• maria81

Vart kan jag hitta en 8 mm "diamantborr"?

Nu har vi förbrukat 2 borr när vi försökt borra i min hårda cementvägg. Det var slagborr vi använde men jag har hört att det ska finnas nån stark borr som klarar att borr i berg med en slags diamanttopp. Sorry att jag inte kan "byggsnack" men är det någon som vet vad jag menar och vet vart man kan köpa en sådan?

• Svar på tråden Vart kan jag hitta en 8 mm "diamantborr"?
  • queenofangels

har du kollat på riktiga byggvaruhus typ woody??? ska finnas där

• maria81
    queenofangels skrev 2009-08-26 18:10:13 följande:
    har du kollat på riktiga byggvaruhus typ woody??? ska finnas där
    har inte hunnit kolla nånstans än för det var typ 10 min sedan de gick sönder, men ska kolla där
  • queenofangels

min sambo e snickare o sa att de finns där.

• queenofangels

nån hundring. visste inte säkert.

• Frontline
    maria81 skrev 2009-08-26 18:16:07 följande:
    Oki, vad bra! Har han någon koll på vad de kan kosta?
    Jag köpte ett 8 mm borr för ett tag sen och det gick på runt 50:- dock så var det ingen höjdarkvalite på den men det dög till det jag skulle ha det till...
  • maria81
    Frontline skrev 2009-08-26 18:21:51 följande:
    Jag köpte ett 8 mm borr för ett tag sen och det gick på runt 50:- dock så var det ingen höjdarkvalite på den men det dög till det jag skulle ha det till...
    Ok, men jag tror att det jag söker kan kosta runt 200kr st eller så...
  • Frontline
    maria81 skrev 2009-08-26 18:23:38 följande:
    Ok, men jag tror att det jag söker kan kosta runt 200kr st eller så...
    Jo som jag sa så är det olika beroende på kvalitén...

Går du in på Biltema får du ett som är 160 långt för 26.90:-
  • maria81
    Frontline skrev 2009-08-26 18:25:55 följande:
    Jo som jag sa så är det olika beroende på kvalitén... Går du in på Biltema får du ett som är 160 långt för 26.90:-
    Den kommer inte att hålla. Vi körde med en riktigt bra slagborr som yrkesmän använder men jag har armeringsjärn och sten i min vägg tyvärr...
  • kaksmulan
    maria81 skrev 2009-08-26 18:30:03 följande:
    Den kommer inte att hålla. Vi körde med en riktigt bra slagborr som yrkesmän använder men jag har armeringsjärn och sten i min vägg tyvärr...
    Men tänk på att du kan köpa typ NIO sådana borrar och köra sönder för priset av bara EN som kanske också går sönder.
    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Frontline
    maria81 skrev 2009-08-26 18:30:03 följande:
    har googlat lite och dom är inte så jefla dyra, ska du ha ett lite finare så gå in på en riktig bygghandel...

Annars är det som kaksmulan sa, du kan ju handla flera borr som blr billigare än 1 borr...
  • Micke54

Gå till närmaste järnvaruhandel och köp en riktigt borr det lönar sig. Biltemas skitgrejer duger till att borra i en träbit.
    Antar att du kör med en Hilti eller dylikt deras borrar kan du köra av ett armeringsjärn med utan problem. Se till att du köper en borr med rätt snabbfäste så den passar din maskin bara.

Ex på borr du kan fråga efter www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_navigation.jsp&fview=1

• maria81
    Micke54 skrev 2009-08-26 18:57:01 följande:
    Gå till närmaste järnvaruhandel och köp en riktigt borr det lönar sig. Biltemas skitgrejer duger till att borra i en träbit. Antar att du kör med en Hilti eller dylikt deras borrar kan du köra av ett armeringsjärn med utan problem. Se till att du köper en borr med rätt snabbfäste så den passar din maskin bara. Ex på borr du kan fråga efter www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_navigat...
    Det är en Milwaukee slagborr, men jag antar att det inte behöver vara samma märke på borren? Hade inte tänkt köpa nån borr med låg kvalitet då nästan alla mina väggar är stenhårda
  • Micke54
    maria81 skrev 2009-08-26 19:02:13 följande:
    Det är en Milwaukee slagborr, men jag antar att det inte behöver vara samma märke på borren? Hade inte tänkt köpa nån borr med låg kvalitet då nästan alla mina väggar är stenhårda
    Nä bara fästet till maskinen är det rätta så kvittar märket. Lite felaktigt så kallar man ofta en slagborr en "hilti" oavsett märke då det är dom som är the mothership of slagborrar ;)
    Se till att rensa hålet ofta när du borrar så lever din borr längre om det går trögt.
  • maria81
    Micke54 skrev 2009-08-26 19:05:27 följande:
    Nä bara fästet till maskinen är det rätta så kvittar märket. Lite felaktigt så kallar man ofta en slagborr en "hilti" oavsett märke då det är dom som är the mothership of slagborrar ;) Se till att rensa hålet ofta när du borrar så lever din borr längre om det går trögt.
    Aha.. Alltid lär man sig nåt nytt. Äger ingen borrmaskin själv utan förser mig med starka manliga vänner som är händiga Ville inte att han ska köpa och köra sönder fler borr i min vägg så jag tänkte verka veta vad jag pratar om och köpa en i förväg
  • Decnet

Säker på att ni inte borrat rakt in i ytterarmeringen? Vanligt betongborr skall juh fixa vilket betong som helst men är det första armeringsjärnet som skall ligga ca 3mm från ytan så är det säkert det som "äter upp" dina borr..

• maria81
    Decnet skrev 2009-08-27 00:19:17 följande:
    Säker på att ni inte borrat rakt in i ytterarmeringen? Vanligt betongborr skall juh fixa vilket betong som helst men är det första armeringsjärnet som skall ligga ca 3mm från ytan så är det säkert det som "äter upp" dina borr..
    Grejen är att vi kommer ca 2 cm in i väggen innan det tar stopp. Det var nästan lika svårt när vi skulle sätta upp en spegel i hallen. Borren biter sig fast och han får nästan inte ut den
  • Decnet
    maria81 skrev 2009-08-27 00:33:43 följande:
    Grejen är att vi kommer ca 2 cm in i väggen innan det tar stopp. Det var nästan lika svårt när vi skulle sätta upp en spegel i hallen. Borren biter sig fast och han får nästan inte ut den
    Uj fel av mig.. jag skulle inte skriva mm utan cm.. 3 cm in i väggen skall första järnet vara om det är innerväggar... men att det biter sig fast.. jag sitter och funderat på hur fenomenet kan uppkomma.. finns det möjlighet att fota borret så vi ser att det ÄR betongborr?.. Finns det slagborr på borrmaskinen? finns det utrymme för er (om det ändå skall hänga något där) att borra ytterliggare ett testhål något diagonal ovanför eller nedanför hålet så ni försäkrar er om att det inte är armering ni stött på.. genom diagonal borrning försäkrar ni per automatik att inte träffa då alla armeringsjärn alltid ligger vertikalt och diagonalt... Annars finns juh alltid alternativet att flytta?
  • maria81

Vi har borrat tre hål i en lodrät linje för att sätta upp en hylla och det var i de hålen borren gick.

En sån här är det
    images.google.se/imgres&imgrefurl=www.depa-tools.nl/epages/62175444.sf/nl_NL/%3FObjectPath%3D/Shops/62175444/Products/4933387470&usg=__1_uxZVvg5UKJItvCgSD_j6h2v5o=&h=332&w=500&sz=32&hl=sv&start=11&um=1&tbnid=iqjGG63-1_w3sM:&tbnh=86&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dmilwaukee%2Bph%2B26x%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26um%3D1

Och på förpackningen till borren står det För armierten betong, naturstein und mauerwerk. Så den borde ju klara det tycker jag.

• Dompans mamma

Du hittar allt på E-bay. Jag lovar!
    För några månade srn kunde man köpa ett kranium av en människa så en diamantborr blir nog inte svårt att finna :)

Svar på tråden Vart kan jag hitta en 8 mm "diamantborr"?