• millux

huvudomkrets 5 månaders bebis

Vi var till BVC idag på vanlig koll och bvc damen tycker att dottern min har litet huvud och inte följer kurvan. Hur stor huvudomkrets har era barn runt 5 månader? Mollys omkrets är nu 40,5 och den var 35 när hon föddes. Är det litet eller?

• Svar på tråden huvudomkrets 5 månaders bebis
  • peka

När min son var 5 månader hade han ett huvudomfång på 42 cm. När han föddes hade han ett omfång på 34 cm. Han ligger lite under standardkurvan men har alltid följt sin kurva perfekt.
    På frågan om det är litet eller inte så kan jag inte svara, brukar väl säga att man ska följa sin egen kurva. Så länge man gör det så är allt bra.

• Izela

min dotter har 40,2 på 5 månaders kollen och hade 34 när hon föddes

• Tänkaren73

Min son hade 33 i huvudomfång när han föddes och 41,5 på femmånaderskontrollen. Jag var lite orolig själv för att huvudomfånget var så lågt, men BVC-sköterskan tyckte det såg helt normalt ut. Han ligger helt enkelt lite under normalkurvan, men följer sin egen kurva. Blev ganska lugnad av detta. Det är säkert ingen fara med din dotter heller. Alla barn är ju helt enkelt olika!

• JePaLuLi

Min yngste son hade 35 när han föddes och 42 när han var 5 månader.
    Men det är ju så olika hur de mäter, det kan variera massor.
    Sist tyckte min BVC-sköterska att han hade litet mått, så mätte hon om och det var perfekt.
    Mätte hon flera ggr?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Lucas 071125♥¸.?°´¯) ♥♥ (¯`°?.¸ ♥ Linus 081206♥¸.?°´¯) ♥
  • sunshine09

Men son föddes med 35 och nu är han 5 månader och har ca 44,5 i omkrets,det är ganskaa stort tror jag.vad tror ni ?

• RebeccaE

Hilda hade 35 cm i huvudomfång när hon föddes. Nu vid 5 månader 42 cm.

Svar på tråden huvudomkrets 5 månaders bebis