• Anonym

Han säger elaka saker men skojar bort det..

Min kille slänger ur sig taskiga saker och sen säger han -Jag skojar bara. Det kan vara t.ex att han ser en snygg tjej med snygg röv på tv:n och så säger han, åh, en sån skulle jag vilja ha. När jag säger typ -Meh! så säger han -Jag skojar bara.

Idag skulle vi äta tillsammans och han tittade på min matlåda och sa -Vad ska du äta för äckligt då? Varför säger du så, undrade jag -Äsch, jag skojade ju bara.
    Han kan också kalla mig för fula saker och sen säga att han skojar.

Jag frågade honom idag varför han säger så. Då svarade han att han säger det för att bryta ner mitt självförtroende. Och varför skulle du vilja det, undrade jag. Äsch, jag skojar ju bara med dig hela tiden, svarade jag då.

Jag avskyr när han håller på så och jag har sagt till honom att jag inte uppskattar den humorn. Han säger att det bara är så han är, men jag tror fan det kan ligga lite i det han sa, fast han hävdade att han skojade, att han vill bryta ner mig lite fast på ett sätt så att han kan skoja bort det. Inte nödvändigtvis medvetet, det låter som det bara flyger ur honom, inte så genomtänkt alltså. Men han har lite dåligt självförtroende tror jag och behöver en massa bekräftelse. jag kan få känslan att det här är ett sätt för honom att hamna lite "över" och få lite kontroll på mig.

Till saken hör att när det är sådär dolt taskigt snack, dvs att han ursäktar det med ett förlåt eller att han skojar, så är det svårare att försvara varför det gör så ont, det blir liksom att jag är löjlig som inte fattar att han bara skojar. Men jag tycker verkligen det är ap-drygt.

Han är hur gullig som helst annars men jag vet inte hur jag ska få honom att sluta med det här. eller hur jag ska sluta bry mig. Man kan inte ändra på andra, bara sig själv är ju ett av mina motton, som jag skulle ha mkt nytta av nu, men det är svårt att använda sig av det i praktiken hur bra det än låter.

Vad skulle ni ha gjort? Inte brytt er eller vad skulle ni sagt till honom. Han blir sur om jag kritiserar honom och hotar rätt ofta med att gå då, men det vill jag ju inte heller eftersom vi har det bra annars. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Han säger elaka saker men skojar bort det..
  • lillekatt

Ge igen med samma "roliga skämt". Då kanske han förstår att det inte är så kul egentligen.

• Anonym

..och du är tillsammans med honom för att?

• Anonym
    lillekatt skrev 2009-08-26 12:25:14 följande:
    Ge igen med samma "roliga skämt". Då kanske han förstår att det inte är så kul egentligen.
    ja, jag funderade på det fast det tar emot att agera på samma sätt som honom när jag avskyr när han gör så. Det blir lite sandlåda då. Men man har ju lite lust bara för att se hur han skulle reagera..
  • Muminski

Ursäkta men det är bara att ha noll tolerans överhuvudtaget för liknande "skämt". För varje gång han "skämtar" på det där sättet måste du visa honom att du inte tolererar det. Ända tills han fattar grejen.

Alla vettigt funtade människor vet att man inte skojar med sin partner på det där sättet.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-26 12:26:05 följande:
    ..och du är tillsammans med honom för att?
    För att vi har det bra i övrigt.. Men det är drygt när han är världens finaste ena stunden och så slänger han ur sig såna där plumpa saker för att sen be om ursäkt på ett eller annat sätt.. Jag blir kluven som fan
  • Muminski
    Anonym skrev 2009-08-26 12:27:00 följande:
    ja, jag funderade på det fast det tar emot att agera på samma sätt som honom när jag avskyr när han gör så. Det blir lite sandlåda då. Men man har ju lite lust bara för att se hur han skulle reagera..
    Ge inte igen.. då är du ju likadan själv men jag förstår att det är frestande.

Hans hot om att gå är säkerligen bara tomma hot och om han inte klarar av att behandla dig med den respekt du förtjänar borde du aktivt hjälpa honom att packa.

Genom att vara konsekvent i din icketolerans för hans "skämt" kommer han själv få ta ställning till om han vill förändras eller ej. Han fattar att det inte gör någon av er något gott och får förhoppningsvis jobbiga konsekvenser att stå ut med efter varje "skämt". Till sist tröttnar han på det och fattar att han måste lägga av eller så drar han. Grattis vilket som.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anonym
    Muminski skrev 2009-08-26 12:28:36 följande:
    Ursäkta men det är bara att ha noll tolerans överhuvudtaget för liknande "skämt". För varje gång han "skämtar" på det där sättet måste du visa honom att du inte tolererar det. Ända tills han fattar grejen. Alla vettigt funtade människor vet att man inte skojar med sin partner på det där sättet.
    Mm, jag reagerar ju alltid på det men han tycker jag överdriver om jag reagerar för starkt. han glömmer från gång till gång att han säger sånt och om jag gått och byggt upp en massa irritation över det han sagt tidigare och blir skitirriterad när han säger nåt nästa gång så fattar han ingenting.. suck
  • Anonym
    Muminski skrev 2009-08-26 12:32:10 följande:
    Ge inte igen.. då är du ju likadan själv men jag förstår att det är frestande.Hans hot om att gå är säkerligen bara tomma hot och om han inte klarar av att behandla dig med den respekt du förtjänar borde du aktivt hjälpa honom att packa.Genom att vara konsekvent i din icketolerans för hans "skämt" kommer han själv få ta ställning till om han vill förändras eller ej. Han fattar att det inte gör någon av er något gott och får förhoppningsvis jobbiga konsekvenser att stå ut med efter varje "skämt". Till sist tröttnar han på det och fattar att han måste lägga av eller så drar han. Grattis vilket som.
    Mm.. det är lite så jag tänker. han får tycka att jag överdriver men jag orkar inte höra sånt och kommer säga det varje gång det kommer nåt. Jag tar egentligen inte åt mig så mkt av just det han säger utan mer att han tycker det är ok att säga såna saker till mig. respektlöst
  • Anonym

Det blir så tudelat också när han är världens finaste annars. Jag vill att han alltid ska vara så.. alltså sur och grinig kan man väl vara och konflikter kan man ha men det här är så onödigt.

Svar på tråden Han säger elaka saker men skojar bort det..