• planeraren

Tips på fina, välgjorda namnsmycken?

Jag har varit på jakt efter ett namnsmycke där namnen är gravderade på ovansidan av en ring. HAND of Sweden har helt perfekta smycken, med undantag av priset... Kollade på den på s 6 i deras Family-katalog och en ring i vitguld skulle kosta 4650:-

Någon som beställt namnsmycke någon annanstans som är nöjd och som kan tipsa?? (Vill inte ha något hemmatillverkat där bokstäverna sitter i olika höjd..)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-26 11:05
    Här är länken: www.handsweden.se/bilder/HANDfamily2008.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-07 20:01
    Har beställt från www.solx.se. Väntar spänt på att få se om smycket blev som jag beskrivit det..

• Svar på tråden Tips på fina, välgjorda namnsmycken?
  • planeraren

Tack för tipsen men jag har beställt från www.solx.se. Bästa stället jag kunde hitta! Nu är det bara att vänta och se om det blir lika bra som jag förväntat mig...

• LPW

Jag tänkte tipsa om just HAND! Hoppas att smycket du beställt blir fint!

• planeraren

LPW
    HAND är förstås det bästa.. men priserna får en ju att undra vad i hela friden det är som kostar så mycket vid tillverkningen. Sanningen är väl att det är märket man betalar för, inget annat. Vore man ekonomisk oberoende så..

• LPW

Materialkostnaden skiljer sig åt väldigt mycket mellan guld och silver men det är nog även så att man betalar lite för namnet. Sedan är väl iofs namnen "ifyllda" på något sätt också på smyckena från just HAND vilket förstås kostar lite det med.

Jag funderar på att köpa den där lilla söta "knäppöglan" i vitguld med briljanter från just HAND- verkar användbar om man låter tillverka några olika "hängen" hos en guldsmed.

• planeraren

LPW
    Det förstås. HAND gör ju sina i vitguld, på övriga ställen görs de nästan uteslutande i silver, när de ser "just silvriga" ut. Angående de svarta eller oxiderade bokstäverna så verkade det inte som att det utgjorde någon extra kostnad. Jag fick inget större tillägg på priset då jag skrev i min order att jag ville att bokstäverna skulle vara på detta vis.

Hänget är ursnyggt!! Smycket blir ju helt annorlunda med en sådan detalj. Kan man köpa bara det alltså?

• LPW

Ja, man kan köpa bara "knäppöglan" (sidan 16 i katalogen). Den i vitguld med briljanter som jag funderar på kostar lite över 5000 SEK men det finns även utan briljanter (och då i två olika storlekar) vilket förstås är mycket billigare. Nu är det inget "namnsmycke" jag vill ha men däremot ett par andra hängen (skall ev låta göra ett hänge med en safir jag köpt och jag funderar även på att köpa droppformad, facetterad färgad ädelsten i och låta göra ett hänge i stil med Ole Lynggaards "Sweet drops" vilken hade varit fin med den där öglan. Även om det är mycket pengar så är det en smart idé då man ju kan använda det till olika hängen.

• planeraren

LPW
    På s 16 i katalogen jag kollar i är det bara ringar? Finns den på internet? Jag kikar i denna: www.handsweden.se/WWW/Handfolder1.pdf. Var ska du låta göra hänget i så fall? Sweet drops... I like!! Armbanden är ju fantastiska. Inte bra att kolla på sånt här

Svar på tråden Tips på fina, välgjorda namnsmycken?