• Maadeleine

Ni som fick svamp på bröstvårtan??

VAd fick ni göra och hur fick ni bort det?
    Har förmodligen fått det

• Svar på tråden Ni som fick svamp på bröstvårtan??
  • Hallonmun

använde vichy vatten i munnen på bebisen och på brösten efter varje amning. och luftade mkt.

• MissLillan

så gjorde jag med och det försvann efter nån dag.

Hallonmun skrev 2009-08-26 09:08:03 följande:
    använde vichy vatten i munnen på bebisen och på brösten efter varje amning. och luftade mkt.
  • fridavida

jag blev tyvärr inte av med svampen förrän jag slutade amma. eller, jag ammar en gång per natt, ett bröst, och har det fortfarande kvar men det är mycke bättre nu allafall. har haft svamp i ca 4 månader nu från och till och har fått mediciner som ska smörjas och tabletter osv men det kommer tillbaks ändå... prata med bvc så hjälper dom dej!

• Maadeleine
    fridavida skrev 2009-08-26 09:36:11 följande:
    jag blev tyvärr inte av med svampen förrän jag slutade amma. eller, jag ammar en gång per natt, ett bröst, och har det fortfarande kvar men det är mycke bättre nu allafall. har haft svamp i ca 4 månader nu från och till och har fått mediciner som ska smörjas och tabletter osv men det kommer tillbaks ändå... prata med bvc så hjälper dom dej!
    hur såg det ut och hur kändes det?
  • Sol Angelica

Jag köpte dactacourt! Tog 2 dagar sen var det väck!!
    Smorde bara in bröstvårtan och vårtgården 2 gånger om dagen.
    Ska dock torkas bort innan man ammar.
    Sen vichyvatten till bebbens mun.

• kattis b

Jag gör rent bröstet efter varje amning med vichyvatten, hennes mun nån gång om dagen, och kokar amningsnappar, nappar till nappflaskor etc mellan varje matning. Det är påväg bort, men så fick jag iofs också medicin mot det. receptbelagd engångskapsel. Jag ringde amningsklin. på V-ås sjukhus direkt. Hoppade över det där med bvc..
    Vichyvattnet förresten.. Det måste vara natriumkarbonat i, annars är det smått meningslöst. Så Ramlösa och sånt funkar tyvärr inte.

• Melmis

Natriumkarbonat är viktigt, jag missade det och blev inte av med det. Sen kom jag på det och då försvann det.... Penslade med tops på bröstet och i munnen på barnet.

• fridavida
    Maadeleine skrev 2009-08-26 10:10:29 följande:
    hur såg det ut och hur kändes det?
    det blir liksom ljusrosa runt bröstvårtorna och så fjällar jag så som när man bränt sej av solen. känns lite så också, plus att jag har småsår och det gör förbannat ont när man ammar..
  • CloudBerry the 1st

Köp Daktakort på apoteket, smörj in 2-3 ggr varje dygn men rengör bröstvårtann innan du ammar så går det över på någon dag.

Har själv samma problem och det hjälper.

• Maadeleine

fick tydligen lov att åka på sjukhuset för att ta prov på tissen och mjölken! hmz

Svar på tråden Ni som fick svamp på bröstvårtan??