• LillaMe

luktar illa under bandaget...

Min lilla kille på 1 år brände sig på spisen och har haft bandage över handen sen i måndags. Jag har ju varit varje dag och bytt på vårdcentralen men igår sa de att jag skulle komma på fredag istället.

Jag tycker att det luktar jätteilla under bandaget så jag tog bort det för att det skulle få lufta lite... Gjorde jag rätt? Såg att en blåsa hade spruckit och han var röd och det luktade som sagt jätteilla. Ska jag göra rent det? Eller vad ska jag göra?

Vill ju inte att fingrarna ska ruttna...

• Svar på tråden luktar illa under bandaget...
  • Bebissss

Ett öppet sår eller bränt luktar illa..

• Kiyoshi

Du satte väl inte tillbaka det gamla bandaget igen hoppas jag, rätt nasty i så fall. Skölj under ljummet vatten och lägg om med vadsomhelst som är rent och torrt.

• LillaMe
    Kiyoshi skrev 2009-08-27 15:25:49 följande:
    Du satte väl inte tillbaka det gamla bandaget igen hoppas jag, rätt nasty i så fall. Skölj under ljummet vatten och lägg om med vadsomhelst som är rent och torrt.
    Självklart inte!! Låter det luft ett tag nu så ska jag lägga om det bäst jag kan sen.
  • Achillea

Nej det är ingen fara se bara till att hålla det rent pch lägg sedan om med nytt sterilt bandage ect. Och ja det kan lukta illa, vet ju inte hur pass svårt skadan är men håll utkik ifall det börjar vara eller bli värre då måste ni ju iväg direkt.

♥Why does my heart, feel so bad? (Moby)♥
  • StarkMamma

Han kan ha fått en svampinfektion.
    Jag hade sökt läkare!

• Mojzan

Vår son brände sig på grillen för ca tre veckor sedan och de sa till oss "bränt barn luktar illa" och det stämmer verkligen. Så länge det inte stinker så är det ingen fara sa de. Med stinker menar de att du kommer in i hans sovrum t ex och det verkligen luktar i hela rummet...

Loke 061003 & Viggo 080920
  • Kiyoshi
    StarkMamma skrev 2009-08-27 15:42:01 följande:
    Han kan ha fått en svampinfektion. Jag hade sökt läkare!
    Du är omtyckt på vårdcentralen hör jag..
  • Mojzan

Förresten se till att de tar bort all död hud! Jätteviktigt!! Vi var på NÄL där de bara tog bort den hud som var lös och det läkte inte. Han brände sig på lördag och då han använde handen mindre och mindre sa de till oss på fredag att vi skulle åka till Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg där de skulle skrapa rent hela handen under narkos. Jag blev såklart jätteorolig men så går de inte till. När vi kom till Göteborg la de på en bedövningssalva och sedan skrapade sköterskan bort huden med en "trasa", det gick hur snabbt som helst och från fred-tisd när vi gjorde återbesök var handen i stort sett helt läkt (bara en liten liten del i handen där brännskadan var så djup att de inte läkte lika snabbt). Igår när vi gjorde nästa återbesök har den delen också läkt men som sagt hade ingen skrapat bort huden hade det aldrig läkt för den nya huden som kom under ruttnade.  

• The Black Lady

Kan vara en infektion... får han pencillin? Ring din VC!

• LillaMe
    Mojzan skrev 2009-08-27 15:53:12 följande:
    Förresten se till att de tar bort all död hud! Jätteviktigt!! Vi var på NÄL där de bara tog bort den hud som var lös och det läkte inte. Han brände sig på lördag och då han använde handen mindre och mindre sa de till oss på fredag att vi skulle åka till Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg där de skulle skrapa rent hela handen under narkos. Jag blev såklart jätteorolig men så går de inte till. När vi kom till Göteborg la de på en bedövningssalva och sedan skrapade sköterskan bort huden med en "trasa", det gick hur snabbt som helst och från fred-tisd när vi gjorde återbesök var handen i stort sett helt läkt (bara en liten liten del i handen där brännskadan var så djup att de inte läkte lika snabbt). Igår när vi gjorde nästa återbesök har den delen också läkt men som sagt hade ingen skrapat bort huden hade det aldrig läkt för den nya huden som kom under ruttnade.  
    Men oj... Hans ena blåsa har spruckit men inte ska jag väl ta bort den huden??? Jag vågar inte pilla där...
  • Mojzan
    wattis skrev 2009-08-27 15:58:11 följande:
    Men oj... Hans ena blåsa har spruckit men inte ska jag väl ta bort den huden??? Jag vågar inte pilla där...
    Nej nej, du ska inte pilla. Men den döda huden måste bort och det kan de göra på Vårdcentralen. Den döda huden har han ingen känsel i men när den färska huden kommer i kontakt med syre så bränner det till därför måste man lägga om det snabbt efter att man tagit bort den döda huden. Alltså ska detta göras av ett proffs och helst med bedövningssalva på brännskadan.
  • Mojzan

Jag vet inte hur illa din son bränt sig men min son hade bränt hela handflatan och halva tummen. De sa till mig att det är alltid svårare när de bränt fingrarna då det är över leder. Om du bor nära Göteborg tycker jag du ska kontakta Drottning Silvias barnsjukhus, de visste verkligen vad de gjorde till skillnad från NÄL.

• LillaMe
    Mojzan skrev 2009-08-27 16:01:57 följande:
    Nej nej, du ska inte pilla. Men den döda huden måste bort och det kan de göra på Vårdcentralen. Den döda huden har han ingen känsel i men när den färska huden kommer i kontakt med syre så bränner det till därför måste man lägga om det snabbt efter att man tagit bort den döda huden. Alltså ska detta göras av ett proffs och helst med bedövningssalva på brännskadan.
    Aha, jag förstår. Ska ner till VC imorgonbitti och då ska jag säga det. Jag tycker att det var konstigt att de inte gjorde rent det när jag var där igår, alltså med någon lösning. Det luktade lite då med. Sa att man kanske borde göra rent det och då svara hon bara att det borde luftas. Aja, jag vet inte. Skjölde handen i ljummet vatten nu, som någon sa tidigare, och har satt på nytt bandage så får vi se imorgon vad de säger.
  • Venla

eftersom handen kanske inte går att rengöra ordentligt så börjar det lukta. Det luktar inte godis när ett gips tas bort heller...

• StarkMamma
    Kiyoshi skrev 2009-08-27 15:50:20 följande:
    Du är omtyckt på vårdcentralen hör jag..
    Nej men på kirurgakuten pga min sons huvudskada!
Svar på tråden luktar illa under bandaget...