Vad har era 1,5-2-åringar för dagiskläder?
Vad sätter ni på era barn när de ska till dagis? Mjukiskläder? Jeans? Fina kläder? Lite slitna, mer oömma kläder?
Hur många ombyten skickar ni med? Vad har de på fötterna inomhus?
Vad sätter ni på era barn när de ska till dagis? Mjukiskläder? Jeans? Fina kläder? Lite slitna, mer oömma kläder?
Hur många ombyten skickar ni med? Vad har de på fötterna inomhus?
Vi har precis börjat inskolningen för Emilia. Hon har haft mjukis dress en dag, leggings å tunika (mjukistyg) en dag och kommer ha mjuka "bagy jeans" å en t-shirt imorn!
Kläderna på barnen varierar, en del kommer i vita strumbyxor å spets klänning, andra i fläckiga å trasiga bodysar å urvuxna mysbyxor!
Jag tycker att så länge barnets kläder är hela och rena kan de ha vad som helst!
Det ska såklart vara bekvämt att leka en hel dag i =)
Vi har skickat med 3 ombyten, regnställ och overall som kommer vara kvar på dagis!
På fötterna inomhus har jag med mockasiner, men Emilia vill helst vara barfota så hon har haft tunna strumpor än så länge!
/Pinky81
Kläder som är mjuka och sköna att leka i och ha under regnkläder och overall. Jag sätter ju inte på dom nya M&I-tröjan t ex, det är ju rätt onödigt. Eller ett par stela jeans som fastnar ovanför stövelkanten när dom ska klä på sig. Dottern älskar tights och strumpbyxor med klänning/tunika/tröja/kjol till. Sonen får lånkisar typ POP eller mysbyxor och gärna body så det inte glipar i ryggen.
Stora sonen på 3 år har precis blivit inskolad och min regel är att inte ta dit kläder som man är rädd om.
Sonen har i princip alltid jeans, förutom under vinteroverall (då har han långkalsonger/underställ), eller under regnkläder (oftast mjukisbyxor).
Han har två ombyten på hyllan.
Mockasiner inne.
Min dotter använder alla sina kläder vid alla tillfällen, så hon får ha vad som helst till dagis. Bekvämt ska och lekvänligt ska det ju vara såklart, men vi har bara såna kläder
Tror det ligger ca 3 trosor, 3 byxor, 2 tröjor och nåt par strumpor på dagis i extralådan.
Hon har bara strumpor på fötterna inomhus, eller barfota nu när det är varmt
Lekvänliga kläder som inte gör något om det skulle bli nån fläck eller gå sönder, men det är bara sånna kläder hon har. Nu gillar hon leggings och klänning/tunika mest så det blir det ofta.
Mjuka sköna och lekvänliga kläder. Kan vara jeans/leggings/mjukisbyxor, med överdel till.
Hon har strumpor med "pluppar" på, på fötterna, inget annat.
Och det finns ett ombyte. Dottern går hos dagmamma.
Min lilltjej brukar ha tights och tunika eller jeans och t-shirt. Ibland kjol. Regnar det brukar jag skicka med mysbyxor, de är lätta att ta på och sköna att ha under regnkläderna. På fötterna har de strumpor inne på smårbarnsgruppen där dottern går och inneskor på storebrors avdelning. Jag brukar se till att det alltid finns tre blöjor, tre par strumpor, en långärmad och en kortärmad tröja , en kofta samt ett par extrabyxor i skåpet på dagis. Fyller på allteftersom smutstvätt kommer hem och tömmer skåpet på fredagarna. De kör med trainingpants på dotterns avdelning på dagis, därav går det rätt många strumpor nu innan hon fått till det där med att hinna till toaletten helt i tid.
Jag sätter på de vanliga kläderna han har...Ibland blir det mysbyxor, ibland jeans.
Köper mest pop och me&I kläder och de har han även på dagis.
Har inga speciella "dagis" kläder.
dottern har inga speciella dagiskläder, använder det mesta av sina kläder där även pop och me&I
Vi är bara på öppna förskolan så det är väl lite skillnad i och med att det bara är fik och ingen måltid som äts bland annat. Men han brukar ha på sig velourbyxor eller mjukisbyxor, body under eller en tunnare tröja. Han är så varm av sig så helst skulle han nog gå i bara blöja. Vi har inga speciella kläder till ÖF, däremot har vi finkläder som han varken har där eller till vardags hemma.
Min son har oftast mjukisbyxor och en tröja, ingenting vi är rädda om. Men vi har faktiskt inte heller så mycket kläder som är fina eller speciellt ömtåliga. Så han har samma som han har hemma. Jag tycker att alla hans kläder ska tåla fläckar utan att det är en katastrof. Köper inga dyra kläder utan det är mycket ärvt eller från Lindex oftast om jag köper nytt.
Är det regn väder ute och dottern kommer ha regnställ eller överdragsbyxor på sig ute har hon mjukis kläder. Är det tort väder har hon jeans eller andra tåligare kläder.
Allt möjligt. Från fina skjortor till trista mjukisar. Jag anser att de "fina" kläder han använder bör användas innan han växer ur dem. Men naturligtvis anspassat till väder och aktivitet. :)
Han har oftast mjuka velourbyxor och en t-shirt. Ibland tjockare munktröja över.
jag vill att det ska kännas bekvämt för sonen.
mjuka kläder om det ska vara vinterkläder över, annars kan det vara lite vadsom.
Vår dotter på två år har inga speciella dagis kläder. Nu har hon slutat med blöja i sommar så jeans och så används inte så mycket, då hon går på pottan själv. Men innan var det ingen skillnad på hemma eller dagis kläder.
Jag sätter på min son alla olika kläder som han har även hemma och borta.
Dock noga med att sätta på det som är lätt och röra sig i och leka i. Det varierar helt från det ena & andra vad han har på sig.
Nu på sommaren har han bara strumpor inomhus på dagis.
Han har två ombyten liggandes på dagis.