• hellokitty1

luftrenare vid allergi

Min pojkvän är lite allergisk mot mina katter. Han känner av det när han är hos mig, men det är inte värre än att han kan hälsa på och sova här (katterna får inte vara i sovrummet heller). Undrar om jag ska köpa en luftrenare för att "mota Olle i grind", dvs att allergin inte ska bli sämre. Nån som vet om de verkligen har utlovad effekt, märks det nån skillnad vid allergi?

• Svar på tråden luftrenare vid allergi
  • erkiperki

Jag är själv allergisk och har aldrig hört talas om en sådan pryl, har du någon länk eller så? Det jag kan säga direkt är att detta inte är något som rekomenderas av läkare (vet inte om det är något som avråds ifrån heller men det är då inget vedertaget). Det låter som att det skulle kunna bli svårt att få det att funka, dels är det så oerhört små partiklar som man är allergisk mot, vet inte om det finns filter som fångar upp, det är också oerhört små mängder som krävs för att ge en allergisk reaktion. Jag har svårt att tro att en maskin kan få med allt. Ett annat problem är ju att det man inte tål finns på hud (hudmjäll), i saliv, urin o.s.v. D.vs. det finns inte bara i luften, det fastnar även på alla textilier i hemmet. Det är ju t.ex. inte helt ovanligt att man kan bli allergisk mot kattägares kläder... Så, njaa, jag tycker nog att det låter som ett försök att lura folk på pengar.

• Mumin80

En luftrenare kan ju funka bättre på t.ex. pollen, där allergenet faktiskt är luftburet. Men husdjur lever ju i hemmet och då hamnar deras allergener lite överallt, det är inte så mycket man kan göra åt det annat än att städa ofta.

• hellokitty1

Gå in på t ex net on net eller tretti.se och kolla efter luftrenare. Jag vill inte göra reklam men så här står det om en:
    Supertyst luftrenare med HEPA-filter för allergivänlig luft!
    Den här luftrenaren Oxygen Z9124 från Electrolux är inte bara en av marknadens snyggaste utan också knappt hörbar med sina 27 dB. Perfekt för allergiker och andra som vill förbättra sin inomhusluft.
    Framför allt är den effektiv när det gäller att leverera ren luft, 313 m3 per timme. Med det sköljbara HEPA-filtret och aktivt kolfilter försvinner 99,97 procent av alla otrevliga partiklar som pollen, kvalster, mögel, tobaksrök och allergener från husdjur. Luftrenaren har dessutom en luftsensor och ökar luftflödet när den känner av ovälkomna luftpartiklar.

Det låter ju bra men kanske är det för bra för att vara sant?

• hellokitty1

Ojdå, produktnamnet kom visst med iallafall, jag som tänkte vara opartisk..

Svar på tråden luftrenare vid allergi