Cysta på äggstocken
Var på kvinnolkliniken igår och fick veta att jag har en cysta på höger äggstock ca 4,5 x 6,5 cm stor. Jag fick aldrig uppfattningen om vilken sorts cysta det var mer än att det är vanligt och oftast ofarligt. Jag ska nu får tid för operation så fort som möjligt. Oftast kommer många frågor i efterhand och nu har jag suttit och läst om cysta på äggstocken. Detta har jag nu läst mig till:
"Genom ultraljudsundersökningen kan gynekologen ofta men inte alltid skilja på olika typer av cystor. Om cystan är liten och ser godartad ut på ultraljud brukar läkaren avvakta med att behandla. I de allra flesta fall försvinner en funktionell cysta av sig själv. Efter ungefär sex veckor brukar man få göra en ny ultraljudskontroll."
"Om cystans utseende på ultraljudet gör att läkaren misstänker att det är en godartad tumör eller cancer får man oftast en tid för operation redan när cystan upptäcks. Dessutom får man lämna blodprov för att mäta en så kallad tumörmarkör, som ofta är förhöjd när man har äggstockscancer."
"Ibland kan det vara svårt att skilja mellan ofarliga cystor och äggstockscancer och då måste man opereras. Ofta är det först i samband med operationen som det kan avgöras om det verkligen är cancer."
Själv fick jag ingen op-tid igår för sköterskan som sköter det hade gått hem, men jag kommer få en tid hemskickad så fort som möjligt och jag lämnade igår en massa blodprover. Men läkaren sa aldrig att han hade någon misstanke om tumör, borde han inte ha sagt det om han misstänkte det?
Snälla ni som haft cysta på äggstocken, berätta lite om hur det var för er... cystan storlek, symtom, behandling?
Jag ska opereras med titthålsteknik men uppfattade aldrig om den ska punkteras eller tas bort helt. Läkaren sa att man brukar få gå hem samma dag, men jag har läst att man kan få stanna ett till två dygn för att man kan få så ont efteråt.
Hur var det för dig?
Jätte tacksam för svar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-27 09:03
En fråga till... sjukskrivning efter att ha tagit bort en cysta?