• Hon den an0nyma sn0karen

Någon som har koll på WPW-syndrom och graviditet?

Jag börjar misstänka att jag har WPW, ringt till vct och ska få göra en koll på torsdag nästa vecka. Det ligger i släkten men tyck upptäckas sent i livet för dem flesta, själv är jag tjugofem. I helgen kände jag hur hjärtat hoppade över slag och hur det nästan kändes som sparkar på höger sida bröstet. Om jag nu har WPW, så har jag förstått att man antingen får operera eller äta medicin resten av livet. MIn fråga är då hur det är med medicinen, påverkar det fostret i så fall? Jag har googlat men inte fått något bra svar någonstanns vill gärna veta. I nuläget är jag inte gravid men man vill ju veta hur det blir i framtiden om jag har detta i fall att jag nu har wpw, vilket jag är rätt säker på. Tacksam för svar, har förstått att WPW är rätt vanligt så någon på FL lär ju veta.

• Svar på tråden Någon som har koll på WPW-syndrom och graviditet?
  • jakebana

Är det bara de överhoppade slagen som får dig tro att du har WPW eller är det något annat? För det låter ju som extraslag som de flesta människor har lite då och då. Har du inte haft några hjärtrusningsattacker? Men det är ju bra att du låter vårdcentralen titta på det, särskilt eftersom du har det i släkten.

Inte bara ojämn puls utan att det liksom känns som hjärtat "kramas" på ett konstigt vis. Det påminner lite om gravidetssparkar och jag kan känna det utan på. Att det hoppas över slag vet jag är normalt, men just hur det rusar i väg. Först har jag "normal" puls, sen stannar den av mellan 1-3 slag för att sedan rusa in med 5 slag på en gång ibland fler. Väldigt obehagligt känns det, är därför jag undrar om det kan vara WPW, pratade med min mormor som sa att det är precis så hon har.

• finskaflikkan

Hon den an0nyma sn0karen skrev 2009-08-26 18:22:01 följande:

Inte bara ojämn puls utan att det liksom känns som hjärtat "kramas" på ett konstigt vis. Det påminner lite om gravidetssparkar och jag kan känna det utan på. Att det hoppas över slag vet jag är normalt, men just hur det rusar i väg. Först har jag "normal" puls, sen stannar den av mellan 1-3 slag för att sedan rusa in med 5 slag på en gång ibland fler. Väldigt obehagligt känns det, är därför jag undrar om det kan vara WPW, pratade med min mormor som sa att det är precis så hon har.
    Jag har WPW- syndrom och haft de ett antal många år... Och de e obehagligt som satan! På mig kan de bara helt plötsligt rusa iväg från 70 i puls till 150 minst på en sekund... Syns på EKG som en deltavåg...
    Och ibland känns de som att som du skrev att den voltar typ 4-5ggr irad och känns som att den ska stanna nästan men de gör den ju inte...
    WPWsyndrom e inget farligt, man kan antingen leva med att äta betablockerare som jag gör (bisoprolol), eller göra ett sk ingrepp som kallas ablation... Den ska jag göra till hösten ev OM jag vågar för man e vaken hela tiden...
    Men man får iaf lugnande vad jag förstått

Och när jag va gravid förra året, fick sonen i oktober, så fick jag bara en "attack" under hela graviditeten... Och jag åt 1,25mg bisoprolol varje dag under HELA graviditeten och de e inget farligt!
    Träffade en läkare som kunde de där på SpecMVC och sa att så liten mängd jag äter så e de nästan onödigt typ... hehe..

Men fråga på bara så ska jag svara så gott jag kan...

Finskaflikkan - ÅH tack för ditt svar!
    Hur lång tid tog det för dig att se på ekg:n att det var wpw? Jag antar att jag får göra ekg nästa torsdag jag också.

SKÖNT det där att det inte påverkar fostret också. Planerar ingen liten nu men man vill ju ändå skaffa fler i framtiden. ,

• finskaflikkan

Hon den an0nyma sn0karen skrev 2009-08-26 19:02:12 följande:

Finskaflikkan - ÅH tack för ditt svar! Hur lång tid tog det för dig att se på ekg:n att det var wpw? Jag antar att jag får göra ekg nästa torsdag jag också. SKÖNT det där att det inte påverkar fostret också. Planerar ingen liten nu men man vill ju ändå skaffa fler i framtiden. ,
    Första åren... Börja när jag va 17 så syntes de inte... Gjorde MASSOR med undersökningar, men man antog att de va wpw efts man såg en ANTYDAN till de men inte tillräckligt med bevis...
    Nu sista året så syns mkt väl på ekg:t om man har de eller inte... Och de syns inte alltid heller ska du veta... Begär att få bära en sån där långtids ekg så får du göra olika sysslor hemma som du vet KAN kanske utlösa wpwattacken... Men de funkade aldrig på mig dock...
Svar på tråden Någon som har koll på WPW-syndrom och graviditet?