"höstblåsor"?
Det går på dagis just nu.
Nån av era barn som haft det och fick de feber/var tvungna att vara hemma?
BTW går det löss också. Borde man luskamma?
Det går på dagis just nu.
Nån av era barn som haft det och fick de feber/var tvungna att vara hemma?
BTW går det löss också. Borde man luskamma?
Höstblåsor hade jag som vuxen för några år sen.. Blev tokförkyld men hade tack och lov bara blåsor på händerna.. Fick va hemma från jobbet några dagar...
Löss.. Vet inte om du behöver luskamma.. Fick tipset att man kan luta huvudet över handfatet och kamma ner mot handfatet.. Då syns det om man har löss.. Men vet inte om det stämmer..
Hoppas ni klarar er undan smittan..
Min son har haft det två gånger (det vanligaste är att man bara får en gång), men det var ingen stor grej förutom första gången då han hade ganska mycket i munnen/svalget och hade svårt att äta ett par dagar. Han har aldrig fått feber av det utan endast blåsor i mun, på händer, fötter och på rumpan. Barnen ska vara hemma så länge blåsorna har klar vätska inuti, vanligen ett par tre dagar men ibland kan det vara så länge som drygt en vecka.
Nej de behöver inte vara hemma från dagis om de har höstblåsor och är pigga.
Tack för svar.
Jag fick höstblåsor som vuxen och hade munnen och händerna fulla med blåsor. Låg i feber i ett dygn. Barnen fick en "mildare" variant, dock hade de så pass mycket blåsor i munnen att de knappt fick i sig något att dricka.
Ang löss så tycker jag absolut att du ska luskamma! Dels hinner ni "utrota" dem fortare om ni märker dem på en gång och dels så slipper löss gå runt på dagis om allt barn bli genomgångna varje dag...
Höstblåsor är väl samma som mul- och klövsjuka.
Sonen hade det i somras och var grinig och febrig i ett par dagar samt hade jobbiga blåsor i munnen i ytterligare ett par dagar.
Jag ringde sjukvårdsrådgivningen för att kolla smittrisken. Enligt den sköterskan är det inte speciellt smittsamt. Man får undvika att barnen gnuggar själva blåsorna mot andra barn bara.
Vid höstblåsor ska man stanna hemma, det smittar nämligen och det är inte alldeles lyckosamt att smitta ner andra barn eller vuxna för den delen (är t ex olämpligt att få som gravid)...
Nå väl, det brukar gå rätt snabbt över och man brukar bara få det en gång...
När det går löss är det bra att luskamma barnet med jämna mellanrum så att ni snabbt kan behandla om ni är drabbade. Det räcker dock med att kamma, behandla inte med medel förrän ni hittat löss eller ägg... Var extra noga när du kammar bakom öronen och bak i nacken...
Det kan också vara bra att prata om att man inte ska bytlåna mössa/keps med varandra osv.
Lössen kan leva ungefär ett dygn utanför kroppen så att säga men det finns ingen anledning att storsanera, men det kan vara bra att känna till ifall man får löss hemma, det är alltså läge att bädda rent i sängen, vädra ur mössor/kepsar och dylikt och tvätta rent hårborsten osv...
Min äldsta fick höstblåsor när hon var 1,5. Vi hade aldrig hört talas om det och fattade inte vad det var. Det började med en dags feber men sen var det "bara" blåsor i munnen som blödde och sprack och hon hade jätteont och grät och ville inte äta.
Under de dagarna med feber samt när när blåsorna sprack så var hon hemma från fsk, jag tror det blev 5 arbetsdagar VAB för oss allt som allt. Sedan hade blåsorna torkat och hon var mkt piggare, tack vare att hon kunde äta ordentligt igen, så då fick hon gå tillbaka till fsk.
Hon fick även blåsor i underlivet, stackarn...det är tydligen inte helt ovanligt...men vi smorde med Silon-salva (enl läkares ordination) så det lindrades/gick bort ganska snabbt efter vi började med det. De smorde henne även på fsk ett tag efter det också.
Min son hade det i höstas. Man får det bara en gång och bvc sa att det är väldigt smittsamt. Trots smittan var det ok att gå till dagis som anligt när febern ar borta
Tycker inte man ska ta feberfri som enda skäl att skicka dem till förskolan, blåsorna gör ju ont! Klart de ska få vara hemma tills de mår bättre. Det är inte roligt att sitta på förskolan och gråta för att man har ont när man äter av blåsorna i munnen...