• Anonym (Anhörig)

Anhöriga till alkoholister/narkomaner! Vill ni ha stöd?

Jag känner att allt för ofta glöms dom anhöriga bort! Och många vet säkert inte att det finns riktigt bra resurser för oss som är anhöriga! Så syftet med denns tråd är helt enkelt att visa och berätta att det finns stöd att få!
    AL-anon är en gemenskap för anhöriga till alkoholmissbrukare. Det fungerar som AA. Man har möten, där man kan prata och dela sina erfarenheter.
    CO-anon är ungefär samma som AL-anon, men det inriktar sig mer på anhöriga till narkomaner, men även alkoholister. Det fungerar också precis på samma sätt som AA. Man jobbar även efter AA's 12 steg.

För att läsa mer och få information:
    www.co-anon.se/
    www.al-anon.se/

• Svar på tråden Anhöriga till alkoholister/narkomaner! Vill ni ha stöd?
  • Anonym

Jag är anhörig till en person som arbetar mot tillfriskande. Visste om Al-anon men inte CO-anon. Såg att CO-anon mest var för personer som lever med en kokainberoende.

• Anonym (Anhörig)
    Anonym skrev 2009-08-27 09:29:45 följande:
    Jag är anhörig till en person som arbetar mot tillfriskande. Visste om Al-anon men inte CO-anon. Såg att CO-anon mest var för personer som lever med en kokainberoende.
    Okej :) Ja, alltså jag går på CO-anon, och det spelar absolut inte någon roll vad det är för missbruka man har. Vi pratar oftast om "droger" lr "narkoman" inte specifikt "kokainist". Min sambo har missbrukat det mest, även alkohol, men jag går på CO-anon för jag tycker om den gemenskapen väldigt mycket. Så om du bor i sthlm så prova gärna! :)
    Vad har din anhörig haft för missbruk?
  • Anonym

Anonym (Anhörig) skrev 2009-08-27 09:41:59 följande:

Okej :) Ja, alltså jag går på CO-anon, och det spelar absolut inte någon roll vad det är för missbruka man har. Vi pratar oftast om "droger" lr "narkoman" inte specifikt "kokainist". Min sambo har missbrukat det mest, även alkohol, men jag går på CO-anon för jag tycker om den gemenskapen väldigt mycket. Så om du bor i sthlm så prova gärna! :)Vad har din anhörig haft för missbruk?
    Jag bor ju tyvärr inte i Sthlm, så jag får hålla tillgodo med Al-anon. Han har varit beroende av cannabis, men använt det mesta, samt druckit för mycket då han drack.
  • Anonym (Medberoende)

Hej:)
    Jag har gått på Al-anon i ca två år det är en av de bättre stegen jag har tagit i mitt liv:)
    Jag har levt och har beroende i men närhet. Jag har under hela mitt liv varit medberoende till många i min omgivning utan att veta om det...jag har påbörjat min resa och har långt kvar. Men idag här jag medveten om mitt medberoende och kan därför göra något åt det:) Jag är så tacksam av vad jag lärt om mig själ och vad jag "fått" av Al-anon.

Att gå på ett möte och få höra och dela med sig är en otolig förmån. Det var ett jobbigt steg att ta och gå ditt de första gångeran men jag är så tacksam över att jag har hittat ditt.

Kram och lycka till.

• Anonym

Finns det bara en Co-anon grupp i Sthlm?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-09-15 12:52:29 följande:
    Finns det bara en Co-anon grupp i Sthlm?
    Ja det verkar tyvärr så på deras hemsida. Det finns ju dock Alanon dit anhöriga till alkoholister och narkomaner är välkomna.
  • Anonym

Hur går det till där då?

• Anonym

Det är möten där man sitter i grupp. Först läser man texter om Alanon och sedan alla 12 steg. Därefter delar man en efter en om vad man vill. Det är helt frivilligt om man vill dela eller inte. Vill man inte, säger man bara sitt namn och "titel" (typ anhörig till beroende/alkoholist) och att man väljer att lyssna. Du kommer höra delningar som du känner igen dig klockrent i och kommer få styrka av att höra andra dela om sin situation och hur de tagit sig ur medberoendet. Det brukar vara en otrolig kärlek i rummet!

• Anonym (En syster)

Ja jag håller med TS, det finns inte så mycket för oss anhöriga. Själv startade jag en hemsida om just syskon till missbrukare, den har hjälpt både mig och andra framåt i livet.
    Ta gärna en titt om du känner att du kan få ut något utav det.

www.syskontillmissbrukare.se

• Anonym (Kvinna)

Hej,

Jag skulle gärna vilja gå i Al-anon grupp men jag har social fobi. Jag kan rekommendera denna bok till dem som har vuxit upp med alkoholist/drogberoende föräldrar:
    www.adlibris.com/se/product.aspx

• Anonym

Anonym (En syster) skrev 2009-09-16 19:04:13 följande:

Ja jag håller med TS, det finns inte så mycket för oss anhöriga. Själv startade jag en hemsida om just syskon till missbrukare, den har hjälpt både mig och andra framåt i livet. Ta gärna en titt om du känner att du kan få ut något utav det.www.syskontillmissbrukare.se
    Det där var sidan som jag känner jag behövde!!

Även dom andra är bra.
  • Anonym (En syster)
    Anonym skrev 2009-09-16 22:54:49 följande:
    Anonym (En syster) skrev 2009-09-16 19:04:13 följande:
    Det där var sidan som jag känner jag behövde!!Även dom andra är bra.
    Vad kul att du kände en koppling till sidan, mest info men även viktigt att dela med sig till andra i forumet. Trist bara att det aldrig kommer igång riktigt, man väljer ju själv vad man vill/kan lämna ut.
    Men det finns som sagt otroligt dåligt med information och stöd till syskon till missbrukare, de anhörigveckor jag har varit på har mest riktat sig till föräldrar och för att få förståelse för missbrukaren. Hjälpte inte mig såå mycket just då. :)
  • Anonym (En syster)

Anonym (Kvinna) skrev 2009-09-16 19:08:57 följande:

Hej,Jag skulle gärna vilja gå i Al-anon grupp men jag har social fobi. Jag kan rekommendera denna bok till dem som har vuxit upp med alkoholist/drogberoende föräldrar:www.adlibris.com/se/product.aspx...
    Jag har också haft social fobi, och detta vill du nog inte höra men det enda som hjälper är att verkligen gå fast det känns otroligt svårt och jobbigt. Det är när man börjar undvika saker och ting som det blir värre. Jag har haft social fobi i 18år, men är nu äntligen på bättringsvägen! :)

Som tur är så finns det väldigt mycket information på nätet, för det passar inte alla att gå iväg på möten osv. Nu för tiden finns det så många forum som tar upp denna problematik som medberoende till narkomaner/alkoholister/missbrukare över huvudtaget.
  • Anonym (Kvinna)

Anonym (En syster) skrev 2009-09-17 08:37:32 följande:

Anonym (Kvinna) skrev 2009-09-16 19:08:57 följande:Hej,Jag skulle gärna vilja gå i Al-anon grupp men jag har social fobi. Jag kan rekommendera denna bok till dem som har vuxit upp med alkoholist/drogberoende föräldrar:www.adlibris.com/se/product.aspx
    51403... Jag har också haft social fobi, och detta vill du nog inte höra men det enda som hjälper är att verkligen gå fast det känns otroligt svårt och jobbigt. Det är när man börjar undvika saker och ting som det blir värre. Jag har haft social fobi i 18år, men är nu äntligen på bättringsvägen! :) Som tur är så finns det väldigt mycket information på nätet, för det passar inte alla att gå iväg på möten osv. Nu för tiden finns det så många forum som tar upp denna problematik som medberoende till narkomaner/alkoholister/missbrukare över huvudtaget.
    Jag har sökt hjälp mot social fobi och har börjat äta medicin
  • Anonym (En syster)

Anonym (Kvinna) skrev 2009-09-17 08:44:50 följande:

Anonym (En syster) skrev 2009-09-17 08:37:32 följande:
    Jag har sökt hjälp mot social fobi och har börjat äta medicin
    Vad bra för dig, jag önskar dig all lycka! Vet precis hur jäkla jobbigt det kan vara.
    Läs Mia Törnbloms böcker också om du inte redan har gjort det! :)
  • Anonym (Kvinna)

Anonym (En syster) skrev 2009-09-18 11:28:59 följande:

Anonym (Kvinna) skrev 2009-09-17 08:44:50 följande: Vad bra för dig, jag önskar dig all lycka! Vet precis hur jäkla jobbigt det kan vara. Läs Mia Törnbloms böcker också om du inte redan har gjort det! :)
    Tack för tipset!
Svar på tråden Anhöriga till alkoholister/narkomaner! Vill ni ha stöd?