla efter utmätning är högre än vad man får i socialbidrag. Så dina vänner kommer inte att hamna under existensminimum. Om de gör det enligt dem så kan de trösta sig med att folk på socialbidrag får ännu mindre pengar.
    Okej, då förstår jag. Tack för svaret
  • Waldo

KFM tar inte mer pengar än man har råd att köpa mat.
    Vad som ställer till det för många är att man är bundna tioll avtal och lån osv som gör att kostnaderna skenar iväg.
    i en utmätningssituation har man inte möjligheten att ha avbetalningar och lån, det som händer i de flesta fall är att öven detta förfaller och går till utmätning.
    Ja, det kan tyckas tokigt men så ser verkligheten ut.

När man räknar ut familjens förbehållsbelopp gör man så här:

Hyreskostnad (bostadskostnad)
    Barnomsorg
    Arbetsresor
    Läkar och medicinkostnader

Detta är de kostnader man räknar ihop. Utöver det får man ett sk normalbelopp som ska täcka alla övriga räkningar, mat osv.
    Förbehållsbeloppet för denna familjen blir ca

Sambo 7500:-
    Per barn 2400:- (om dom är under 6 år)

Så om vi gör ett enkelt räkneexempel kan det se ut såhär

Kostnader för hyra, osv enl ovan 15 000:-
    Normalbelopp ca siffra 14 700:-

Summa kostnader 29 700:-

Allt över 29 700:- kommer att utmätas.

Men bara för att mannen nu ska ha utmätning även han så innebär INTE det att dom kommer att få mindre att röra sig med.
    Dom kommer att ha exakt samma summa som tidigare, vad som kommer att hända är att utmätningen kommer att bli omfördelad på de bägge.

Om man tittar på räknekexemplet så är det alltså fullt möjligt att överleva på sin utmätning.
    För att klara det måste man kapa sina kostnader rejält, man kan absolut inte ha samma levnadsstandard som tidigare

Man kan alltid överklaga en löneutmätning. Man skickar helt enkelt ett brev till KFM där man säger att man överklagar utmätningen. Skriv gärna varför man gör det.
    Sedan ska man alltid kontrollera så det är räknat rätt och får man höjda kostnaderl, ex höjd hyra så ska detta meddelas med en gång så utmätningen räknas om

Svar på tråden Utmätning?