• silverhjärta

Kan man flytta ljung?

Vi sätter ljung på graven varje höst som så många andra. Men jag undrar om det funkar att gräva upp ljung från vår skog och sätta istället för att köpa? Klarar den sig och är det något som behöver tänkas på?

Don´t drink and derive!
  • Svar på tråden Kan man flytta ljung?
  • Diablo

Om det är er skog, så att ni får gräva upp plantor! Jag antar att bara ni får med er ett tillräckligt stort rotsystem så borde det inte vara några problem. Vattna väl!

• silverhjärta
    Diablo skrev 2009-08-26 10:44:55 följande:
    Om det är er skog, så att ni får gräva upp plantor! Jag antar att bara ni får med er ett tillräckligt stort rotsystem så borde det inte vara några problem. Vattna väl!
    Jodå vi äger skogen. Hur stort är rotsystemet tror du? De har ju växt där ett tag så de lär väl vara väl förankrade.
    Vi ser gärna att det mesta vi sätter på graven kommer från vårt. Gravstenen är från vår skog och alla blommor, förutom de vi planterar, kommer från vår trädgård eller från ängar och hagar. Hade varit kul om även ljungen kommit från vår skog.
    Don´t drink and derive!
  • Diablo

Sätt spaden en 30cm från plantan och gräv runt om. Sedan ser du ju om det bara är jord då kan du ju skaka av överbliven jord. Men det är bättre att prova och få med sig lite mer än lite förlite.

• silverhjärta

Jag ska testa. Tack för hjälpen!

Don´t drink and derive!
Svar på tråden Kan man flytta ljung?