• ÖNadja

Tips på att ha häst billigt!

Ja har planer på att ta ev ta hem mitt gamla varmblodssto nästa sommar, jag ska hon som gårdshäst. Mysa med, låta sonen pyssla och ev rida ut lite i skogen, då tiden finns.

just nu står hon på lösdrift, äter enbart hö/gräs/hösilage, är inte vaccinerad, har inget pass och är oförsäkrad. Hon mår bara väl å är finare i hullet än någonsin!

Kan man fortsätta ha det så när ja tar hem hon fast försäkra hon?

Ja har alltid gett kraftfoder, vaccinerat och varit noga med papprena. Just nu "finns" hon bara och inte mår hon nå sämre för det.
    Hon kommer inte att flytta runt å träffa massa andra hästar utan de kommer att vara hon och en kompis.

Vet att det blir sällskapskrav 2010. måste det sällskapet vara en häst eller kan det vara får? funderar på att ha får tills vi hittar rätt häst.

Va så länge sen ja gjorde hage.

Vad är billigast, rejäl trä hage eller trådhage?

Ge mej allmäna tips på foder, strö, material osv!

OBS! vill inte ha en massa påhopp om att vaccinera osv, vill bara ha tips.

• Svar på tråden Tips på att ha häst billigt!
  • Tant Herta

Är hästen över 15 år kan du inte försäkra den, det kan finnas ngt bolag som kan sträcka sej till 16 år tror jag.

Du måste ha sällskap till hästen!

Att ha den så billigt som möjligt har du redan svarat på själv!

Lycka till!

• FannyN

Stängsla med tråd och bygg ett vindskydd då kan det gå ute jämt. Hö och mineraler borde räcka. Verka hovarna ibland. Har du pengar om det skulle hända något? Till sällskap skulle jag köpa en liten shettis.
    Om du vill ställa mer frågor kan du pma mig.

Hur gör du med vatten på vintern? Har du tillgång till stall? Hur har du skött hovarna hittills?

• ÖNadja

Jag vet att man måste ha sällskap och det ska ha självklart ha.

Våran tanke är att hitta en foderponny, men i väntan på rätt 8om vi behöver vänta) så tänkte vi att får kanske kunde va bra sällskap. Hon går med får nu och trivs jätte bra med dom, hon går med andra hästar också.

• SilverEmma

Gick det verkligen igenom med sällskapskrav? Jag hade för mig det, men en bekant till mig säger att det aldrig gick igenom...dom hade två hästar tidigare men har numera bara en som går ensam.

• Rothmos

Det spelar väl ingen roll vad som står i lagen? Hästar är flockdjur och skall ha sällskap av en artfrände. Punkt.

Sen kan du visst veterinärvårdsförsäkra hästen fast den är över en viss ålder. Däremot inte livförsäkra. Det är ofta livvärdet som drar upp försäkringspremien.

Om du inte tänker försäkra, har du pengar om hästen står med kolik eller tarmvred och måste buköppnas? Kostar i runda slängar 80.000. Alternativet är döden, plågsamt naturligt (gratis) eller skott i pannan (kostar ca 3-5.00o) .

Det är så jädra dumt att det inte går att sätta i ord att inte ha hästen veterinärvårdsförsäkrad alt. själv spara undan pengar på ett vårdkonto varje månad. Det kostar 1.000 spänn bara att veterinären skall komma ut och titta på hästen om nåt händer.

Min häst fick borrelia, kostade 14.000 att behandla den. Kul att vara oförsäkrad då....?
    Tro mig, det händer saker som inte går att vaccinera sig mot eller undvika genom att undvika kontakt med andra hästar.

• SilverEmma
    Rothmos skrev 2009-08-27 13:12:29 följande:
    Det spelar väl ingen roll vad som står i lagen? Hästar är flockdjur och skall ha sällskap av en artfrände. Punkt.
    Jajaja...jag ställde bara en fråga. Tycker heller inte att hästar borde stå ensamma.
  • ÖNadja

Som ja har skrivit så kommer hon att ha sällskap. Frågan var bara om får räknas som sällskap tills vi har hittat en passande ponny.

Som ja skrev i TS vill ja ju försäkra henne. Men skulle de bli en massa tjårv å sjukdommar hit och dit så får hon nog lämna in, thats it. Hon har haft ett sånt bra liv att ja skulle inte ha dåligt samvete.

Jag sålde henne och köpte tillbaka henne 1,5 år senare efter att ja hört att hon blivit vanvårdad. Ja hade lika gärna kunna skitit i det och låtit henne börja vandra runt som varmblod ofta får göra, men hjärtat å samvetet sa sitt. En flytt och aldrig mer!

• FannyN
    Rothmos skrev 2009-08-27 13:12:29 följande:
    Det spelar väl ingen roll vad som står i lagen? Hästar är flockdjur och skall ha sällskap av en artfrände. Punkt.Sen kan du visst veterinärvårdsförsäkra hästen fast den är över en viss ålder. Däremot inte livförsäkra. Det är ofta livvärdet som drar upp försäkringspremien.Om du inte tänker försäkra, har du pengar om hästen står med kolik eller tarmvred och måste buköppnas? Kostar i runda slängar 80.000. Alternativet är döden, plågsamt naturligt (gratis) eller skott i pannan (kostar ca 3-5.00o) .Det är så jädra dumt att det inte går att sätta i ord att inte ha hästen veterinärvårdsförsäkrad alt. själv spara undan pengar på ett vårdkonto varje månad. Det kostar 1.000 spänn bara att veterinären skall komma ut och titta på hästen om nåt händer.Min häst fick borrelia, kostade 14.000 att behandla den. Kul att vara oförsäkrad då....?Tro mig, det händer saker som inte går att vaccinera sig mot eller undvika genom att undvika kontakt med andra hästar.
    Så kategorisk kan man inte vara. Har man många hästar så kan man tex vara sitt eget försäkringsbolag. Hade jag haft mindre än fem så försäkrar jag självklart.
  • Rothmos
    FannyN skrev 2009-08-27 15:51:15 följande:
    Så kategorisk kan man inte vara. Har man många hästar så kan man tex vara sitt eget försäkringsbolag. Hade jag haft mindre än fem så försäkrar jag självklart.
    Därav mitt "alt. själv spara undan pengar på ett vårdkonto varje månad"
  • WaitingInVain

Sällskap måste din häst ha (men det vet du ju själv). En annan häst/ponny är att föredra - vet inte hur det funkar med får.

Kraftfoder bör du bara ge om hästen behöver extra energi pga träning etc. Köper du hö av bra kvalitet (kräv att det är analyserat) kan du komplettera med lite mineraler eller liknande.

Ska du ha hästen i en hage, är det att föredra att markytan är så stor att den inte trampas sönder till lervälling av varmblodet + kompisen. Då är den väl avvägd. Se till att det finns vind/solskydd, gärna träd att klia sig mot. Kuperad terräng stimulerar till rörelse och ger naturlig motion.

Trådhage tror jag är lättast att sätta upp, men kanske inte håller lika bra som trä. I slutändan tror jag kostnaden blir ungefär detsamma med underhåll etc. Man kan köpa solcellsfångare av mindre modell och driva elen med, men det bör du kolla upp närmare om du är intresserad, då jag inte vet hur bra dessa lösningar är.

Tänk också på att fårstängsel inte lämpar sig för hästar, då de kan fastna och skada sig riktigt illa. Ett vanligt häststängsel räcker inte till får. Taggtråd är förbjudet i lag vid hästhållning, såvitt jag vet.

En rejäl och bra lösdriftsslösning är att föredra för året runt bruk. Våra svenska vintrar är långa och stränga. Skall du stalla upp hästen i box, är djupströbädd billig och bra, men kräver ett hårt golv i typ betong. Gör såhär :

Lägg ett rejält lager kalk i botten (1-2 centimeter) som skall täcka HELA golvet. Täck med minst en halvmeter spån, torv eller tjocka halmkakor (köp på storbal - det blir bäst och billigast). Stampa det riktigt, riktigt hårt. Den stampade bottnen skall helst vara så hårt packad att den blir syrefri (tänk stampat jordgolv).

När hästen kissar, rinner sedan urinet ner i botten. Kalken börjar då brinna och skapar en värme som stiger upp i bädden. Detta fungerar bara under syrefria förhållanden och då är bädden helt luktfri. Kommer det till luft, börjar den att lukta och ruttna. Ta bort det som hästen bajsar noggrant varje dag. Undvik att få ut halmen, men ta ut den som hunnit bli fuktig av bajsarna. Fyll på med lite strö (ca 1/2 halvbal för en box på 12-13 kvm) den första tiden. Såsmåningom fyller du på efter behov.

När det börjar bli varmt ute, skall bädden tas ut. Det är ett drygt och tungt arbete, men i gengäld har du ofta fin matjord i botten, klar att användas Totalkostnaden bli i slutändan mindre om man sköter bädden, även om det är en liten investering att börja. Jag har testat alla tre varianterna av strö och tycker halm funkar bäst, men det beror också på vilken häst man har, hur tung den är och om den brukar 'vispa runt' ströet i boxen osv.

Skall du inte rida och hästen har bra hovkvalitet kan den gott gå oskodd. Tänk på att den ändå måste verkas regelbundet och att den kan bli ömtåad vid ridning på hårt underlag. Skopgspromenader på mjukt underlag brukar däremot inte vara bekymmer. Fördel är också att en oskodd häst ofta har bättre grepp i snö (men inte alltid på is - där är dubbar bättre) eftersom hovarna är varma och ökar friktionen.

Sist men inte minst - självklart skall du hålla hästen försäkrad. Olyckor och sjukdomar kan uppstå ändå, oavsett om försäkringen täcker det eller ej, men är du ju också insatt i. Se till att alltid ha en slant ihop sparad för problem som kan dyka upp. Det är alltid dyrt att ha häst, men man kan välja att ha ett mer eller mindre dyrt ägande.

• WaitingInVain

En sak till om foderanalyser: Det har funnits väldigt bra foderstatsuträknare på nätet. Man kunde där knappa in hästens vikt, ras, användningssätt etc samt analysvärdena av höet. Man fick då ut en väldigt bra utfodringslista med de komplement man bör ge. Minns tyvärr inte sajtens namn, men googla lite så kanske du hittar den!

• SilverEmma
    WaitingInVain skrev 2009-08-28 13:45:42 följande:
    Sällskap måste din häst ha (men det vet du ju själv). En annan häst/ponny är att föredra - vet inte hur det funkar med får.
    Frågar igen, har inte fått något ordentligt svar...

Gick det verkligen igenom med sällskapskrav? Jag har för mig att det gjorde det men en kompis till mig som har häst säger att det aldrig gjorde det så deras häst går numera ensam hemma hos dom sedan hästkompisen flyttades av den andra ägaren.

Jag tycker självklart att hästar ska ha sällskap oavsett vad lagen säger, men ÄR det lag på det eller inte?
  • WaitingInVain
    SilverEmma skrev 2009-08-29 07:57:02 följande:
    Frågar igen, har inte fått något ordentligt svar...Gick det verkligen igenom med sällskapskrav? Jag har för mig att det gjorde det men en kompis till mig som har häst säger att det aldrig gjorde det så deras häst går numera ensam hemma hos dom sedan hästkompisen flyttades av den andra ägaren.Jag tycker självklart att hästar ska ha sällskap oavsett vad lagen säger, men ÄR det lag på det eller inte?
    Jag vet inte alls. För mig är det snarare en självklarhet av ren omsorg att ha sällskap till hästen i form av artfrände. En häst är ett flockdjur och lider onödigt stor stress av att vara ensam.
  • SilverEmma
    WaitingInVain skrev 2009-08-29 09:40:13 följande:
    Jag vet inte alls. För mig är det snarare en självklarhet av ren omsorg att ha sällskap till hästen i form av artfrände. En häst är ett flockdjur och lider onödigt stor stress av att vara ensam.
    Håller absolut med. Har försökt prata med min kompis om detta då jag tycker synd om deras gamla pålle som numera går helt ensam...men dom säger att så länge det inte är lag på det så tänker dom inte skaffa någon kompis till den.
  • Fiddeli73
    SilverEmma skrev 2009-08-29 07:57:02 följande:
    Frågar igen, har inte fått något ordentligt svar...Gick det verkligen igenom med sällskapskrav? Jag har för mig att det gjorde det men en kompis till mig som har häst säger att det aldrig gjorde det så deras häst går numera ensam hemma hos dom sedan hästkompisen flyttades av den andra ägaren.Jag tycker självklart att hästar ska ha sällskap oavsett vad lagen säger, men ÄR det lag på det eller inte?
    Om du går in på jordbruksverkets hemsida står det allt du behöver veta..och JA det står att häst måste ha sällskap..inte nödvändigtvis av häst. Men häst bör inte vara ensam då de är flockdjur..
  • cajsasmamma

Ts

Jag försöker drar ner kostnaderna för mitt hästeri till en rimlignivå.

Jag strö med sågspån(ej kutter) somjag hämtar direkt från sågen.
    Sen kör som basfoder ett bra grovfoder. som jag köper i stora partier.
    sen grunden i kraftfoder ha vi havre, betfor, mineraler.
    eftersom jag har olika hästar som behöver olika behov så blir det andra foder till.

Men mitt tips är att köpa i stora partier.

• Smuugi

Det går visst att försäkra en äldre häst, agria har numera en senior försäkring ! Ett litet tips bara

Svar på tråden Tips på att ha häst billigt!