• Mia29

Kan man få hjälp av facket utan att vara ansluten?

Jag har blivit orättvist behandlad och kränkt på jobbet och känner att jag behöver stöd för att kunna hävda min rätt.

Jag gick ur JUSEK efter att ha blivit felaktigt uppsagd under IT-kraschen eftersom jag inte kunde få någon hjälp.

Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man få hjälp av facket utan att vara ansluten?
  • Butterfly1978

Jag fick ingen hjälp av fackförbundet som min arbetsgivare var anslutet till när de struntade i att ge oss avtalad löneförhöjning.

De hjälpte endast sina medlemmar.

Inte svar på din fråga men detta gällde UNIONEN iallafall.

• Soul

Facket går sällan (eller aldrig) in och aktivt hjälper någon som inte är medlem, däremot kan man ringa de flesta större fackförbund för att få råd oavsett om man är medlem eller ej.

• Mia29

Jag kan betala retroaktivt för ett år om det så är....

Får jag inte hjälp får jag väl köpa tjänsten av en jurist.... Jag behöver dock börja någonstans......

• alexma
    Mia29 skrev 2009-08-26 20:02:19 följande:
    Jag kan betala retroaktivt för ett år om det så är....Får jag inte hjälp får jag väl köpa tjänsten av en jurist.... Jag behöver dock börja någonstans......
    De hjälper bara medlemmar. Gå med i facket nu och ta upp din fråga med dem så hjälper de nog dig.
    Du kan inte betala retroaktivt men blir du fackansluten så kan du ta hjälp även med saker som hände före din anslutning. Det är jag nästan 100 på.
  • AnnelieTyresö

En del har att man får vänta 100dgr ell nåt sånt innan man har rätt till rättlsig hjälp.

• AnnelieTyresö

Ja det är klart du ska gå med, så får du ta dina trubbel när du kan, eller så vänder du dej till kommunen jurist, eller paralegal, brukar det inte finnas nåt sånt till gratis eller bra pris?

Svar på tråden Kan man få hjälp av facket utan att vara ansluten?