• reserverad

Vad är den perfekta hårlängden?

Jag har haft väldigt långt hår i många år nu. Tunt, rakt och vanligt skandinaviskt hår. Det har varit allt mellan midjelångt och 15 cm under axlarna de sista 10 åren. Jag funderar på att klippa det till axlarna (som Gwyneth Paltrow) men är rädd att jag ska ångra mig. Jag vet att det växer ut igen men det tar lääänge.

Vad är den perfekta längden både för utseendet men också för att kunna sätta upp håret? För att det ska se tjockare ut? Inte falla i ansiktet osv. Jag har och vill fortsätta ha lång lugg. Men jag vill bara behöva tvätta håret och låta det självtorka, jag kan möjligtvis tänka mig att krama i lite skum men inte mer än så. Jag har väl ganska litet och ovalt ansikte.

Vad är den perfekta hårlängden tycker ni?

• Svar på tråden Vad är den perfekta hårlängden?
  • April Mamma

Axellängd, då kan du både ha det utsläppt o uppsatt...

• Majsan70

Den perfekta längden beror ju på vad du passar i o vad håret lämpar sig till. Det vet ju frisörerna bäst.

• reserverad

I know. Jag ville bara ha den stora massans åsikter.

Jag vet att så långt hår som jag har inte är det bästa för mitt utseende men det är svårt att klippa av allt också.

Majsan70 skrev 2009-08-26 17:23:00 följande:
    Den perfekta längden beror ju på vad du passar i o vad håret lämpar sig till. Det vet ju frisörerna bäst.
  • Onyxalis

Det beror ju helt på ansiktsform, hårtyp osv.

Jag har också nästan alltid haft långt går (ner till rumpan som längst) men har klippt av det med jämna mellanrum för att "förnya" mig lite. För mig har det bara blivit dålig en enda gång, det var när frisören övertalade mig att prova lugg samtidigt som jag klippte axelländ...med mitt tjocka hår såg jag ut som Hedvig från barnprogrammet "från A till Ö" - fruktansvärt! :op

• Majsan70
    reserverad skrev 2009-08-26 17:26:42 följande:
    I know. Jag ville bara ha den stora massans åsikter. Jag vet att så långt hår som jag har inte är det bästa för mitt utseende men det är svårt att klippa av allt också.
    Ähh..bara blunda o låt dem klippa.

Jag hade midjelångt jättetjockt hår som jag bara klippte av en dag. Tjickaflocka bara så var det borta. UNDERBART!

Ditt hår kommer må toppenbra o jag tror du själv kommer se en positiv förändring.
  • reserverad

Hur kan det vara underbart att klippa av sig håret?

Jag har ju som jag skrev ett litet, ovalt ansikte och håret är nog ganska tunt. Jag är rädd att det bara ska hänga där och se ännu tunnare ut om jag har axellångt hår. Nu har jag ju mycket längd iaf.

Ser det mer eller mindre ut som en "frisyr" att ha kortare hår?

• Majsan70
    reserverad skrev 2009-08-26 17:35:44 följande:
    Hur kan det vara underbart att klippa av sig håret? Jag har ju som jag skrev ett litet, ovalt ansikte och håret är nog ganska tunt. Jag är rädd att det bara ska hänga där och se ännu tunnare ut om jag har axellångt hår. Nu har jag ju mycket längd iaf. Ser det mer eller mindre ut som en "frisyr" att ha kortare hår?
    Det var bara underbart att få väck det. Inga j-la människor som petade i det för att det var sååå långt o sååå tjockt o såå fint osv.

Har du en bra frisör så klipper de ju en frisyr som pssar dig o din hårtyp. Själv lägger jag allt i frisörens händer när jag klipper mig. De vet vad de gör.
  • April Mamma
    reserverad skrev 2009-08-26 17:35:44 följande:
    Hur kan det vara underbart att klippa av sig håret? Jag har ju som jag skrev ett litet, ovalt ansikte och håret är nog ganska tunt. Jag är rädd att det bara ska hänga där och se ännu tunnare ut om jag har axellångt hår. Nu har jag ju mycket längd iaf. Ser det mer eller mindre ut som en "frisyr" att ha kortare hår?
    ett tunt hår gör sig oftast bättre/snyggare när det inte är så långt...ser lätt stripigt ut när det blir för långt.
    Ett för långt hår är inte snyggt..
  • Trill

Jag trivs själv med en hårlängd som är från mitt på ryggen (BSL) och max midjelångt.

Då är det långt nog att sätta upp det i en massa fina frisyrer men inte så pass långt att det börjar bli jobbigt att ta hand om.

• mrs Elliott

Tunt skandinaviskt hår är INTE fint bara för att det är långt, tvärtom ser det stripigt och trist ut .Klipp av det till axlarna .

• reserverad

Jag förstår vad du säger och håller delvis med men funderar så här: mitt hår går till bh-bandet ungefär och om det är "stripigt" när det är så långt så kommer det ju att vara "stripigt" när det är till axlarna också och är inte det fulare isf med ett kort och stripigt hår??? Det finns ju ingen längd på det då liksom som ger lite lockar och rörelse när jag kramar in gele.

mrs Elliott skrev 2009-08-27 10:45:36 följande:

Tunt skandinaviskt hår är INTE fint bara för att det är långt, tvärtom ser det stripigt och trist ut .Klipp av det till axlarna .
  • mrs Elliott
    reserverad skrev 2009-08-27 14:29:50 följande:
    Jag förstår vad du säger och håller delvis med men funderar så här: mitt hår går till bh-bandet ungefär och om det är "stripigt" när det är så långt så kommer det ju att vara "stripigt" när det är till axlarna också och är inte det fulare isf med ett kort och stripigt hår??? Det finns ju ingen längd på det då liksom som ger lite lockar och rörelse när jag kramar in gele. mrs Elliott skrev 2009-08-27 10:45:36 följande:
    Nej det blir ju tvärtom .Du klipper ju bort alla tunna toppar och där håret är som tjockast .Klipper du det rakt av ser det MYCKET tjockare ut ,dessutom får du mera stuns i håret eftersom det inte tyngs ner längre . Du får mer lockar :)
  • reserverad

Det är sent och jag är trött visserligen men vad menar du med att jag klipper bort håret där det är som tjockast? Det verkar ju inte så bra att göra det.

• Onyxalis
    reserverad skrev 2009-08-28 03:14:42 följande:
    Det är sent och jag är trött visserligen men vad menar du med att jag klipper bort håret där det är som tjockast? Det verkar ju inte så bra att göra det.
    Hon menar att håret blir tunnare och tunnare ju längre ner det växer, om du då kapar av de tunnare längderna blir bara det tjocka håret kvar.

Jag såg en tjej på affären igår, hon hade jättelångt hår men den nedersta biten var jättetunn. Hade hon klippt av 20-30 cm av längden hade håret sett väldigt mycket tjockare ut. Som det var nu såg det bara slitet ut tyvärr, jag är annars en av dem som tycker att riktigt långt hår är supervackert.
  • mrs holiday

Jag kan inte ha längre än till strax nedanför axlarna, för då ser genast mitt hår plattare och tunnare ut. Med axellängd eller strax nedanför kan jag till och med få kommentarer att mitt hår är tjockt! Vilket känns helt befängt, eftersom jag vet att det egentligen är tunt...

Har flera kompisar som tycker likadant, axellängd = snyggast frisyr.

Svar på tråden Vad är den perfekta hårlängden?