• wellah

Sluta skaffa chihuahuor!!!

www.expressen.se/index.jsp

snälla sluta bidra till hysterin!
    Vavvor är inte söta små accessoarer utan riktiga hundar om än små och söta!
    Kan inte förstå utvecklingen! Då jag köpte min lilla prins Tim så kostade reggade vavvor 6-7 tusen, idag får du köa flera år och betala det dubbla om inte mer. Men gör det, ta inte och svara på annonser på blocket eller liknande med insmugglade små oskyldiga valpar. Låt inte svinen som gör såhär mot de små liven få komma undan med det något längre! Köp endast registrerat och enligt SKK's regler.

/wellah med hjärta som brister

• Svar på tråden Sluta skaffa chihuahuor!!!
  • ebben

Tycker inte alls man ska sluta!!(som din rubrik löd)
    Bara man ser till att det är av en seriös kennel så är det ingen fara!Man ska göra så vad man än köper för hund.Hälsa på redan INNAN valparna föds gärna...........

• giz
    tror ts menar att man ska sluta köpa dom som en barbie docka.
    inte som hund.
    idag används dessa små saker som handväskor ta mej attan. det är som en ass äääää tänker inte försöka stava det ordet ens.
    för 6 år sedan kosta dessa dogs 5000kr. det var inga problem att få tag i en för folk använde dom som hundar. i dag ligger dessa på 15000- 25000kr. och efterfrågan är enorm.
    det stora problemet är vad som kommer hända med dessa då dom är ute ur modet. ska dom kastas i insamlingslådorna, lämnas till myrorna osv som vi gör med alla våra andra omodärna kläder å prylar eller ska dom avlivas för att dom är omodärna?
    ska man ha en chi (tänker inte stava det heller) eller kinesisk nakenhund som oxå dom börjar bli substitut till de som inte får tag på en chiu i rätt tid då dom pront måste ha för att glänsa......ska man ha en sån hund så är det för att man ska ha en hund inte för att gå på gala osv osv.
    jaja jag svamlar på men stämmer in i ts: sluta för farao att köppa dessa hundar (lägger till) som smycken m.m............ det är ju en hund som kräver uppfostran som alla andra å inte ngn nicke docka........
  • bimmer

Nickar och håller med till fullo är så trött på att se alla skumma anonnser i gulatidningen på småhundar som kan levereras till din dörr. I Hundsport fanns det en artikel om hundsmugglingen på sidorna 16-17 i det senaste numret.

• wellah

menade precis som GIZ skrev.... vavvor är underbara HUNDAR inte smycken.... verkar tyvärr vara poppis med alla sorters dvärghundar, bara man kan bära dom på armen eller i en handväska.... tragiskt är vad det är!!!! Och jag tycker tyvärr också det har bubblat upp allt för många nya uppfödare, misstänksamt, värnar dom om rasen eller vill dom tjäna pengar? Sorgligt....

jag har i andra forum sett alldeles för många trådar där trådskaparen fått erbjudande om oreggad valp, ibland ser inte ens valparna ut som den rasen säljaren påstår.... fattar inte hur folk kan vara funtade som inte köper renrasigt då det speciellt gäller dessa utsatta raser!

• ebben

Vi/min dotter ska köpa en dvärgspets om ett par år. Vi ska så klart fara till kenneln o se att allt är bra mm! Och enligt alla regler.Vi har ju redan hund så man vet ju en del...........
    Men häller med att oreggade/smugglade ska man ju ABSOLUT INTE köpa!

• mini97

Är det någon som vet om SKK gör något åt problemet.
    Skk är iallafall hundägarnas riksorganisation, Det skulle vara intressant och vet vad de gör åt problemet.
    Vist dom har artiklar i Hundsport men hur många vanliga människor når den. Vi hund dårar läser den men hur många mer gör det.
    Jag tycker att Skk borde göra mera i fallet.

• sockenos

Jag har själv två chihuahuor och min mamma har Kennel, å det är så tråkigt att det har blivit sån hysteri om dom.. jag blir så ledsen på all smuggling och skit.. det ända jag kan tipsa folk om är att KÖP ALDRIG EN OREGISTREAD CHIHUAHUA!!! vänd er alltid, alltid till en godkänd uppfödare om ni funderar på att köpa en!
    Dessutom är dom oreggade oftast dyrare än dom som är registrerade och har stamtavla.
    Min mamma säljer valparna reggade i skk, med stamtavla, vaccinerad, vet besiktade, avmaskade - efter mertiterade föräldrar som är knäledsundersökta och ögonlysta. Hon tar 13.000:- för dom.
    På blocket såg jag en annons idag för en chihuahua blandras som dom begärde 17.000:- för! det är ju fan inte klokt! vi måste få stopp på detta!

för intresserade gå in på rasklubbens hemsida: www.chihuahuacirkeln.nu
    Har själv en hemsida ni kan kika in på: www.freewebs.com/micro-pluto

Svar på tråden Sluta skaffa chihuahuor!!!