• Nazeeya

Vad innebär att det blåser kuling i praktiken?!

Här kommer en fråga från en MYCKET sjörädd person.
    I morgon är det tänkt att jag ska åka på Finlandskryssning. När jag kollar vädret för Östersjön i morgon står det att det ska blåsa mellan 10-14 m/s (kuling).
    Va i hela fridens namn menas med det? Blåser det mycket då? Så att båten kommer gunga och kränga ordentligt eller?!

Vore väldigt tacksam för svar! :)

Ha en trevlig kväll!

• Svar på tråden Vad innebär att det blåser kuling i praktiken?!
  • Nazeeya

Ingen sjö-kunnig människa vaken? :)

• Jonsi

När vi var på Västkusten i somras blåste det styv kuling i ett par dagar, och jag kan säga att då hade jag inte givit mig ut på sjön (det verkade ingen annan göra heller, för det var tomt på havet). Fast den kulingen var ju STYV, det är förstås skillnad det med.

• Nazeeya

Åh, fy fasen. Tror ni att det märks väääldigt mycket på en så pass stor båt?

• anan123

Hej!

Jag loggade in för att lugna dej lite. Sitter faktiskt med ett, okej lite, roat leende på läpparna. Jag har jobbat på färja och 10-14 m/s är INGEN FARA för en så stor båt. Det kan röra sig lite i båten, det är allt. Ta en postafen om du är orolig för sjösjuka men det bör inte vara någon fara alls!

Varmt i vattnet oxå :) Skämr åsido, inget att oroa sig för, tänk om alla problem var lika lättlösta.

• Amazina

Finlandskryssningen blir sketskoj! Ta en öl med en gång så kommer du bara ha skoj åt vågorna!

• anan123

Håller med, en öl är bättre än postafen och ha det så kul!

• kokulan

När estonia sjönk blåste det 32 m/s.

Kuling på en finlandsfärja är nada och ingenting. Är man väldigt känslig kanske man känner att golvet inte står helt still.

• Drakgrodan

Fast det där är nog individuellt hur pass känslig man är för sjögång. Vi åkte kryssning och då blåste det runt 18 m/s och då gungade det så mycket att vi inte kunde äta, dansa eller något, Folk stod och höll sig i och såg gröna ut i ansiktet. Det enda som dämpade var att ligga raklång i hytten, det skakade och riste i båten ,så att säga att kuling är nada kan jag inte hålla med om. Vill inte skrämmas bara förmedla min upplevelse av kuling på Finlandfärja men det kanske är stor skillnad på 14 och 18?

• anan123

Hur gick det med båtåkandet då?

• Nazeeya

Tusen tack för era svar!

I min värld gungade båten som om det blåste orkan. Jag är en aning lite för nervig för havet helt enkelt! :) Men det gick bra efter ex antal Irish coffe och en flaska vin! Det blåste runt 16-17 m/s enligt de som jobbade ombord. Min kära sambo blev galet sjösjuk! Men vi hade ändå rätt trevligt! :)

Svar på tråden Vad innebär att det blåser kuling i praktiken?!