• Sara K

Litet huvud...? (8 mån)

Idag var vi på BVC (Stella blir 8 mån imorgon) och hennes huvud mättes till 41 cm. Det var bara 32 när hon föddes så det har ju vuxit 9 cm på åtta månader, men sköterskan sa att hennes huvud är litet.. Enligt hennes kurva ligger det 2 % under, så det är ju inte så farligt tycker jag??
    Hon frågade om jag eller min sambo har litet huvud och jag har ju inte så där speciellt stort faktiskt (inte kanske flörtkule litet heller, men ganska litet!) så det blev hon nöjd med.
    Men jag började fundera förstås..
    Hur stora huven har era barn i ungefär samma ålder, och hur mycket hade/har det växt sen födseln??

• Svar på tråden Litet huvud...? (8 mån)
  • HumDis

Oj, min son hade ett huvud som var 40 cm på 2-månaderskontrollen. Det var 34 cm när han föddes... hmm undra om han har ett ovanligt stort huvud

• Magdis

Min dotters huvud var 46 cm när hon var kring året. Huvudet växte då inte på ca 3 månader och jag var oxå jätte nervös och tyckte det var läskigt. Läkaren var dock hur lugn som helst (till skillnad från BVC sköterskan), det var tydligen inte alls så ovanligt. Jag har en kompis som har en huvudomkrets på 48 cm (som vuxen alltså). Oroa dig inte det ordnar sig!

• Lizza

wilma va 33 runt hövve när hon föddes,när hon var 7 mån va hövve 42 nu vet jag inte,har inte orkat pallra mig te bvc än

• Malin och Simon

Min son hade 45cm huvud när han var åtta månader. Det var 32 när han föddes, så då hade det växt 13cm. 41 cm var det när han var 31/2 månad.

• Prinsessan Zelda

kollade runt i ditt krypin. Din tjej e ju ganska liten i övrigt också så det låter väl inte så litet i jämförelse. Min Adam som är 5 månader är ca 68cm, väger 8,4 kg och har Hm 44, så det har nog med storleken på barnet också. Hon ser ju helt välskapt ut på dina bilder

• Sara K

Tack för era svar!!

Pr Zelda: Jo, det är klart.. hon är ju rätt liten och jag tycker oxå att hon är välskapt (hihi, tack!) men man blir ju lite undrande när BVC säger nått..!

Magdis: mitt eget huvudmått låg på 45 när jag var 13 mån, så det är ungefär som din dotters var!! Idag har jag ungefär 55 (om jag mätte rätt) så jag har ju inget jättehuvud precis!! Men kanske inte så konstigt då jag bara är 156 lång..

• Mosaik

william är 11 ½ månad och har ett huvudomfång på 44, rätt litet alltås, men han skulle ju enegtligen bara vara 9 månader så jag antar att det är rätt okej ändå, föddes med ett omfång på 28 cm...

• ninan

Josefine har tydligen ganska stort huvud, 46 cm vid 8 mån, fortfarande inom normalkurvan men bvc blir lite misstänksamma och skickade oss till barnläkaren som inte tror att det ska vara nåt fel men gav oss en remiss för att ultraljuda hennes huvud för säkerhets skull! Att de är så petiga är både bra och dåligt, man blir ju orolig och samtidigt är det ju bra att det kollas upp i tid om det skulle va nåt... Läkaren sa oxå att huvudstorleken är ärftlig, både jag och min sambo är väl lite tjockskalliga

Svar på tråden Litet huvud...? (8 mån)