• asta

Fler med 4-åring som börjar tappa tänderna?

Märkte häromdan att en tand i underkäken var lite lös i sonens mun. Ringde tandläkaren och var orolig att nåt var fel. Det kan väl inte vara att han redan börjar tappa tänder? Nej, sa sköterskan, det gör man inte förrän i sexårsåldern. Maken var där med honom där idag och tandläkaren konstaterade att det är på gång att börja tappas tänder, helt normalt och inget farligt, fina tänder. Är det fler med så små barn som börjar tappa tänderna? Han fick sina tänder väldigt tidigt, fick era också det isåfall?

• Svar på tråden Fler med 4-åring som börjar tappa tänderna?
  • Lucky

Jag tappade min första tand strax efter 4år!
    OCh dotterns ena framtand nere började lossna i våras men hon har ännu inte tappat den. Hon blir 5 i nov.

• asta

skönt att höra! fick du dina tänder tidigt? undrar om det finns nåt samband.

• Lucky

Ja, jag har för mig att jag fick mina tänder rätt tidigt iaf... och dottern fick första tanden strax innan 6mån...

• asta

ok. sonen fick sina när han var knappt fyra månader. fast man kan ju födas med dem (huga). undrar också om det då dröjer längre tid tills de nya tänderna behagar komma så man får gå med glugg längre, eller om de lossnar för att de nya trycker på?

• Ninette

Min nu 6 åring tappade sin första tand innan hon fyllde 5. Nu nyss 6 år fyllda har hon tappat 7 tänder... Hon var 5 månader när första tanden kom upp.

OM det hänger samman med få tänder tidigt- tappa tänder tidigt så lär lillasyster börja få lösa snart (4 i oktober). Hon fick första tanden vid 2 månader...

• MiHi

Min son är 4,5 och han sa härom dan att en tand satt löst.

Svar på tråden Fler med 4-åring som börjar tappa tänderna?