• suset

Sugarpaste vs marsipan

Är det stor skillnad i smaken vad gäller sugar paste och marsipan?

Jag har själv aldrig använt sugarpaste men måste göra det till bröllopstårtorna iom allergiker.

• Svar på tråden Sugarpaste vs marsipan
  • Julutzi

Personligen tycker jag att sugerpaste är godare men upplever den som sötare....

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • suset
    Julutzi skrev 2009-08-27 19:06:27 följande:
    Personligen tycker jag att sugerpaste är godare men upplever den som sötare....
    Tack!
  • lia76

Det smakar ju inte likadant eftersom marsipan är gjord på nötter.
    Men det är minst lika gott.
    Här har du ett recept som är kanongott (en variant på sockerpasta)

Marshmallowsfondant (sugarpaste) 1 sats

En lättgjord fondant som går jättebra att forma till olika ätbara (och väldigt goda) figurer att t.ex ha på tårtan. Figurerna blir hållbarare än om man gör dem i marsipan. Man kan även kavla ut fondanten till "marsipanlock".
    Ingredienser 200 g marshmallows
    2 msk vatten
    2 msk cocosfett
    500 g florsocker

Gör så här
    Smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows (är de stora kan man dela) micra med 2 msk vatten tills de smält (ca 2-3 min. men rör om emellanåt). Smörj en större bunke med cocosfett. Sikta ner florsockret. Gör en grop i mitten och häll i de smälta marsmallowsen.
    Rör med en slev eller knåda som en vanlig deg. Låt vila minst en timme i kylskåp. Förvaras i rumstemperatur.
    Kan användas både till modellering och till att täcka tårtor med.

När man arbetar med degen använd florsocker och när man kavlar kan man smörja petalbase på underlaget så det inte ska fastna, men det funkar också med cocosfett.

Håller sig ca 3 veckor iplastat i plastfolie i plastpåse.
    Älskar min familj
  • suset
    lia76 skrev 2009-08-27 19:13:15 följande:
    Det smakar ju inte likadant eftersom marsipan är gjord på nötter. Men det är minst lika gott. Här har du ett recept som är kanongott (en variant på sockerpasta) Marshmallowsfondant (sugarpaste) 1 sats En lättgjord fondant som går jättebra att forma till olika ätbara (och väldigt goda) figurer att t.ex ha på tårtan. Figurerna blir hållbarare än om man gör dem i marsipan. Man kan även kavla ut fondanten till "marsipanlock". Ingredienser 200 g marshmallows 2 msk vatten 2 msk cocosfett 500 g florsocker Gör så här Smörj en skål med cocosfett, lägg i marsmallows (är de stora kan man dela) micra med 2 msk vatten tills de smält (ca 2-3 min. men rör om emellanåt). Smörj en större bunke med cocosfett. Sikta ner florsockret. Gör en grop i mitten och häll i de smälta marsmallowsen. Rör med en slev eller knåda som en vanlig deg. Låt vila minst en timme i kylskåp. Förvaras i rumstemperatur. Kan användas både till modellering och till att täcka tårtor med. När man arbetar med degen använd florsocker och när man kavlar kan man smörja petalbase på underlaget så det inte ska fastna, men det funkar också med cocosfett. Håller sig ca 3 veckor iplastat i plastfolie i plastpåse.
    Haha, jag köper nog färdig! Det ska vara till 6 tårtor =)
  • lia76
    suset skrev 2009-08-27 19:27:27 följande:
    Haha, jag köper nog färdig! Det ska vara till 6 tårtor =)
    ok
    Är nog smart kanske
    Älskar min familj
  • Miss Maya

Jag har försökt mig på MMF, men jag vet inte riktigt om jag gillar smaken. den är lättare att arbeta med och går inte sönder lika lätt som marsipan, men måste jag välja mellan dem två, så föredrar jag marsipan.

Sugarpaste har jag aldrig smakat på.

• Lady Namárië

Ursäkta, min bebis tyckte att jag skulle posta innan jag hade skrivit färdigt.

Det skiljer tydligen en hel del i smaken melan olika märken av sugarpaste. De flesta verkar tycka att Ballinas är godast. jag har bara provat Bakels, och jag tycker att den är god också. Renshaws skall tydligen vara ritkigt äcklig.

So say we all
  • suset
    Lady Namárië skrev 2009-08-27 19:32:04 följande:
    Ursäkta, min bebis tyckte att jag skulle posta innan jag hade skrivit färdigt. Det skiljer tydligen en hel del i smaken melan olika märken av sugarpaste. De flesta verkar tycka att Ballinas är godast. jag har bara provat Bakels, och jag tycker att den är god också. Renshaws skall tydligen vara ritkigt äcklig.
    vart kan man få tag på alla dessa märken?
Svar på tråden Sugarpaste vs marsipan