• Mazarin

BÖRJA med napp vid 2 års ålder??

Vi skolar in vår dotter på dagis, och det går inte särskilt smidigt.. Personalen har bett att vi tar med nappen, en nalle som är bekant för henne eller en snuttefilt. Men hon har aldrig tyckt om nappen och hon har inte fäst sig vid varken snuttefilt eller någon nalle.

Jag tog idag med en bok som hon tycker mycket om och en skiva med barnlåtar som brukar få henne på gott humör, men det var inget de ville använda, "vi vill ha något som är till tröst när hon är ledsen. Om vi är ute kan man inte sätta på en skiva, eller sätta sig ner och läsa en bok."
    Igår sa de dock att det går rätt bra ute, men att det är som värst inomhus, ja jag gjorde bara ett försök att ta med något som hon är van med och som hon gillar..
    Men nu vill de att vi ska försöka ge henne napp i stället, trots att ho aldrig tagit den..? Jag undrar om det verkligen är för min lilla flickas skull eller mest är för deras skull..?

• Svar på tråden BÖRJA med napp vid 2 års ålder??
  • Frontline

Jag skulle aldrig ha gett nappen nu när hon är 2 år gammal...
    Det är ju nästan så att man vill att dom ska sluta upp då istället..

• ettplustack

Nej har hon aldrig använt napp så ska ni inte börja nu heller! Ta med filtar, en naller osv det är nog som du misstänker att personalen vi ha det smidigt med något som de tror ska funka eftersom att det funkar på många andra

• Mazarin

ja.. det är väl inom ett år som det blir avvänjning av nappen..?

• cicci85

Nej, jag skulle inte gett napp!

• Fridayyy

NEEEEEEEEJ! Ge inte napp, det förstör bettet och blir ju bara svårt att avvänja henne, vilken knäpp personal. En två-åring behöver ju inte napp! de flesta försöker ju SLUTA när de är 2-3 år.

• nano

Nej, jag skulle aldrig ha gått med på att börja med napp. Vi har en dotter som bli 2 om några veckor och vi gör allt för att hon ska sluta med napp, även på dagis (undantaget är enbart sovstunden). Bok tycker jag är bra, ett lesset barn behöver ju någon som kan trötsta också inte bara en napp i munnen eller dyl.

• Pshevil

Nej, ge inte napp. Kan ni inte göra en liten "bok" eller ett "album" med bilder på människor och saker som hon tycker om? Det använder sig vår förskola av vid inskolningen.

• Mazarin

..jag fick uppfattningen av att dagiset såg det som en belöning att slå på en skiva eller läsa bok, och att gråt inte skulle uppmuntras av att få sin vilja igenom. De verkar vilja ha sina egna regler och inte vilja att föäldrarna ska påverka dagarna på dagis så mycket.

varför sade hon inte bara, "bra, vi får se om vi kan använda det"?.. nej hon var tvungen att markera att det inte var så de tänkte hantera sittuationen..

• elinville

Aldrig! De får väl sätta sig ner med henne i knät o trösta henne som du gör!

Maja 0707, Bebis 1002
  • RoseMarie Nielsen

Hon har ingen favoritleksak/nalle hemma som ni kan ha med er till dagis?
    Min dotter använder inte napp eller snutte så då fick det bli hennes favoritnalle istället och det funkar hur bra som helst.
    Jag skulle inte ge henne en napp då hon aldrig har behövt nån.

• Fridolino

whaat?? vad är det för slak personal. När de är 2 ska de ju sluta med nappen, inte börja!! galet! hon klarar sig nog ändå. Min dotter har aldrig haft napp, snuttefilt eller nalle eller nått sånt, hon klarar sig alldeles utmärkt ändå. Verkar ju skitlöjligt enligt mig..

• Fikon

Men napp lär ju inte trösta henne om hon aldrig tagit det förut! Det måste de ju förstå.

• vampyria2

Haha nej absolut inte, vid två års ålder har jag vant av mina nappbarn med nappen. Mina barn har inte heller haft något sepeciellt som de har tytt sig till, de har kommit till oss när de är ledsna och behöver tröst.
    Tycker du ska säga till personalen att hon inte har nått sånt så de får hitta något där som trösstar henne.

PS. ett foto album med bilder på de närmaste rekomenderade de på min yngstas dagis, det funkade jätte bra och det kan tusan inte vara svårare att ta med än en jäkla nalle DS.

• Mazarin

Jag har fått en känsla av att personalen ska göra saker på "sitt sätt". De tar inte in exempelvis att min dotter inte tyr sig till den som ska skola in henne. Man säger att om inskolningen inte funkar så byter man ut den ansvariga fröken, men nu är det bara en dag kvar av det som är tänkt vara hennes inskolning.. Man har gjort vissa justeringar, men det är liksom lite över huvudet på oss. Säger att ETT barn inte kan få för mycket uppmärksamhet, att barnet själv inte får bestämma vem den vill vara med. Att "hon är arg för att hon inte får som hon vill" det är därför hon gråter.. hon är alltså inte ledsen för att hon vistas i en främmande och otrygg värld??

Svar på tråden BÖRJA med napp vid 2 års ålder??