• Anonym (Vantrivs)

Vad äta och göra vid magkatarr?

Skriver som anonym för jag vill inte att någon ska veta varför jag mår som jag gör.
    Men jag har haft problem med magen ett tag, och det blev värre i söndags och har sedan dess varit rättså jobbigt. Magen är superstor, ser tokgravid ut (gjort 5tester, ett funkade inte, ett var konstigt och oklart och 3var neg. Är alltså inte gravid) jag har ont och jag mår illa. Typisk magkatarr alltså. Jag har inte vetat vad det beror på, men på senaste har jag varit deppig på jobbet och jag har inte riktigt kunnat sätta fingret på varför. Nu har det gått upp för mig att jag vantrivs, vi anställda har sån sjuk press på oss för företaget drar in på timmar för oss anställda men ökar kraven, och det funkar inte riktigt...
    Nu vet jag vad problemet är, men vad gör jag åt det? Jag ska äta mkt kokt mat, och borde undvika alkohol ett tag, eller hur? Jag har också jättesvårt att gå på toa, vad kan jag göra för att få igång detta?

tack.

• Svar på tråden Vad äta och göra vid magkatarr?
  • Anonym (L)

Ät lite ofta och "snäll" mat (inte fet och stekt mat utan sånt som är snällt för magen, kokt mat, soppa osv). När jag börjar må illa (och känner det där suget i magen) brukar jag dricka lite kolsyrat vatten, det brukar hjälpa. Just kolsyrat vatten var ett tips jag fick från en kollega och det hjälpte faktiskt rätt mycket när man får de där illamående"attackerna".
    Kan inte komma på så mycket mer jag gör när jag får tillbaka min magkatarr, hoppas du blir bättre snart!

• dolora

Jag hade magkatarr för ett par år sedan och kan fortfarande ha känningar ibland. De rekommendationer jag fått är att undvika alkohol, ciggaretter/snus och mycket stekt mat. Det som jag tyckte hjälpte mest dock var att knapra Novalucol som finns receptfritt på Apoteket.

Lycka till!

• vilja777

Tycker du kanske kunde kolla om det rörde sig om magkatarr först...
    Vill du inte gå till doktorn kan du ju testa något läkemedel som ger snabb och effektiv lindring. Flytande Novalucol är skitäckligt men ofarligt. Du märker garanterat inom bara minute om det kan ha något med magkatarr att göra. Ta den när du känner att det är riktigt jobbigt och se om du får lindring.

Du behöver inte äta kokt mat. Men alkohol är no-no, kaffe och coca-cola också. Undvik stora portioner, riktigt fet mat. Vissa livsmedel är syrabildande, andra basbildande, tex banan är bra. Det finns info-blad att få på apoteket säkert. Ät lite och ofta. Köp nåt fluortillskott om du håller på ett tag (för tänderna).

Lycka till!

• vilja777

Vill du få igång magen men inte har stora problem så prova något läkemedel som bara är ett bulkmedel. De är ofarliga, utan biverkningar och inte "vanebildande". Du kan testa att lädda physialiumfrön eller linfrön (en msk) i vatten en kvart eller så, ett helt dricksglas, svep hela.
    Annars är det motion, fiber, dricka mycket vatten som gäller. Trist men sant

• vilja777

ska vara "lägga" i vatten...såklart ;)

• Anonym (Vantrivs)

Tack så mkt Vilja777 för att du la ner tid till hela 3inlägg! :) Tack ni andra också!
    Jag ringde doktorn nu och ska dit imorgon, framförallt för min chefs skull. Tråkigt att ha en personal som grå runt på jobbet och inte är sig själv för att denne har ont i magen men vägrar gå till doktorn. Så nu får vi se vad dom säger, med min tur säger dom nog att det är ingenting och så får jag dras med min "gravidmage" hur länge som hellst...

• vilja777

Hihi, så lite så, är lite för snabb ibland ;)

Jo, det finns risk för att det blir lite klapp på huvudet men ladda redan nu för att stå på dig, ta en Novalucol  och ladda järnet vetja! ;)

• Anonym (Vantrivs)

Kan jag äta kokt torsk med äggnudlar?:)

• Anonym

Tycker att du borde gå till vårdcentralen, särskilt om du dessutom känner dig nedstämd. Magkatarr kan dessutom bero på bakterier, som man ska utesluta om man har magkatarr. Kan bli fel när man försöker diagnosticera sig själv. Jag har inte läst så noga men vad jag sett så har ingen rekommenderat omeprazol som är receptfritt och effektivt mot magkatarr.

• Anonym (Vantrivs)

Anonym (sista inlägget)
    Jag har tid imorgonbitti, lika bra att kolla upp det. Det konstiga är att jag har inte så ont idag, har bara haft som mensvärk några ggr men magen är likförbannat stor som en badboll... så jag bör nog kolla upp det.

Svar på tråden Vad äta och göra vid magkatarr?