• Tiini

Svart klänning på bröllop?

Hej!
    Jag och min sambo är bjudna på ett enklare bröllop med lunchbjudning efteråt. På inbjudan står det valfri klädsel och min fundering är nu om man kan ha en svart klänning på sig? Bröllopet är i mitten på september. Tänkte bryta av den med en cream-färgad scarf med guldtrådar i. Har så svårt att bestämma mig men klänningen är väldigt enkel och fin och det är inte det lättaste med en kula som börjar växa fram. Klänningen är inhandlad sen tidigare och vill helst inte gå och köpa en ny.
    Lägger upp en bild på klänningen i mitt fotoalbum om någon vill gå in och kika (ska dock inte ha en blus under).

Åsikter?

• Svar på tråden Svart klänning på bröllop?
  • lunkentuss

klart du kan, ser inga som helst problem med det Valfri klädsel är ju VALFRI Jättefin!

• palex

Jag skulle inte välja en svart klänning till ett bröllop men alla är ju olika. Ett tips är att fråga bruden eller brudgummen om det är ok, det är det många som gör. Lycka till

• Serafine

Jag har varit på flera bröllop där jag sett svart klänning. Är du väldigt osäker, så fråga bruden . Som gravid kommer man dessutom undan med det mesta.

• Girlinthecity

Svart ska väl undvikas på bröllop, men som sagt, det står ju även valfri klädsel.

• Inkalinka

Tycker abslout att du kan ha en svart klänning. Bra att du tänker ha en färgad skarf till, annars hade nog blivit lite mycket.
    Ska själv på bröllop i September, men kommer nog att ha ett par svarta linnebyxor. Vill egentligen ha kjol, men kommer att vara i v.32 så har lite svårt att hitta något snyggt.

• SMARAGD

Jag gifte mig i svart klänning :P
    Klart du kan ha svart, särskilt med tanke på att du bryter av med ngn ljusare färg. Helt ok, iaf enligt min mening.
    Superfin klänning för övrigt..

• kaffe

Möjligtvis om du har accesoarer med färg på, men egentligen är svar tbannlyst på bröllop.

• Mammut och Papput

Jaja, min mamma hade svart klänning på mitt bröllop - hon ser jättefin ut i svart! Jag säger som hon och min moster sa: Svart är idag en modefärg. Dessutom har många herrar svart också. Men har man svart tycker jag man kan piffa till det med sjalar eller halsband i lite färg!

• Tecken

Om det är ok för brudparet, så är det ok för mig

• TereseA

Blir jättebra tycker jag..det kan du ha..Fint att du bryter av med sjalen..

Akiim är mitt liv 071004
  • SMARAGD
    AngelOfHarlem skrev 2009-08-27 20:17:22 följande:
    Jag skulle aldrig ha svart på ett bröllop. Lite hyfs och vett har jag.
    Tiderna ändras.. Idag är inte svart enbart sorgens färg! (när jag dör, vill jag att man kommer som man vill,svart,rosa,gul,blå,brun vad du vill ) Förr gifte man sig ofta i en svart klänning dessutom, för många hade ej råd med flera klänningar, så dem hade en och samma, för bröllop,begravning och för den delen bjudningar/fest, men kanske bytte krage eller blus till detta. Visst fanns det dem som hade vita (ljusa) klänningar, men många ggr svart!
    Sen kanske man inte behöver gå i helsvart topp till tå (alltid snyggt att bryta av lite) men vill man det och bröllopsparet tycker det är ok, så varför inte.

På vårt bröllop så var jag själv klädd i svart och våra gäster fick komma precis som dem ville bara dem var nöjda, dock hade vi ett hopp om att gästerna skulle vara hela och rena (vilket inte behövde påtalas, för det är ju självklart:D ) det kan jag däremot tycka tillhör vett,etikett och hyfs.
    Hade verkligen inte tyckt att mina gäster hade bristande etikett o hyfs om dem kom svartklädda! MEN det var ju för att jag sagt kom som du vill. Har nu detta par lämnat en önskan om att man ej skall vara svartklädd, DÅ tycker jag att man saknar hyfs, om man ändå går klädd i just detta!

Det pratas ju aldrig om en man kommer i svart kostym, iaf sällan, bara han har en skjorta som bryter av.

Nä TS tycker absolut du kan ha den klänningen! Kanske kan du om du har lägga till ytterligare accessoar, som väska tex för att bryta än mer. Eller en fin kofta,cardigan lr ha sjalen runt axlarna och sen ett par fina skor o väska! Kör på, sålänge brudparet tycker det är ok! Fråga dem om du är osäker:)
  • Tiini

Tack för alla åsikter, ska prova allt ihop och känna efter ordentligt. Om inte annat så frågar jag helt enkelt brudparet men tror att det inte spelar dom nån roll men det vet man ju aldrig. Vill ju gärna inte bli det svarta fåret utan vill att deras dag ska bli som dom önskar.
    Jag skulle personligen inte ta illa upp eller bry mig om någon bar svart på mitt bröllop (och speciellt inte om hon var gravid ;) hehe.. Tycker som tidigare talare att är ju en modefärg idag och förknippas inte på samma sätt att man skulle ha sorg, usch detta är svårt, får helt enkelt fundera ett tag till..

((Jag tycker också klänningen är jättefin, ropade in den på tradera 134:- inkl. frakt. Ordinarie prislapp sitter kvar på, 669:-. Snacka om fynd, kunde inte helt enkelt låta bli =))

Svar på tråden Svart klänning på bröllop?