• chicko

Vill byta förlovnings och vigselring

Jag och min man har våra ringar i rött guld men jag vill så gärna ha i vitt guld istället för jag använder bara silversmycken annars. När vi förlovade oss för många år sedan var det aldrig något snack om vitt guld. Vi var 20 år och tänkte inte så mycket på att det kunde finnas andra ringar. Sen när vi gifte oss blev det att vi tog rött guld eftersom förlovningsringen var det. Men det känns inte helt ok att byta ut dessa heller. Vad göra?

• Svar på tråden Vill byta förlovnings och vigselring
  • ebben

klart man kan byta om man vill-det är ju bara ett ting liksom. Kärlek o äktenskap bryts inte för att man byter ringar...

• chicko

Har faktiskt inte pratat med honom om det. JAg tror han tycker det är onödigt. Han förstår inte grejen med att jag inte tycker om att blanda guld och "silver"

• Girlinthecity

Klart man kan! Men jag skulle aldrig byta varken förlovnings eller vigselring. ja, förvisso "bara" ett ting, men symboliserar väldigt mycket för mig. mo det så hade varit en döskallering i plast hade jag haft den kvar tror jag. Det var ju DEN som min man valde till mig, när han ville dela restan av sitt liv tillsammans med mig.

Du måste nog bara följa ditt hjärta. Kanske förnya era löften, och då skaffa en till, eller ny ring?

• Tjoflöjt

Jag säger som Girlinthecity, visst kan man byta, men jag skulle aldrig göra det! En förlovnings/vigselring är inte som vilket smycke som helst, utan dom symboliserar något särskilt.

• SMARAGD

Jag använder oftast bara silver.. MEn tycker att rött guld tillhör förlovning o bröllop enligt mig nu.. Tycker dock det e superfint med vitt guld på andra men för mig otänkbart.. MEn iaf, för att det skulle bli mer enhetligt så valde jag en ring med rött och vitt guld i =) PErfekt...

Kan du inte tänka dig att modifiera om ringarna med vitt guld till och ngn sten? Kolla hur det skulle se ut om du gjorde så, du kanske ändrar dig om att blanda då=)
    Här är en bild på min ring
    www.albrektsguld.se/images/articles/0320622/0320622-small.jpg

Tycker det blev superbra=) och jag kan nu använda mina silver..

MEn annars, kan ni inte sälja det ni har o byta ut dem och passa på att ge nya löften till varann, nya ringar, nya löften =) Göra lite mys av det =)

• Aava

Man kan ju göra det till en grej också. Att man på nån bröllopsdag byter. Men då är det ju roligare om båda byter tycker jag. Jag har svårt att sätta mej in i situationen, för jag tycker om mina ringar. Men jag har många vänner som bytt.

• ebben

hehe,ja,VI köpte så billiga förlovningsringar att de nötts upp så jag skulle personligen inte se det som katastrof att byta ut de...visst har de ett visst speciellt värde-men ändå...

• sisterinlaw

Om du kikar runt på bröllopstorget.se kan du se att det är väldigt vanligt att man byter ut ringar- speciellt om man förlovade sig i ung ålder.

• Janalii

Om du har råd så lämna in dem till guldsmeden så han kan använda samma guld (det kan ju kännas bra, att man har kvar symbolen) och lägga till vitt guld för att modifiera dem. Jag har en ring i rött och en i vitt och trivs jättebra med det.

• sisterinlaw
    Janalii skrev 2009-08-28 06:07:25 följande:
    Om du har råd så lämna in dem till guldsmeden så han kan använda samma guld (det kan ju kännas bra, att man har kvar symbolen) och lägga till vitt guld för att modifiera dem. Jag har en ring i rött och en i vitt och trivs jättebra med det.
    OBS! Alla guldsmeder använder inte exakt det guld som kunden har lämnat in. Vissa gör det dock.
  • pingel

Vi kommer med största sannolikhet att byta våra ringar i samband med vår 10-åriga bröllopsdag om ett par år. För det första blev jag inte riktigt nöjd med hur arbetet utfördes på ringen (det var dock inte så illa att det var uppenbart fel, utan mer grejor som liksom stört mig lite efter hand, lite ojämnheter och sånt). För det andra hade vi inte så mycket pengar då utan fick nöja oss med rätt enkla grejor som idag känns väldigt opersonliga. För det tredje tycker vi båda att det hade varit kul att fira vårt tionde år lite extra, vi har varit dåliga på att fira bröllopsdagen annars.

Så det är inget konstigt med det tycker jag, det är väl bara att byta. Man kan ju ha kvar sina gamla ringar ändå och spara dem, och maken har man ju kvar

Svar på tråden Vill byta förlovnings och vigselring