• AnnaT75

Övervintra kronärtskocka i kruka?

Jag har en fin kronärtskocka i en stor lerkruka. Har hört att det går att övervintra den om den står svalt och skyddat. Någon som har tips på hur svalt? Ska man klippa ner den?

• Svar på tråden Övervintra kronärtskocka i kruka?
  • ALJO

Låt den vissna ner själv. Antingen gräver du ner hela krukan i rabatten, gärna djupare så att den kommer ner riktigt skyddat, eller i källare/garage eller annat som håller 5-7 grader. Dom funkar ungefär som potatis fast tål nog lite mer kyla. Du kan ju även plocka ur skockorna ur krukan och förvara som potatis, annars får du plantera om till våren för nu har dom nog blivit många knölar och dom vill inte trängas för mycket.

• ALJO

Glömde säga att du skall inte ta in dom/gräva ner dom förrän det har blivit kallt och dom har fått sig lite frost.

• Bonde
    ALJO skrev 2009-08-27 17:24:15 följande:
    Låt den vissna ner själv. Antingen gräver du ner hela krukan i rabatten, gärna djupare så att den kommer ner riktigt skyddat, eller i källare/garage eller annat som håller 5-7 grader. Dom funkar ungefär som potatis fast tål nog lite mer kyla. Du kan ju även plocka ur skockorna ur krukan och förvara som potatis, annars får du plantera om till våren för nu har dom nog blivit många knölar och dom vill inte trängas för mycket.
    Nu tänker du nog på jordärtskockor.
    Kronärtskockor bör kunna övervintras frostfritt inne.
  • AnnaT75

Tack Bonde - tyckte inte heller att det stämde. :)
    Jag provar att plocka in den i förådet så får vi se hur det går.

• Bonde
    Sånt händer, ALJO! Sånt händer.

Jordärtskockorna tål att övervintra i jorden. Åtminstone en bra bit uppåt landet.
  • Gurkburken

Jag har övervintrat kronärtsskocka i kruka i vårt förråd som håller mellan 5 åch 10 plusgrader uner vintern. Det har fungerat fint.

• ulfva@one.se

Jag tror det går bra att gräva upp skockorna och skära av det gröna och förvara dem ungefär som dahliaknölar. Dessa brukar jag stoppa i en plast- eller papperskasse med torv. Det är alltid roligt att testa och kan ju inte bli sämre än att göra inget!

Svar på tråden Övervintra kronärtskocka i kruka?