• Fru Indosaurie

Spermaprov

Nu har min sambo fått en tid hos min gynekolog på måndag för att göra en massa blodprov. Efter det kommer han att få göra ett spermaprov, trots att man ser att jag inte har nån äl, och det är ju bra.
    Frågan är då:
    VAR gör man spermaprovet? Får man med sig en burk hem som man kan lämna in sen, eller måste han göra det där?
    Tycker det låter svårt nog att göra det hemma när man vet vad det ska vara till..
    Hur gick det för era män?

Lämnar man spermaprov på speciella mottagningar? För jag antar att min gyn inte tänker analysera provet själv ;)

• Svar på tråden Spermaprov
  • CB72

Det ni kan göra är att hämta en burk/rör på en mottagning. Å, göra bort provet hemma.(blir inte lika stressat då ). Men se då till att linda in det varmt (MYCKET VIKTIGT)..
    Sedan när ni ska iväg se till att provet är "nygjort" just innan ni far hemifrån. Sätt det mot kroppen inlindat i något varmt "typ" en halsduk eller så...

Varför man även kollar din man,, är bara för att "utesluta" en ev ICSI vid IVF...
    Antal spermier, rörligheten, fragmentering, mm...För det kommer att under tiden ni väntar i kö,, så åker ni på pergotime för att sätta igång din ÄL.. Å, det är mycket även därför som man kollar din msn spermier,, för att se om dom är "dugliga" att klara sig på egen hand, vid en "égen" befruktning

• Fru Indosaurie

CB72
    åh tack för ditt svar =) Tur att det finns dom som vet mer än jag ;)

Ja vi får väl försöka på nåt sätt. "nu får du ta och bli tänd så vi kan fylla burken" åh hemska tanke.

ICSI? har jag ingen aning om vad det är men ändå..

Nu är jag bara så orolig att det ska vara nåt "fel" med honom också, då bryter jag ihop.
    Jaja vem vet, nästa månad kanske jag får äl ;)

• CB72

Oroa dig inte i onödan,, det kommer att gå bra.. Min man fick lämna 2st prover med 3v mellanrum...Å, allt var OK där ...

• Fru Indosaurie

just ja, jag kollade runt här inne och såg att man inte ska ha haft sex på ungefär 3 dagar eller något innan man lämnar provet, men att man skulle ha haft det precis innan det..

Någon som förstår vad jag skriver? ;)

Kan man lämna provet när man vill, eller måste man ha en tid bokad för att åka dit?
    Jag börjar planera nu. ;)

• Fru Indosaurie

alltså, jag börjar planera nu så att vi kan lämna provet så snart som möjligt efter hans besök hos gyn.

• CB72

Japp det stämmer,, han bör hålla sig minst 3dar..För det är då som det "rätta" antalet spermier finns "uppladdade ....

Det är ju därför man även råder par att ha sex varannan dag runt äl....

• Fru Indosaurie

CB72

gud vad jag tjatar nu men..
    Man ska hålla sig i 3 dagar men man bör ha haft sex, eller "tömt ur lagret" (haha) iaf 5 dagar innan man gör provet..
    Eller kan man komma dit och inte ha "tömt ur" på 1 vecka, eller ännu längre?
    Öh, inte för att det skulle hända men ;)

• CB72

Se till att han/ni tömmer "påsen" 3dar innan ni ska lämna in spermia provet..

Nej inte länger än 5dar...

Dom kollar kvallan å antalet efter 3dar( det ska då vara tömt 3dar innan provet alltså tömma,, vänta 3dar tömma på provtagningsdagen)..

Om antalet skulle visa sig väldigt lågt så kommer han att få göra om provet med då hålla sig 5 dar för att få upp antalet spermier.. Det är så dom gör om det är den manliga faktorn,,, då man genomgår IVF...

• Fru Indosaurie

CB72
    tack så mkt för dina svar! =)
    Kanske ska satsa på att göra provet på tisdag då.. om man nu kan lämna alla dagar..
    Så får vi planera det här, haha.

Skönt förresten att din man hade normala simmare ;) Jag oroar mig mkt i onödan.
    Bland annat över hur tusan vi ska få i simmarna i burken.. Bara tanken är avtändande, stackars karl =)
    Nåväl, det ordnar sig nog, sen får vi kasta oss i bilen och köra som fasen till labbet ;)

• CB72

Nåja,, dom överlever nog .. Lite ska dom väl också få känna av lite "press" ..

Det blir oftast 2 små rör,, med en sån där "tratt" "typ" en sån som man har i köket då man häller över saft i flaskor å så ..

Men denna är BETYDLIGT minddre så det gäller att vara pricksäker å snabb

• Fru Indosaurie

CB72

haha nej. Åh vad drygt ;)
    Jag tror att jag inte ska lägga mig i det där. haha.

Men åh, usch jag är nervös. Han är inte van att klara sig på "egen hand" heller om man säger så ;) Jag vet inte ens om han KAN göra det själv. HAHA. =D

• Simben

På vår lapp vi fick med hem när sambon skulle göra spermaprovet stod det att mannen skulle ha utlösning 2-3 gånger på en vecka sen efter då tex. 3:dje gången skulle man vänta 2 till max 4 dagar och göra spermaprovet. Så först regelbunden utlösning och sen vänta 2-3 dar skulle jag rekommendera...
    Lycka till!!!

• TT80

Min sambo fick med sig ett rör hem och fick göra det när han ville, dock skulle han inte haft utlösning på 3 dagar. Han skulle till lab. och lämna provet inom en timma och han skulle på vägen dit hålla det varmt, i armhålan eller innanför kalsongerna..
    Lycka till!!

• Fru Indosaurie

Simben
    tack!

Verkar otroligt komplicerat det här.
    Jag kanske ska lugna mig tills han träffat läkaren så vi vet närmare.
    Men jag vill ju göra det så fort som möjligt, ivrig är man att man ska bli gravid snart..
    suck.

Haha observera "jag vill".

• Simben

Vet hur det är, man vill ju att det ska gå så fort och helst ligga steget före hela tiden. Men kan du inte ringa och kolla om dom inte kan skicka hem provröret och en beskrivning till er? Jag skulle tro att ni ska lämna det på labb på lasarettet men jag vet inte.
    Jag går ju på Kk på lasarettet och hos oss skickar dom ut det i brev så kan man åka och lämna det till labb själv....smidigt..
    Hoppas allt går bra nu!! kram

• Fru Indosaurie

Okej nu har mannen vaknat (efter att ha jobbat natt) och jag tror att det kommer gå bra, nu vet vi hur vi ska göra *fniss* =)

Svar på tråden Spermaprov