• hejentjej

hur gör ni rent tvättmaskinen?

jag brukar köra den på 90 grader varannan månad
    tom med lite tvättmedel

hörde att man kunde lägga i såpa också
    är det bättre??

hur lägger man i det då?

har 3 fack

2 som jag använder, de 3 vet ja inte vad det är till

i en lägger man sköljmedel som i en kopp

i den bredvid lägger man tvättmedels pulvret

hur ska man lägga i om man ska lägga i flytande såpa eller flytande tvättmedel, lägger man i facket där ja lägger pulvret så rinner det ju ner direkt då det är ett hål längst fram?!

• Svar på tråden hur gör ni rent tvättmaskinen?
  • Haraldsmamma

Vet inte om jag har så mycket råd...men det tredje facket brukar vara till tvättmedel om man kör förtvätt. Jag har aldrig hört att man skulle behöva rengöra tvättmaskinen på så dessa vis, men däremot torkar jag ur gummiringen, tömmer silar osv.

• hejentjej

aldrig hört? det står ju i alla tvätt broshyrer mm : )

jag har märkt att om det har gått mer än 3 månader sen sist så börjar det lukta lite

därför har ja börjat göra det varannan månad

• hejentjej

tusen tack
    det är alltså förtvätt!! såklart

använder aldrig förvätt så då fattar ja, att ja inte tänkte på det...

men då lägger man alltså såpan i det facket som inte är för förtvätt/eller det för sköljmedel då eller???

om man vill testa att göra rent med såpa istället för tvättmedel??

men det rinner ju ut??? : /

så först tänkte jag sköljmedel facket för lösa tvättmedelet eller såpan

men de är väll fel????

• Haraldsmamma

Haha...jag läser aldrig broshyrer *skäms* Skulle tro att man kan göra så med såpan. Jag brukar tvätta missfärgade plagg med klorin då och då så då brukar jag tänka att det blir nog rent *funderar*

• Jennnyn

Jag brukar köra maskinen tom på 90 grader med lite maskindiskmedel. Det fungerar jättebra! Tycker det är lättare med pulver än tabletter, eftersom man då kan lägga lite pulver i alla facken så att de diskas igenom

• hejentjej

heheh inte ska man skämmas för det
    de är bra att du litar på det du tror på själv!

aa klorin, ja de är säkert bra
    tror ja läste att det är bra när man gör rent

kanske därför du aldrig behöver göra rent den hehe

maskindiskmedel??
    hmm de har ja inte tänkt på ens

ja de kanske man ska testa!!!! : )

• Vifsla

90 grader med en skvätt klorin. Sen torkar jag av gummit luckan och diskar ur tvättmedelsfacken. Nån gång ibland drar jag ur silen och plockar bort ludd och skräp.

• Jennnyn

Jag kan dessutom tillägga att jag brukar ha en liten skvätt ättika blandat med tvättmedlet vid de flesta tvätt-tillfällena. Ättikan är bra, för den tar bort exempelvis ingrodd svettlukt, som kan sitta kvar trots tvätt - och sköljmedel. Konstigt nog luktar aldrig tvätten ättika efteråt, men däremot rent och fräscht!

Svar på tråden hur gör ni rent tvättmaskinen?