• Teresias

Rengöra begagnade leksaker

Har fått en del begagnade leksaker och tygböcker av min kusin. Har tvättat tygleksakerna i tvättmaskinen, plastleksakerna i diskmaskinen och de övriga som är gjorda av båda materialen har jag först tvättat med tvål och vatten och sedan doppat i klorin (1 kapsyl i 1 l. vatten). Läste på en sida att man ska göra så för att "döda" bakterier. Tror ni att det är ok? Tänker så att det ej bli för starkt för bebisen...

• Svar på tråden Rengöra begagnade leksaker
  • challe 1

oj jag hade INTE använt klorin till bebisgrejjer.

• Angel1978

se bara till att skölja ordentligt, flera gånger, så att det inte finns någon möjlighet att det finns något medel kvar i något skrymsle.. Spola med duschen eller något så att vattnet tränger in ordentligt pch sköljer..

• Smultron ett

Ojojoj... bakterier?
    Om leksakerna inte är rörda på en vecka så finns nog inga levandes bakterier kvar.

Jag hade tagit bort smutsen bara, torkat av dem med en ren trasa och tvättat de som var av tyg.

• Stårschan

När använde kusinen leksakerna senast? Och hur länge lever egentligen bakterier? Om leksakerna förvarats torrt och inte använts på ett tag hade jag nog inte gjort något alls med dem, om de inte SÅG skitiga ut.

• elvinaOstefan

alcogel/ alcosprit skulle jag hellre kört och sedan sköljt av ordentligt.

• elvinaOstefan

btw. så tror jag att det skulle räcka att bara torka av leksakerna med en fuktig och ren trasa. Inte står man och polerar nyinköpta leksaker från affären..

• Cillalilla

Mitt tips, beroende på vad det är för leksaker så klart. Kör dom i diskmaskinen!

• Cillalilla

HAHAHAHAHA
    Visst är det bra när man läser först och skriver sen??

• Teresias

Nej självklart står jag inte och polerar nya saker.
    Leksakerna var väldigt smutsiga och i behov av att rengöras.
    Tyckte också att det verkade tokigt med klorin till det men läste det på
    Fisher-price hemsida så tänkte att det borde stämma ("expert-svar" som de väljer att kalla det). Stod visserligen i samband med hur man ska undvika förkylningar.
    Ojoj detta är en djungel hur allt ska skötas...

• musli

Oj... Rengöra? Tja, jag hade väl sköljt av dem lite grann och torkat.
    Tygleksaker hade jag kört i tvättmaskinen OM de SÅG sunkiga ut...

Annars är det nog inte mycket att bry sig om. Ungar tuggar på varandras leksaker från de kan förflytta sig och framåt...
    Eller har de några särskilt elaka bakterier hos kusinen?

Hanna 050511 & lillebror bf 090919
  • Stårschan
    Teresias skrev 2009-08-26 13:42:05 följande:
    Ojoj detta är en djungel hur allt ska skötas...
    Ju mer man läser desto osäkrare blir man. Stanna upp ibland och försök tänka logiskt istället för att sikta in dig på att göra allt "rätt enligt regelboken".
  • Teresias

Jo det är väl så :). Söker på nätet och läser en sak på en som jag tror är tillförlitlig sida och gör så. Och efter det börjar jag fundera och frågar ngn, ex. här och får reaktioner. Då blir jag ännu osäkrare.

Nej de hade inga särskilda bakterier utan var bara väldigt smutsiga.
    Hon tyckte själv att jag skulle tvätta dem så gjorde det och sökte information om hur man bäst tvättar och hittade då det om klorinet. Men var väl tokigt. Som tur var så var det endast några få saker som jag sköljde i det. De mesta åkte i tvätt och diskmaskinen.

Tack för alla svar!

Svar på tråden Rengöra begagnade leksaker