• Beloved

Orättvist rättade tentor/prov

Är det vanligt eller är det ovanligt? Tycker det verkar ha blivit lite små vanligt, att de som har svårt för ämnet/frågar mycket kan slinka undan och få poäng på saker de ex löst fel men kanske någonstans tänkte rätt. Medans de som inte har svårt för ämnet/frågar mindre får lite hårdare stramar på sig och inte kan slinka undan med några sådana "pluspoäng" alls.

• Svar på tråden Orättvist rättade tentor/prov
  • Moster S

Nja, det har jag väl inte märkt direkt... Har väl fått den känslan att på högskola/universitet har lärarna inte riktigt samma koll på lärprocessen innan tenta som de hade på grundskola/gymnasiet. Därför har de svårt att veta vem som har lätt för sig eller inte. Så förhoppningsvis är det en mer rättvis bedömning på högskola/universitet. Men visst finns det undantag!

Men tänk på att inte kvittera ut din tenta om du vill överklaga poängen/betyget, för har du gjort det så är det försent.

• Manga Is

Nej, det har jag inte märkt. Däremot har jag märkt att många blir irriterade när andra klagar/överklagar/förklarar och då får extra poäng, eller annan förtur/särbehandling. Kankse är det avundsjuka för att de själva inte kom på idén att klaga?

Sen är ju frågan om man ens orkar lägga energi på att klaga, jag gör det sällan.

• Jennie Brunflo

HAHAHAHAHA!!!

Visst förekommer det!!!

När jag läste musik(en delkurs på min utbildning) på universitetet i Örebro så gillade inte läraren mig.

Jag fick underkänt på varenda uppgift.

När det var dags för slutuppgiften var jag så less så jag och en klasskompis skrev ett arbete tillsammans, sedan kopierade vi det och lämnade in identiska arbeten.
    Gissa om han fick VG och att han uttryckt sig väl mm.
    Själv fick jag underkänt och fick komplettera för att ens få G på kursen.

Jag orkade inte ens bråka.....eftersom man inte kunde få mer än G på kursen och det var musiksubbans sista klass.....så skitsamma.

Men det är humor och vi skrattar åt det än idag.

Till saken hör att alla i klassen visste om det också och alla bara skrattade varje gång jag blev underkänd. De skrattade MED mig...inte ÅT mig.
    Jag försökte slå vad med flera stycken om att jag skulle få IG på sista arbetet...men ingen gick med på det eftersom de visste att vi kopierat arbetet.

Men men.......IG fick jag.

• infan

Lärarna bör göra upp rättningsmallar, både för sin egen skull och för studenternas skull. Det är inte helt lätt att rätta tentor men en rättningsmall underlättar det betydligt samtidigt som det blir en rättvisare bedömning. Om sedan en student överklagar ska läraren gå igenom svaret en gång till och har de då en rättningsmall så kan man hänvisa till den samt utvecka vad det är man hade önskat för typ av svar.
    När det gäller paper-skrivningar går det också att lägga upp en rättningsmall fast den kan säkert te sig mer "luddig". Genom en tydlig dialog från lärare till studenter ska man göra klart vad det är man önskar att studenterna ska prestera. (lärandemål med en kurs eller dylikt).
    Uppsatsskrivande är ytterligare ett steg där såväl de mindre delarna som helheten bedöms. Återigen ska det finnas en klar linje som även den ska förmedlas till studenterna.

Jag tror inte att det är så vanligt att det blir orättvisa bedömningar, i alla fall inte om lärare/institutionen har klara riktlinjer och lärandemål. Sedan kan det klart uppfattas som att vissa glider igenom och att begära ut andras svar går ju inte så det är inget man kan kontrollera om man är misstänksam. Att få rätt för ett fel svar fast man "tänkte rätt" skulle aldrig passera här!

• Jenny S

Kanske inte samma sak men.....
    När jag läste till SSK så hade vi läkemedelsberäkningar som tentor. Minst en sådan tenta per termin. Man var tvungen att ha 100% rätt för att gå sitt G.
    Hur som helst....det var jämt någon som hade ett fel som ändå klarade sig.
    Till slut belv jag förbannad och sa till läraren.
    Vet ni vad svaret blev??
    "Ja, det blev lite fel i uträkningen, men jag förstod ju att hon tänkte rätt"

Jaha!!!! Ska man säga det till patienterna som dör för att man räknar fel på deras läkmedel också??
    Det blev lite fel, men jag tänkte rätt.....
    *suck*

• Beloved

Jag har varken lust eller energi att klaga, jag blir bara så less på att en del ska få slinka undan lättare medans andra uppenbarligen följer andra regler.
    Visst kan jag spela lite små korkad och fråga på saker jag redan kan så kanske jag får pluspoäng jag med, men jag vill inte nervärdera mig själv. Tycker inte man ska rätta prov utefter förmågan på enskild elevs förståelse. En del lärare kanske skulle klara sitt jobb bättre om de inte visste vems tenta/rapport/arbete den läste.

• Miss Cee

Vi hade en lärare som inte fattat skillnaden mellan det gamla 1-5 systemet och det nya ig-mvg, dvs att man i det nya kan ge en hel klass mvg om de bara klarar kraven och att du INTE ska jämföra elever med varandra utan bara med kriterierna för betygsgraden.

Vi upptäckte det när han sa att några som skrivit vg på tentan inte kunde få det för att det var så många som fått det betyget redan. Så vi fick förklara för honom hur det nya systemet fungerde, och gick sedan vidare till rekotor och klagade på att de inte kunde se till att lärara var insatta i betygssystemet ens. men det funkade och vi fick rätt.

Ta hjälp av klassen ni har rätt till rättvisa bedömningar, som ska gå efter kriterier och inget annat. Kräv att få skriva kodade tentor!! Jag går på Malmö Högskola (Hälsa och samhälle ist.) och här har vi _alla_ tentor och arbeten kodade, så läraren inte har en aning om vems de rättar!!

• 201201232

Jag avskyr när en del går och klagar upp sitt betyg. Det är oförskämt tycker jag. Vet en som gick i samma klass som mig som räknade ut att han igenomsnitt kunde klaga fram 1 poäng i timmen på sin underkända tenta som blev godkänd. Då finns det inget samvete.

Svar på tråden Orättvist rättade tentor/prov