• Hybr1d

Livförsäkring vs självmord

En kär väns ena förälder tog sitt liv häromdagen, vännen fyllde arton dagen efter det skedde. Hur fungerar det med livförsäkring när det är självmord? Han frågade mig, men jag hade inget svar på det.
    Någon här som vet hur det fungerar?
    Samt dödsboet, kommer min vän räknas som myndig när bouppteckning sker för att han nu har fyllt det, eller kommer han räknas som icke-myndig vilket han var när dödsfallet skedde?

mvh Anna

• Svar på tråden Livförsäkring vs självmord
  • Jennie Brunflo

Livförsäkring täcker oftast självmord - men det är ju naturligtvis från försäkringsbrev till försäkringsbrev.
    Det beror helt på vilken slags livförsäkring det var...om självmord var satt på undantag eller inte.

Han kommer räknas som myndig, men det spelar ingen större roll eftersom han är bröstarvinge.
    Arvsskatten är dessutom borttagen nu så den slipper han också.

Beklagar din väns sorg.

• Jefa

Livförsäkring gäller inte vid självmord. Och jag tror din vän kommer att räknas som myndig.

• Jefa

På Nordea hittade jag att livförsäkring vid självmord gäller om det kan bevisas att personen inte haft i åtanke att ta livet av sig när denne tagit livförsäkringen. Men hur bevisar man det?

• Hybr1d

Jag ställde den andra frågan främst för att när min egna pappa dog så fick bara jag ärva (förutom min mamma då), mina myndiga syskon fick ingenting.

• Jefa

Min pappa dog när jag var 17 år. Mina syskon var 23, 14, 6 ch 2 år då. Det vi fick ut i pengar avgörs hur nära man är 18 år. S¨min lillasyster som var yngst fick mest pengar och min äldsta bror fick minst. Så visst får man även om man är över 18.

• Jefa

Konstigt att dina syskon inte fick något!

• Alle

Hybr1d - har du och dina myndiga syskon samma pappa?

• Hybr1d

Frågade min mamma nu, hon sa något komplicerat om att jag inte fick arv utan det var någon sorts försäkring som jag fick del utav. Om man är gifta så går allt till makan/maken och först när hon är död delas det ut arv. Eller nåt

• Hybr1d

Jepp vi har samma föräldrar.
    Min vän har dock två halvsyskon, och hans föräldrar var skiljda, vet inte hur det blir då.

• wellah

hybr1d: man kan som barn tror jag kräva få ut sin del av arvet i förväg. Vet inte hur det går till, men barnen har väl rätt till 50% av arvet även om ena föräldern lever!
    Hur som haver är det inte alla försäkringar som täcker självmord.

• Jossebell

min pappa tog livet av sig och det var knappast ett misstag då han hotat om det i åratal. Jag var över 18 och fick inget via försäkringar men min bror som var hemmabonde och 16 år fick 3 basbelopp vill jag minnas. Ett basbelopp låg då på runt 34 tusen.

• Hybr1d

Wellah: om jag förstått rätt så om det är gemensamma barn så får de inte ut något arv, men barn som inte ingår i det nuvarandra äktenskapet har rätt att ta ut sin del.

• Alle

Det var nog barnpension du fick då efter din pappa.

Särkullbarn har ALLTID rätt till sin laglott oavsett om den avlidne var gift eller inte.
    Alltså - barn från tidigare äktenskap ärver även om personen var gift och hade nya barn.
    Barnen i det nya äktenskapet (om de fortfarande var gifta alltså) ärver först när även den andra partnerna har gått bort.

Här står massa nyttigt:
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=463377&previousRenderType=2

• halstabletten

Hybr1d- så är det. Min pappas bror (halvbror) fick ut sitt arv efter farmor då hon gick bort, men farfar behöll 3/4 av deras gemensamma tillgångar som pappa sedan ärver då han går bort. Dock så delade vi kvinnor i släkten direkt på sådant som inte farfar var intresserad av, typ farmors smycken och kläder, men det var ju enligt farfars önskemål.

• Jefa

Barnpension får man tills barnen fyller 18 eller tills de är 20 om de går i skolan.

• Anna B

Beklagar det som hänt. Vad tragiskt!

Vi har livförsäkring hos Skandia Liv och förut löste den bara ut vid "ofrivillig död". Nu står det att det måste gå 3 år från tecknande, annars måste man bevisa att det inte var planerat när försäkringen tecknades.

Vad gäller arvet har Alle rätt. Pappans del delas upp på hans barn. De barn som inte är gemensamma med nuvarande fru får ut sitt arv direkt. De gemensamma får vänta tills mamman dör. Mammans del delas upp på hennes barn. Detta är förutsatt att det inte finns testamente.

Vi har skrivit våra livförsäkringar som enskild egendom. Det innebär att de inte ingår i bodelningen, pengarna är mina resp. mannens egna. Vi har också skrivit att hans son får ut sin laglott direkt (halva arvet oftast), men får vänta på resten tills jag dör. Laglotten har de alltid rätt till. Min man kan tex inte testamentera allt till mig.

Svar på tråden Livförsäkring vs självmord