• Akilla

Vad är rimligt att betala för en omklackning hos skomakaren egentligen?

Jag har fått betala allt mellan 30:- till 100:- spänn för en omklackning hos skomakaren. Jag känner mig lurad när de säger att det kostar över 50:- när jag fått betala 30:- en annan gång någon annanstans. Och det spelar ingen roll hur pass skadade skorna är för en gång när jag var på ett ställe där de tog 30:- så var skorna rejält slitna och de förstärkte dem och fixade en massa extra och tog inget extra betalt för det.

Nu vill jag veta, vad betalar ni för en omklackning?

• Svar på tråden Vad är rimligt att betala för en omklackning hos skomakaren egentligen?
  • JMina

120 pix var det väl senast. Tyckte jag var helt okej, men minns när det kostade mindre än 100 kr.
    Fast detta är ändå billigt kan jag tycka.. 30 kr låter sjukt lite.

♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • Akilla

Jo jag håller med om att 30:- låter lite. Men det går ganska fort att göra jobbet, tar ca 5 min (om man inte har arbete sen innan som måste göras först såklart) och då blir det ju en ganska hög timpenning ändå.

• Akilla
    JMina skrev 2009-08-27 15:58:31 följande:
    120 pix var det väl senast. Tyckte jag var helt okej, men minns när det kostade mindre än 100 kr. Fast detta är ändå billigt kan jag tycka.. 30 kr låter sjukt lite.
    var bor du nånstans, glömde jag fråga =)
  • Shoppingtokig

Oj, 30 kr lät väldigt billigt. Jag brukar betala mellan 100-120kr i Gbg...

• JMina
    Akilla skrev 2009-08-27 16:03:21 följande:
    var bor du nånstans, glömde jag fråga =)
    Sthlm ;)
    ♥ Saknar ett barn i mitt liv ♥
  • Marlene

med tanke på vad det kostar att gå in till tandläkaren i 10 minuter så tycker jag 30kr även om det bara tar 5 minuter är löjligt lite. Skomakaren ska ju inte bara ha lön, han ska ju betala sociala avgifter, lokalhyra, material osv

• frontier

Jag är mest irriterad av att man måste klcka om nya skor direkt eftersom man bara får med en usel plastklack. ..och det gäller inte bara för billiga skor. Mina fornarina-stövlar jag köpte förra veckan fick jag rådet att direkt klacka om av försäljaren. Bu för det.

• blinkalilla

fick betala 100 kr sist

• LondonAnnika

5£ vad blir det... 65kr i london

• Akilla
    Marlene skrev 2009-08-27 17:02:14 följande:
    med tanke på vad det kostar att gå in till tandläkaren i 10 minuter så tycker jag 30kr även om det bara tar 5 minuter är löjligt lite. Skomakaren ska ju inte bara ha lön, han ska ju betala sociala avgifter, lokalhyra, material osv
    Självklart ska skomakaren ha skälig lön osv! Inte något jag hymlar med. Jag vill bara inte bli blåst, säg att vi får betala olika mkt beroende på vad skomakaren känner för när vi stapplar in med våra dojjor.. det tycker inte jag är fint.
    Men om det är 100 spänn som gäller så betalar jag gärna det. Men jag vill inte att Anna som kommer in efter mig ska få betala 30 spänn.. e du me..
  • Akilla
    frontier skrev 2009-08-27 17:04:09 följande:
    Jag är mest irriterad av att man måste klcka om nya skor direkt eftersom man bara får med en usel plastklack. ..och det gäller inte bara för billiga skor. Mina fornarina-stövlar jag köpte förra veckan fick jag rådet att direkt klacka om av försäljaren. Bu för det.
    Det har jag också varit med om så det skriver jag också under på.. grrr.. särskilt när man har betalat flera tusen för skorna!
  • Antonio 582

jag jobbar som skomakare och vi tar 150 kr för en klackning de flesta tycker att det är ett rimligt pris men det finns de som tycker att det är för dyrt och då är det bara att söka upp någon annan som inte tar lika mycket  men förmodlidligen fuskar på något sätt för det är mycket som såste betalas som hyra material löner och avgifter som någon nämde . 

• SoStylish

Jag brukar betala runt 80 kronor. Fick en chock när jag var i Sthlm och bara skulle ha ny sula på framdelen av ett par pumps. Fick betala 450 pix!

• jannej

600-800 kr  bör man ta ut i timmen beroende hur dyr lokal man har.
    utgifter
    moms 25 %
    arbetsgivaravgifter 33 %
    lokalhyra
    bokföring
    förbrukningsmaterial
    datorer
    telefoni
    städning
    marknadsföring
    löneskatt
    invetarier
    kortdragare
    revisor

Håhåjaja mycket som ska betalas

• Fru envis
    frontier skrev 2009-08-27 17:04:09 följande:
    varför köper du skor med dåliga klackar?
  • snedtak
    Fru envis skrev 2013-10-21 16:33:20 följande:
    varför köper du skor med dåliga klackar?
    För att jättemånga skor säljs med dåliga klackar? Man kanske måste hålla sig till vissa märken för att de passar ens fötter eller inte vill lägga mer än 1500 kr på ett par skor?
  • Indianica

Köpte en gång ett par rätt dyra skor (runt 2000 kr)och slängde kvittot (= urdumt!). Efter ett par veckor (!!!) behövde de omklackning, så jag lämnade in till skomakaren. Notan gick på 400 kr och jag fick en chock, men dte var ju bara att bita i det sura äpplet och tänka att det var värt det i slutändan. Problemet är att omklackningen var värdelös och efter ett par veckor så lossnade den ena klacken Obestämd så slängde jag skorna, orkade inte med mer...400 kr är bara rimligt om det blir ordentligt gjort.

Svar på tråden Vad är rimligt att betala för en omklackning hos skomakaren egentligen?