• Ajlil

Cysta på äggstocken

Var på kvinnolkliniken igår och fick veta att jag har en cysta på höger äggstock ca 4,5 x 6,5 cm stor. Jag fick aldrig uppfattningen om vilken sorts cysta det var mer än att det är vanligt och oftast ofarligt. Jag ska nu får tid för operation så fort som möjligt. Oftast kommer många frågor i efterhand och nu har jag suttit och läst om cysta på äggstocken. Detta har jag nu läst mig till:

"Genom ultraljudsundersökningen kan gynekologen ofta men inte alltid skilja på olika typer av cystor. Om cystan är liten och ser godartad ut på ultraljud brukar läkaren avvakta med att behandla. I de allra flesta fall försvinner en funktionell cysta av sig själv. Efter ungefär sex veckor brukar man få göra en ny ultraljudskontroll."

"Om cystans utseende på ultraljudet gör att läkaren misstänker att det är en godartad tumör eller cancer får man oftast en tid för operation redan när cystan upptäcks. Dessutom får man lämna blodprov för att mäta en så kallad tumörmarkör, som ofta är förhöjd när man har äggstockscancer."

"Ibland kan det vara svårt att skilja mellan ofarliga cystor och äggstockscancer och då måste man opereras. Ofta är det först i samband med operationen som det kan avgöras om det verkligen är cancer."

Själv fick jag ingen op-tid igår för sköterskan som sköter det hade gått hem, men jag kommer få en tid hemskickad så fort som möjligt och jag lämnade igår en massa blodprover. Men läkaren sa aldrig att han hade någon misstanke om tumör, borde han inte ha sagt det om han misstänkte det?

Snälla ni som haft cysta på äggstocken, berätta lite om hur det var för er... cystan storlek, symtom, behandling?

Jag ska opereras med titthålsteknik men uppfattade aldrig om den ska punkteras eller tas bort helt. Läkaren sa att man brukar få gå hem samma dag, men jag har läst att man kan få stanna ett till två dygn för att man kan få så ont efteråt.
    Hur var det för dig?

Jätte tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-27 09:03
    En fråga till... sjukskrivning efter att ha tagit bort en cysta?

• Svar på tråden Cysta på äggstocken
  • mollieboll

Tror inte du behöver vara så orolig. Jag hade cystor (2 st) på min ena äggstock förra året och en tumör på den andra. De såg klar skillnad på dem. Dock finns det cystor som är lite grumliga och det är de som är svåra att sklja från tumörer.
    Cystorna var 2,8 cm resp. 4,5 cm och tumören var 6 cm.
    Upptäckte att det var något fel när jag plötsligt inte fick mens men inte var gravid. Hade som mensvärk hela tiden. Till sist gick jag till gyn och då uppdagades det hela.
    Fick lämna massvis med blodprover och inom 2 v opererades jag.

Det var inte värre än så. Det är vanligare än man tror att det blir så där.
    Lycka till!

• Anonym

Jag tror inte att du behöver vara särskilt orolig. Att läkaren inte sade att han misstänker en tumör gissar jag beror på att han inte misstänker en tumör, utan snarare inte helt säkert kan utesluta en tumör. I de lägena kan det vara rätt onödigt att stressa upp patienten med att nämna tumörer. Hade den verkligen sett starkt tumörmisstänkt ut hade han säkert informerat dig om det. Det kan ibland vara väldigt svårt att skilja olika cystor på ultraljud. Hoppas det går fint!

• FallenMadonnaWithTheBigBoobies

Jag har haft två stycken cystor på äggstockarna. I bägge fallen var det helt enkelt folliklar som inte släppt utan bara vuxit. Den första försökte de få bort genom att ge mig Primolut. När den ändå satt kvar så punkterade de den. Den andra tror jag sprack i samband med ägglossning för nån månad sen. Hade så pass ont i nån timme eller så.

• miapia

Jag hade en cysta på ena äggstocken för några år sedan. Fick gå på flera ultraljud men eftersom den inte gick tillbaka av sig själv opererades jag (med titthålskirurgi). Jag har för mig att den var ungefär lika stor som din. Till mig sa de att det troligtvis var en endometrioscysta/chokladcysta. Efter operationen undersökte de det de plockat ut och konstaterade att de hade rätt.

Återhämtningen tycker jag gick bra. Jag gick hem samma dag och var bara sjukskriven de dagar (5 arbetsdagar?) då man slipper läkarintyg. Kände mig väldigt trött efter narkosen och sov mycket i början. Det gjorde ont att gå på toa eftersom magen var helt öm. Stygnen syns ganska mycket fortfarande (två år efteråt).

• Gula katt

För fyra veckor sedan fick jag ta bort två dermoidcystor (tvillingcystor) från äggstockarna, den på högra sidan var 6x3 och den vänstra 8x6.

Operationen genomfördes med titthålskirurgi där fyra snitt gjordes: Ett i naveln, ett vid höger äggstock, ett vid vänster äggstock samt ett "bikinisnitt" över blygdbenet. Cystorna skars loss och avlägsnades ur kroppen med hjälp av ett slags sugrör. Tre veckor senare kom ett brev från läkaren där det stod att båda cystorna var godartade, tror att det är standard att ta vävnadsprover på alla former av cystor.

Operationen gick jättebra och jag kunde lämna sjukhuset samma kväll efter att personalen såg att jag kunde kissa, dricka och äta, men jag var fruktansvärt trött och hade såklart ont. Du får med dig smärtstillande hem och du bör vara beredd på att ta det lite lugnt ett tag (inga tunga lyft eller hårda träningspass!), men du kommer ju att känna själv hur mycket du orkar.

Eftersom jag inte hade något arbete behövdes ingen sjukskrivning för min del, men som miapia skrev här ovanför behövs det nog oftast inte mera än en vecka (såvida du inte har ett väldigt tungt arbete). Men det skiftar såklart från person till person.

Nu vet jag inte hur det går till på det sjukhuset där du kommer att göra operationen, men jag fick besöka avdelningen dagen innan ingreppet för samtal med kirurg och narkosläkare. Jag fick tillfälle att ställa alla mina frågor och blev väldigt väl bemött!

Skriv gärna upp dina eventuella frågor på en lapp om du får tillfälle att träffa läkarna innan. Hoppas att allt går bra för dig!

• Ajlil

Tack för era svar!

Någon som har känt sig extra trött innan cystan tagits bort?

• Ajlil
    Stargazer09 skrev 2009-08-28 17:27:15 följande:
    Tack för era svar!Någon som har känt sig extra trött innan cystan tagits bort?
    Det var nog bara nått tillfälligt, jag e piggare igen
  • Gula katt
    Stargazer09 skrev 2009-09-02 17:30:35 följande:
    Jag har nu fått tid för op på onsdag nästa vecka
    Hoppas att allt har gått bra! Krya på dig!
Svar på tråden Cysta på äggstocken