• Caziopeia

Aktivitet för 4-åring?

Hej.
    Jag tänkte att vår 4-åriga dotter skulle få börja på någon aktivitet i höst. Hon har gått lite sporadiskt på barngymnastik där föräldrarna är med, men nu tänkte jag att hon skulle få prova på någon mer organiserad aktivitet. Helt kravlöst och enbart för hennes egen skull!

Velar över vad vi ska välja. Hon har inga särskilda önskemål själv, hon är positiv till allt. Hon älskar musik och dans så jag funderar på danslekis. Jag tycker själv om dans och tycker att det är en rolig och bra motionsform.
    Men sedan funderar jag på om det är dags för simskola? Jag tycker att två aktiviteter/vecka är för mycket så det är antingen eller som gäller.
    Är det lagom att börja simskola nu eller brukar det vara vid 5 års ålder?

Vad går era barn på eller vad ska de börja på?

• Svar på tråden Aktivitet för 4-åring?
  • mamma2kids

finns ridskola för så små.barngympa.balett.simskola 4-6år plask o lek heter det här iaf.m.m

• vinglafram

min dotter som är 4år ska börja på "simlekis" v.36, lite blandning mellan plask&lek och ren simskola.
    sen vill hon också börja dansa så ska väl se om vi hinner med det också.
    jag har ett relativt späckat schema som det är för mig själv med hobbys, extrajobb och högskolestudier så vi får se vad som hinns med.

• Söderböna

Vår plutta går på flera aktiviteter - dans, gymnastik, fiol och simning. Det har hon gjort i flera år (hon är fem år nu). Hon älskar sina aktiviteter!

Jag tycker att både simning och dans/musiklek kan vara väldigt bra aktiviteter. Både simning och musik är också bra att ha inför framtiden - samtidigt som det är något många barn gillar. När ni väljer kan ni kanske fundera på vad ni har behov att "komplettera med". Om det är så att ni i familjen går till badhus ofta är det kanske inte nödvändigt att börja med simning. Om det är så att dagis har bra musikaktiviteter kanske det räcker och simning kanske då "ger mer".

Lycka till att hitta något kul!

• Tant Green

Min tjej går på "teaterskola" och ska börja på skogsknytte (mulle för 4-åringar). När hon blir 5 ska hon få gå i simskola, tänkte att hon skulle gå på kommunala simskolan och det är från 5 år.

• Caziopeia

Tack för era tankar / förslag. Fast jag vet inte om jag blev så mycket klokare egentligen. *s*
    Smart grej att tänka i banor som att "komplettera" sådant man inte gör så mycket i familjen. Jag ska nog ringa badhuset och kolla lite vad det innebär med simskola för en 4-åring.
    Vi var på en provgång av danslekis för ett år sedan men det var inget bra alls, denna gång tänkte vi testa en provgång på ett annat ställe och se om det är bättre.

• Bohuslän

Vår klimp går på gymnastik för 4-5 åringar, utan föräldrar samt simskola (lek och plask) med lillasyster 3 år, föräldrarna sitter med på "läktaren". Detta mest för att få vattenvana och respekt för vatten eftersom vi bor vid kusten och har havet runt knuten. Han går på dagis bara sina 15h så det verkar inte vara för mycket för honom eftersom han e en mycket aktiv och "fysisk" kille.

Svar på tråden Aktivitet för 4-åring?