Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Serendipity

Pigmentfläck

Min 6-veckors bebis har en skum pigmentfläck på höften/ryggen
    Se bild  www.familjeliv.se/hem/serendipity/gallery/phpvljvul.jpg

Den är mörkbrun och platt, nere i huden. Väldigt ojämn, ser ut som om någon målat på henne. Där finns t om ett millimetertunt streck som löper vidare bakåt från den.

Någon som vet vad detta är? Jag har googlat och googlat och det stämmer inte med något jag hittar. När hon föddes var den blekare, men den har mörknat. Kanske håller hon på att få en till framtill på magen, en liten.

Jag har googlat på café-au-laitfläckar, men jag är osäker.

BVC vet inte, såklart!

• Svar på tråden Pigmentfläck
  • MaNiMi

Min yngste hade en stor sån fläck mitt på ryggen, café-au-laitfläck har vi fått till svar om den, fast den är lite ljusare, sen har den en vanlig leverfläck i sig och något som ser ut som fräknar. BVC mätte den för att se att den inte växte och för något år sen började själva leverfläcken mitt i att bli sårig och konstig så då var vi till vårdcentralen men de ville avvakta.
    När han var nyfödd och jag upptäckte den såg det först ut som ett jätteblåmärke, men sen blev det en ljusbrun nyans ist.
    Kolla om det finns någon hudmotagning du kan ringa eller kanske t om maila en bild å de kan svara på vad det är.
    Brukar iaf vara både vanligt och ofarligt med såna här fläckar på barn, iaf var det vad de sa till mig.

Svar på tråden Pigmentfläck