AngelOfHarlem skrev 2009-08-27 20:17:22 följande:
Jag skulle aldrig ha svart på ett bröllop. Lite hyfs och vett har jag.
Tiderna ändras.. Idag är inte svart enbart sorgens färg! (när jag dör, vill jag att man kommer som man vill,svart,rosa,gul,blå,brun vad du vill ) Förr gifte man sig ofta i en svart klänning dessutom, för många hade ej råd med flera klänningar, så dem hade en och samma, för bröllop,begravning och för den delen bjudningar/fest, men kanske bytte krage eller blus till detta. Visst fanns det dem som hade vita (ljusa) klänningar, men många ggr svart!
Sen kanske man inte behöver gå i helsvart topp till tå (alltid snyggt att bryta av lite) men vill man det och bröllopsparet tycker det är ok, så varför inte.
På vårt bröllop så var jag själv klädd i svart och våra gäster fick komma precis som dem ville bara dem var nöjda, dock hade vi ett hopp om att gästerna skulle vara hela och rena (vilket inte behövde påtalas, för det är ju självklart:D ) det kan jag däremot tycka tillhör vett,etikett och hyfs.
Hade verkligen inte tyckt att mina gäster hade bristande etikett o hyfs om dem kom svartklädda! MEN det var ju för att jag sagt kom som du vill. Har nu detta par lämnat en önskan om att man ej skall vara svartklädd, DÅ tycker jag att man saknar hyfs, om man ändå går klädd i just detta!
Det pratas ju aldrig om en man kommer i svart kostym, iaf sällan, bara han har en skjorta som bryter av.
Nä TS tycker absolut du kan ha den klänningen! Kanske kan du om du har lägga till ytterligare accessoar, som väska tex för att bryta än mer. Eller en fin kofta,cardigan lr ha sjalen runt axlarna och sen ett par fina skor o väska! Kör på, sålänge brudparet tycker det är ok! Fråga dem om du är osäker:)