Sällskap måste din häst ha (men det vet du ju själv). En annan häst/ponny är att föredra - vet inte hur det funkar med får.
Kraftfoder bör du bara ge om hästen behöver extra energi pga träning etc. Köper du hö av bra kvalitet (kräv att det är analyserat) kan du komplettera med lite mineraler eller liknande.
Ska du ha hästen i en hage, är det att föredra att markytan är så stor att den inte trampas sönder till lervälling av varmblodet + kompisen. Då är den väl avvägd. Se till att det finns vind/solskydd, gärna träd att klia sig mot. Kuperad terräng stimulerar till rörelse och ger naturlig motion.
Trådhage tror jag är lättast att sätta upp, men kanske inte håller lika bra som trä. I slutändan tror jag kostnaden blir ungefär detsamma med underhåll etc. Man kan köpa solcellsfångare av mindre modell och driva elen med, men det bör du kolla upp närmare om du är intresserad, då jag inte vet hur bra dessa lösningar är.
Tänk också på att fårstängsel inte lämpar sig för hästar, då de kan fastna och skada sig riktigt illa. Ett vanligt häststängsel räcker inte till får. Taggtråd är förbjudet i lag vid hästhållning, såvitt jag vet.
En rejäl och bra lösdriftsslösning är att föredra för året runt bruk. Våra svenska vintrar är långa och stränga. Skall du stalla upp hästen i box, är djupströbädd billig och bra, men kräver ett hårt golv i typ betong. Gör såhär :
Lägg ett rejält lager kalk i botten (1-2 centimeter) som skall täcka HELA golvet. Täck med minst en halvmeter spån, torv eller tjocka halmkakor (köp på storbal - det blir bäst och billigast). Stampa det riktigt, riktigt hårt. Den stampade bottnen skall helst vara så hårt packad att den blir syrefri (tänk stampat jordgolv).
När hästen kissar, rinner sedan urinet ner i botten. Kalken börjar då brinna och skapar en värme som stiger upp i bädden. Detta fungerar bara under syrefria förhållanden och då är bädden helt luktfri. Kommer det till luft, börjar den att lukta och ruttna. Ta bort det som hästen bajsar noggrant varje dag. Undvik att få ut halmen, men ta ut den som hunnit bli fuktig av bajsarna. Fyll på med lite strö (ca 1/2 halvbal för en box på 12-13 kvm) den första tiden. Såsmåningom fyller du på efter behov.
När det börjar bli varmt ute, skall bädden tas ut. Det är ett drygt och tungt arbete, men i gengäld har du ofta fin matjord i botten, klar att användas
Totalkostnaden bli i slutändan mindre om man sköter bädden, även om det är en liten investering att börja. Jag har testat alla tre varianterna av strö och tycker halm funkar bäst, men det beror också på vilken häst man har, hur tung den är och om den brukar 'vispa runt' ströet i boxen osv.
Skall du inte rida och hästen har bra hovkvalitet kan den gott gå oskodd. Tänk på att den ändå måste verkas regelbundet och att den kan bli ömtåad vid ridning på hårt underlag. Skopgspromenader på mjukt underlag brukar däremot inte vara bekymmer. Fördel är också att en oskodd häst ofta har bättre grepp i snö (men inte alltid på is - där är dubbar bättre) eftersom hovarna är varma och ökar friktionen.
Sist men inte minst - självklart skall du hålla hästen försäkrad. Olyckor och sjukdomar kan uppstå ändå, oavsett om försäkringen täcker det eller ej, men är du ju också insatt i. Se till att alltid ha en slant ihop sparad för problem som kan dyka upp. Det är alltid dyrt att ha häst, men man kan välja att ha ett mer eller mindre dyrt ägande.