• Anonym (ska bli smal)

Behövs utbildning till expeditjobb? Kan mina chanser öka tror ni?

Jag har alltid haft en dröm att få jobba i en affär. Om det är i en liten butik inne i centrum eller om det är en större butik så som en matvaruaffär eller biltema eller liknande. Absolut roligast hade det ju varit att jobba i en klädesaffär...

Nu ligger det till så att jag väger 120 kg och ser kanske inte så pigg och fräsch ut för att vara 25 år. Jag tror att jag har blivit nekad en del jobb då de sett hur jag ser ut. MEN! Jag håller på att gå ner i vikt och har tappat 12 kg hittills och jag håller fortfarande på att gå ner i vikt med en metod som fungerar alldeles utmärkt på mig.

Behöver man någon utbildning för att jobba i affär?

Tror ni som jag att mina chanser kan vara "stora" om jag väger runt 65 kg till mina 171 cm? Och att jag då kan klä mig snyggt och se snygg och respektabel ut och så. Att jag då lättare kan få ett jobb i en butik?

hur fick du ditt jobb i en butik? Tidigare erfarenhet eller ny i branschen?

• Svar på tråden Behövs utbildning till expeditjobb? Kan mina chanser öka tror ni?
  • Anonym (jobbat på H&M)

Hej,

Jag har jobbat på H&M, och det finns väl inga direkta regler för hur mycket man får väga, men samtidigt så under min tid där anställdes bara "smalisar" och "normalisar".

Så mycket som att gå ner till 65 kilo behövs nog inte, men jobba på att se fräsh ut så går det säkert bra. =)

Jag hade noll erfarenhet, direkt ut från gymnasiet. Har du hyfsad engelska eller andra språkkunskaper så påpeka det i ditt CV. Shoppande turister finns det gott om.

Lycka till!

• Anonym (ska bli smal)

Tack så mycket för ditt svar!
    Hoppas helt enkelt på det bästa för min del.. Har dock lite tid på mig att söka jobb och gå ner ännu mer i vikt - ska nämligen plugga i två terminer nu..

• Bite me

Någon utbildning tror jag inte behövs, jag har arbetat i ett "snabbköp" samtidigt som jag läste på komvux, så det behöver du nog inte fundera på, samtidigt är ju meriter aldrig fel.

Vad gäller vikten så diskremineras man ofta som överviktig, men, det finns riktigt vackra mulliga kvinnor som arbetar i butiker, mycket handlar om utstrålning och hur man för sig, helheten mer än vikten. 65 kg låter lite drastiskt, trivs du som mullig så satsa på 100 kg först, sedan 90 kg osv, känn dig för, arbeta med din självkänsla o lär dig hur man klär sig snyggt som mullig, på det kan man gömma många kg (det gör jag).

Lycka till.

• J Anttila

På miroi finns det utbildning för att arbeta i affär och liknandes.
    www.miroi.se finns deras kurslista efter kommunerna.

Tycker verkligen att du ska satsa stenhårt på din dröm.
    Lycka till

• Anonym (samma)

Åh, TS, vi delar samma dröm! Jag håller också på att gå ner i vikt -8 kg hittills, i förhoppning om att någon ska vilja anställa mig till sin butik. Jag har inte fått några napp ännu, men jag lever på hoppet.

• Anonym (ska bli smal)

Anonym (samma) skrev 2009-08-27 20:30:04 följande:

Åh, TS, vi delar samma dröm! Jag håller också på att gå ner i vikt -8 kg hittills, i förhoppning om att någon ska vilja anställa mig till sin butik. Jag har inte fått några napp ännu, men jag lever på hoppet.
    Det gör jag med, har alltid gjort och kommer alltid göra - leva på hoppet! hehe..

Grattis till dina tappade kilon!!
  • Anonym (ska bli smal)

Men tack för era svar i tråden, det ger mig hopp om att en dag kunna få uppfylla min dröm som jag har! Hoppas på det bästa helt enkelt!

• Anonym

Har du arbetat i butik förut? Om du ej gjort det ökar nog chanserna om du går en utbildning med praktik.

• Anonym (tips)

jag jobbar i butik och rekryterar med, och jag kan säga att det spelar ingen roll om du har säljutbildning om du har rätt "GO" inte heller vad du väger.

om du läst kommunikation, och säljteknik är det ett plus men då måste du specificera de olika ämnena i Cv, för det säger inte mig något med ordet säljutbildning. gå alltid personligen till arbetsplatsen och radda inte upp att du jobbat som volontär för äldrevården i en vecka m.m, det är fint men fullständigt onödig information.

sedan är det en grej till man inte skall göra och det är att skicka med ett foto där du posar gärnet, går fetbort!

Anonym skrev 2009-08-27 20:42:43 följande:
    Har du arbetat i butik förut? Om du ej gjort det ökar nog chanserna om du går en utbildning med praktik.
    praktik ledeer ofta till jobb_ ger kassavana -true
  • Anonym

jag har jobbat i butik i 12år, dam/barnkläder. Jag har haft många mulliga /kraftiga/tjocka medarbetare faktiskt!

Där jag bor är konkuransen om butiksjobben stenhård, varje plats har hundratals sökande. Kassavana är i princip ett måste, de jag sett komma in i branchen utan kassavana är de som fått praktik genom arbetsförmedlingen (därmed kassavana) eller de som råkar vara chefens-bästis-dotter eller brorsans-kompis-kusin. ( jag själv fick kassavana genom att volontera i en second-hand butik och första jobbet genom kontakter)

De arbeten jag sökt har även haft krav på datavana och god engelska.

och jag håller med om att kortposningen går fetbort!
    Lämna ansökan direkt till butiken!

• Anonym (tjockis)

I en stor kläd-kedja som jag ofta handlar kläder både till mig och barnen har det senaste året jobbat en ganska tjock ( kanske 90 kg ), väldigt ofräsch kvinna. Håret hänger stripigt eller sitter uppsatt i tofsar.
    Hon ser ut som en avdankad alkis.
    All annan personal ser så fräsh och fin ut, så jag har varit så förvånad att dom har en som henne som jobbar där.
    Men hon gör sitt jobb jättebra och är supertrevlig. Trodde först bara att hon var någon praktikant av något slag, men hon verkar vara fast anställd.
    Så borde det vara att dom kunde anställa vanligt folk, både tjocka, smala, fina eller fula. Det borde ju egentligen inte spela någon roll hur man ser ut, men tyvärr så gör det ofta det.

• Anonym (jobbat på H&M)

Vänta inte med att söka bara för att du pluggar, att hoppa in som sommarjobbare är GULD värt för referenserna sen.

H&M (och säkert många andra butiker) älskar studerande, då de ofta kan hoppa in på kort varsel även på vardagarna + jobba alla helger så att den andra personalen kan vara ledig på helgen ibland.

Tips: Stajla till dig så du känner dig superfin, och ut och presentera dig och sök redan nu (om du har lust att jobba extra när du pluggar det vill säga). Får du nej, så vet dom i alla fall att du är intresserad. Och kanske kommer då de också ihåg dig när du två terminer senare kommer tillbaka ännu snyggare och söker igen och blir superimponerade och tar emot dig då istället. =)

Svar på tråden Behövs utbildning till expeditjobb? Kan mina chanser öka tror ni?