Plantera lavendel
Kan man flytta lavendelplantor som står i kruka till rabatten? Vill gärna spara dem och de är väl perenner?
Eller är det får sent att göra det nu?
Kan man flytta lavendelplantor som står i kruka till rabatten? Vill gärna spara dem och de är väl perenner?
Eller är det får sent att göra det nu?
Det borde väl inte vara några problem även om det är i slutet av säsongen. Vi har våra lavendlar vid en stor sten i full sol, där marken blir väldigt torr och het på sommaren. De stortrivs i värmen, till skillnad mot den planta jag har på en halvskuggig plats med näringsrik jord och mycket fukt.
Det ska gå bra, bara de är härdiga. Vissa lavendel är inte härdiga och kommer att gå ut om man inte plockar in dem.
Det beror på vilken del av landet du bor i. Den blåa sorten, typ "Munsted" tål vårt klimat och jag har den i zon 2-3 utan problem. Men de andra sorterna, t.ex. fjärilslavendel med rosa och vita blommor, de är mycket mer känsliga och fryser hos mig. Mina vanliga blå lavendel är buskar på 50 cm i höjd och diameter bara efter 2-3 år.
Jag fick en liten lavendel ifjol i kruka. På slutet av sommaren slängde jag den åt komposten.
I våras när vi städade låg den där, grön och frisk, med rötterna i vädret.
Behöver jag säga att den sitter i min nya rabatt nu?
M C skrev 2009-08-28 19:54:43 följande:
M C skrev 2009-08-28 19:54:43 följande: