• Kontra

Besiktning av hus?

Vi har nyss lagt ett bud på ett hus , så nu är det många tankar som snurrar... Vi ska ju självklart göra en besiktning av huset innan vi skriver kontrakt(om det nu blir vi som får köpa huset), men har hört lite olika siffror på vad det brukar kosta och vilka som utför det. Vi bor i Östersund så jag antar att det inte finns så många fler än anticimex och octopal. Eller kan försäkringsbolag ha den tjänsten?
    Ni som har besiktat erat hus, hur mycket fick ni betala?

Tack på förhand

• Svar på tråden Besiktning av hus?
  • fibbe

Vi betalade 3800:-, men då anlitade vi samma firma som ägarna redan besiktat huset med,vi fick bes. till halva priset då. Har bara hört gott om dom,och vi tyckte att han var noga,och förklarade bra.

Nu när vi teckande villaförsäkring hos folksam så fick man en besiktning av anticimex helt gratis,så vi ska ta ut dom också,och förhoppningsvis så hittas inget nytt på,men kan vara bra att ha olika firmor ute tänkte vi,man ska passa på när det är gratis!

• Joual

Vi betalade 7500 kr för besiktningen av huset. Då gjordes besiktningen av en ackrediterad byggnadsingenjör. Klart värt varenda krona!

• Kontra

Hm, undra om folksam fortfarande har det erbjudandet? Måste kolla upp det imorgon. Joual- Håller med om att det är värt varenda krona!

• fibbe

Ja,vi tecknade den hos dom förra veckan,så det borde dom ha!

• loffes

Kostade 7 500 kr, vi betalade även för en utökad fuktbesiktning tror den kostade
    3 000kr. Anticimex.

• JaMA08

Vi betalade 5600kr för en besiktning och fick ner huspriset 25.000kr. Vi tjänade en hel del.. Lycka till! Mvh Janet

• Storpappa

Samma som Loffes, ca 11000 för en full besiktning (Steg 2) med fuktmätning. Kändes helt klart värt det. Då kan man också teckna en försäkring hos Anticimex mot vissa fukt, röt och svampskador på huset.

Lycka till och köp brandvarnare!

• allt eller inget

Jag skulle inte välja Anticimex för de är värdelösa. Kolla upp med mäklare om det finns fler att välja på.

• Kontra

Ok, tack för all info . Pratade med mäklaren och hon sa att det bara fanns de två som jag skrev i ts. Men ska ringa till folksam i dag och kolla med dem med.

allt eller inget: varför tycker du att de är så värdelösa?

• Moflo
    Kontra skrev 2009-08-27 08:53:40 följande:
    Ok, tack för all info . Pratade med mäklaren och hon sa att det bara fanns de två som jag skrev i ts. Men ska ringa till folksam i dag och kolla med dem med. allt eller inget: varför tycker du att de är så värdelösa?
    Folksams besiktning gäller bara ur försäkringssynpunkt. De kollar alltså bara upp badrummet, termostater och rent allmänt, men kryper inte in nånstans för att kolla allt annat. Vet det då de själv nyss har besiktat min villa och även har gjort det i andra hus jag bott i. Har även varit med på en riktig husbesiktning och det var helt annorlunda än Folksams.
  • Kontra

Ok, misstänkte nästan att det var så. Lät lite för bra för att vara sant. Tack för info!

Moflo skrev 2009-08-27 08:57:06 följande:
    Folksams besiktning gäller bara ur försäkringssynpunkt. De kollar alltså bara upp badrummet, termostater och rent allmänt, men kryper inte in nånstans för att kolla allt annat. Vet det då de själv nyss har besiktat min villa och även har gjort det i andra hus jag bott i. Har även varit med på en riktig husbesiktning och det var helt annorlunda än Folksams.
  • godishjärtat

Vi tog dit en privat besiktningsman( mäklarens skräck, kallades han Han kostade 8000kr, värt varenda krona, supernogrann. Vi skrev in i kontraktet att vi skulle få ta dit en bm, och att vi kunde hoppa av köpet om något var fel, det visade sig att han hittade stora fel bla. med kakelugnarna och taket så det skulle kosta 200tusen att fixa.köparen ville bara dra av 25.000kr, så vi hoppade av köpet. ta inte dit en som mäklaren rekomenderar. Ta dit en egen. om ni har kakelugn eller dyl glöm inte att göra ett trycktest..

• godishjärtat

bm står för besiktningsman inte barnmorska

• Moflo
    godishjärtat skrev 2009-08-27 09:49:08 följande:
    Haha, vore nåt om barnmorskan kom dit istället. Hon kanske extraknäcker som besiktningsman?!

Sorry om jag blev lite OT där, men bara själva tanken var så rolig!
  • mirakelasta

Det viktigaste tycker jag är att man sätter sig in i hur olika hustyper är byggda, alla har sina speciella problemområden. Det gäller även att fundera lite extra om en besiktningsman säger att tex huset behöver dräneras.

Är det en liten, lerig tomt kostar det en hel del att återställa en trädgård, trädgårdsgångar mm. Gamla träd kanske måste tas ner. Är de "svinhöga" får man räkna med kostnad för nedtagning. Kommer grävskopan fram eller måste man ta ner granitgrindstolpar etc.

Om det saknas bleck i nederkant ytterdörr så kan det innebära beroende på rådande vindriktning att det kan ha trängt in vatten under golven i hallen. Är det öppen planlösning med limmade golv kanske man får byta allt trots att det bara är lite fukt vid ytterdörren osv.

Använd fantasin och fråga besiktningsmannen ordentligt vad allt egentligen innebär.

• Kontra

Asg

godishjärtat skrev 2009-08-27 09:49:08 följande:
    Mirakelasta- tack för info, bra att få lite råd på vad man ska tänka på!
  • byström

Inte Anticimex, bor du i Östersund så kolla med ÖZ-Konsult, förbaskat noggrann och bra herre.
    Vi anlitade honom när vi köpte för tre år sen (ute på Rödön) på rekommendation från anhöriga.
    Anticimex besiktningar har jag inte hört ett enda gott ord om.

Han tog 5 eller 6000 för en normal villabesiktning, och det var lätt värt de pengarna.
    Örjan Zetterström, 070-6321919 & 063-44800.

• Kontra

Ok, tack för info! Ska kolla upp han.

byström skrev 2009-08-28 08:14:07 följande:
    Inte Anticimex, bor du i Östersund så kolla med ÖZ-Konsult, förbaskat noggrann och bra herre. Vi anlitade honom när vi köpte för tre år sen (ute på Rödön) på rekommendation från anhöriga. Anticimex besiktningar har jag inte hört ett enda gott ord om. Han tog 5 eller 6000 för en normal villabesiktning, och det var lätt värt de pengarna. Örjan Zetterström, 070-6321919 & 063-44800.
Svar på tråden Besiktning av hus?