• Kermit the frog

Ni med balkong, hur skyddar ni era barn? (från att falla ner)

Läste precis en hemsk artikel i Aftonbladet om en tvååring som fallit ner från balkongen och blivit allvarligt skadad. Vi har själva en stor balkong (1 trappa upp) där vi är mycket och jag funderar på vad man kan göra för att göra den så barnsäker det bara går. Har en kille som börjar bli duktig på att klättra... Någon som har tips?

• Svar på tråden Ni med balkong, hur skyddar ni era barn? (från att falla ner)
  • loveliten

Jag lämnar aldrig mitt barn ensamt på balkongen. Det alternativet finns inte.

• vittra

Oj, jag har aldrig ens tänkt den tanken. Iofs klättrar hon inte så värst mycket (än) men ändå. Däremot låter vi henne aldrig vara på balkongen själv, av naturliga skäl. Hon kan fastna, skära sig, klämma sig eller råka få i sig en fimp eller vad som helst. Har askfatet där ute då många som hälsar på oss vill ut och röka, ingen av oss röker dock.
    Är det inte bara att se till att inte lämna dem själva där ute?

• Indillia

Aldrig ensamma på balkongen. Om det ändå klättras hela tiden går vi in.

• Selphi

Har en helt tom balkong så det finns inget att klättra på! Det är går inte heller att klättra på balkongräcket.

• Kodia

Så länge ni har möbler där så går det helt enkelt inte! (Om ni inte typ glasar in den...) Se till att barnet _aldrig_ är ensam på balkongen! Ett tips kan vara att montera en trappgrind i dörröppningen, om ni vill kunna ha dörren öppen för att vädra osv.

• Kermit the frog

Det där med trappgrinden var ett bra tips! Ja det är ju just det, vi behöver verkligen ha öppet för att inte kvävas här på sommaren.. och han får inte vara på balkongen ensam nu när han har börjat klättra så klart : )

• Finesse
    Kermit the frog skrev 2009-08-28 15:50:44 följande:
    Det där med trappgrinden var ett bra tips! Ja det är ju just det, vi behöver verkligen ha öppet för att inte kvävas här på sommaren.. och han får inte vara på balkongen ensam nu när han har börjat klättra så klart : )
    vi har dock valt att öppna fönster lite grann istället å hellre svettas.. vi har omkring 28 grader här å ändå bor vi i norrland men vi kan helt enkelt inte öppna balkongen dörren då min dotter är snabb som blixten..
  • Tinnys

Vi har byggt en myggdörr som barnen inte kan öppna själv, vi kan vädra utan att myggen kommer in och barnen ut. Vill de leka på balkongen gör vi det tillsammans.

• Tjimtjom

Vi har balkongförbud, dvs att barnen inte får vara på balkongen ensamma. Är vi där ute så får dom inte hänga på balkongräcket. Är säkert skitfånig men hellre det än barnlös

Svar på tråden Ni med balkong, hur skyddar ni era barn? (från att falla ner)