Någon som är duktig på Herpes?
Jag har lite funderingar och jagar efter nån som kan åtminstone lite om herpes..
Jag har lite funderingar och jagar efter nån som kan åtminstone lite om herpes..
Shoot!
Jag kan mycket, har det själv! fråga på!
Ok ska försöka formulera ihop en fråga då
Jag har oxå herpes jag har sällan men det händer på munnen och så har jag diagnostiserad Herpes simplex2 där man absolut inte vill ha det.
Min oro gäller om jag nu kan ha fått det i ögat, jag vet att det låter långsökt men jag har vid de senaste 2 ggr jag haft utbrott i underlivet även fått en svullnad på insidan av ögonlocket.
Vid förra tillfället googlade jag runt eftersom jag är nojjig på att smitta mig själv, hittade fakta om att man kan få det i ögat och ringde min Vårdcentral.
Där svarade en kärring med mission att inte ge folk tider till läkare lättvindigt. Jag förklarade min oro för henne och att jag gärna skulle bli undersökt i ögat pga evt smittrisk (jag har en bebis som pillrar mig i ansiktet)
Hon slog i en bok och läste symptomen för herpes i hornhinnan konstaterade så att mitt problem inte sitter i hornhinnan och avfärdade mig helt.
Nu har jag läst att man även kan få det insida ögonlock och detta är ju faktiskt andra gången jag får det i samband med genital herpes...
Jag vet med mig att jag är nojjig men jag vill ju abolut inte riskera att mitt barn ska få herpes.
Genom egna små efterforskningar så har jag kommit fram till att kärringen på vc hade fel och nu är jag rädd för hur mycket fel hon kan ha.
Vad tror ni om evt ögonherpes?
MVH
Nojjig Nervös
Man kan gå till vilken VC man vill :)
Sök hjälp hos en annan, trevligare, kanske privat?
Hmmm, jag har själv sökt igenom internet om sånt.. Man kan få herpesutslag på tungan och på andra ställen på kroppen, vet inte om den måste smittas till ögat eller om den uppstår där? Men jag tror det är absolut möjligt att kärringen har fel, aldrig fel att vara för säker som man brukar säga ;)
sen gör det ju så förfärligt ont.. som det ser ut på internet så kan man drabbas i ögonlocken, om det sprider sig till ögat kan det orsaka ärr på hornhinnan (kan inte ens tänka sig hur ont det kan göra!!) och då riskerar man synen..
Tack så mycket för svar!
Känner att jag blir allt mer peppad på att försöka få till en undersökning någon annanstans.
Skulle mitt barn bli smittad skulle jag aldrig förlåta vara sig mig själv eller den där jävla harpynjan på VC.
Tycker det är bra märkligt att de/receptionisterna får sitta och ta sådana beslut genom att slå i böcker om man kvalificerar sig för en undersökning.
Tycker att jag är så noga med handhygienen när jag har skov, man kan ju få herpes nästan överallt.
Gud vad nojjig jag blir att skriva här i känslig rummet tittar nu för 1511 gången så jag fyllt i anonym.
Konstigt att Herpes är så pinsamt när så många bär smittan.
Ja nu får du tag i detta för ditt psykiska välbefinnande skull.
Jag har nog tur, min VC nekar ingen.
Men här på FL har jag lärt mej att dessa Hitlerfasoner existerar hos dem som är bokare, helt sanslöst!
Vad säger att jag vill förklara mitt ärende för någon annan än en dr??
Ja det är faktiskt mer jobbigt psykiskt med den här bölden, visshet skulle helt klart hjälpa oavsett vad det är.
Måste säga att jag kom av mig rejält när hon var så påstridig i sin argumentation till varför jag då absolut inte behövde komma in för att få en tid.
Jag var verkligen inte beredd på ett sådant bemötande och hon körde över mig rejält trots sin tydliga stora okunskap i området.
Jag brukar i vanliga fall inte komma av mig så, men det har väl med att göra ämnets känsliga natur jag tyckte det var pinsamt att förklara mitt ärende och så gjorde hon värsta grejen av allt. :-/
Nä jag ska helt klart ringa någon annanstans och fråga om en undersökning.
Ja det förstår jag!
Det är ju inget man vill sprida till sina barn, eller någon.
Sen är det den där historien jag har hört mkt om på FL att en mamma pussade på sitt barn som då fick viruset å dog?
Det låter ju skumt, men den hade kanske en immunförsvars nedsättning.
Jag satte mej inte in i fallet, men det verkar otroligt olycksaligt.
Jag har oxå herper, men jag får mina " anfall" i och på näsan....Vid ett par tillfällen har det dragit sig upp till ögat. Näsan var så svullen så jag kunde inte använda mina glasögon , inte heller linser. Sökte hjälp på vår jourcentral, och där fick jag berätat för mig, att man MINANN inte kan få herpes i ögonen. Det kunde kanske vara bältros?
Var helt förtvivlad, och grät av både smärta och förnedring.Skulle jag inte veta om jag hade herpes eller bältros?
Sökte mig vidare till en annan läkare,och där fick jag betydligt mer hjälp.
Jag får det numera ALDRIG i ögat, utan precis på kanten av ögonlocket.