• Kickaan

Skyddar ALLA sin sgi när barnet fyllt 1?

I alla trådar jag läser om fp står det alltid "glöm inte att ta ut 5dgr/vecka för att skydda din sgi när barnet fyllt ett". Gör verkligen alla detta? Varför? Då kan man ju inte vara hemma alls lika länge. Av vilken anledning skyddar du din sgi?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-01 13:33
    Om sgi:n inte är baserad på 100% tjänst, måste man ändå ta ut 5 dagar för att skydda den?

• Svar på tråden Skyddar ALLA sin sgi när barnet fyllt 1?
  • Winnertaco

Jag vill gärna skydda min sgi eftersom man inte vet vad som kan hända. Blir man uppsagd under försäldraledigheten får man inte stämpla om man inte tagit ut 5 dagar/vecka efter 1-årsdagen och om man blir sjuk får man ingen sjukpenning.

Man kan vara hemma i runda slängar 3 år om man inte tar ut några dagar första året och sedan 5 dagar i veckan.

Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • lia76

Ja jag skyddar SGI eftersom den annars blir nollad.
    Skulle jag bli sjuk så har jag ju ingen SGI och får då lägsta SGI'n.
    Men den som redan har lägsta nivån, dvs 180kr/dag behöver ju inte skydda den, då de inte har någon SGI att skydda.
    Att spara dagar kan man ju göra första året då genom att inte ta ut så många dagar.
    Men har man taskig ekonomi så kanske många måste ta ut flera dagar/vecka även under första året.
    Det gäller att planera ordentligt så man har dem så länge som möjligt.

Älskar min familj
  • Blå Flygare

sgi påverkar även vab, och sånt blir det ju en hel del av. Sjukskrivning, uppsägning... Man vet aldrig vad som händer.

Dottern började förskola vid 13 mån så vi skulle kunna arbeta deltid länge. Tycker det är mycket viktigare än ett halvår mer eller mindre hemma på heltid. Har fortfarande dagar kvar till henne nu när lillebror kommit.

• CeeJay

Jag skyddar min SGI eftersom jag vet att jag kan komma att bli sjukskriven. Och det är rätt stort hopp ekonomiskt att få drygt 80% av 75% än att få 80% av 100%.

Så jag skyddar min SGI för att "säkra" mesta möjliga ev framtida sjukpenning.

• pigglet

Tyvärr vet man ju aldrig vad livet för med sig... saker man inte vill tänka på, men som likafullt kan inträffa. Man kan bli allvarligt sjuk/skadad, kanske så man blir beroende av sjukersättning resten av livet? Då kan det ju vara skönt att inte vara nollad.

Eller man blir gravid igen, förra barnet hinner bli nästan 3 år när nästa föds. Har man skyddat sgi så får man samma fp för nästa barn.

Något av barnen blir allvarligt sjuk/skadad, flera år av omvårdnad följer. TFP baseras också på sgi, kan vara bra att inte vara nollad.

• Catti41

Nej det har vi inte gjort. Vi var föräldralediga i omgångar efter 1års dagen och räknade kallt med att inte bli långtidssjukskrivna. Och HADE något hänt så finns det en buffert som täcker upp det i värsta fall.
    Så fort nån av oss är tillbaka på heltid så återställs ju SGI:n.

Så vi har sparat många fpdagar att ha långa lediga somrar med.

• Disco

Självklart. Annars påverkas just SGIn. Vilket gör att du får mindre betalt när du är sjuk, din sjukpenning. och det är ju dumt eftersom man säkerligen tänkt gå tillbaka ochjobb nån gång och kanske då blir sjuk, räcker ju med en vecka elelr så. Så därför skyddar jag min SGI genom att jobba tre dagar och ta fp två dagar. På så sätt drygar jag ut tiden hemma, att varva med lite jobb är bara nyttigt. ha det gött!

• Billabong

Ja det gör jag (= vi, dvs båda föräldrarna).

Men det beror väl lite på hur många (= få) FP-dagar man har kvar. Vissa är av ekonomiska skäl tvungna att ta många dagar under första året, då finns knappast möjligheten. Och det beror även på hur mkt man jobbar därefter... Skulle jag jobba t.ex. 90% känns det inte lika viktigt att ta ut 10% FP, men mindre än så hade jag inte velat sänka min SGI.
    Är man helt föräldraledig hade jag aldrig vågat riskera en nollad SGI.

• Rulltrappa

jag gör det iaf. kommer jag inte upp i de arbetstimmar jag är beräknad på tar jag ut tillräckligt med föräldrapenning för att fylla upp det. annars måste jag ju jobba upp en ny sgi och det är inte säkert att den kan bli lika hög, jobb växer ju inte på träd...

Svar på tråden Skyddar ALLA sin sgi när barnet fyllt 1?