• NovaLi

Vad tycker ni om medium utan certifikat?

Vad tycker ni? Ska man jobba som medium (och ta betalt) även om man inte har certifikat?
    Själv så tycker jag att man ska ta certifikat för att hjälpa till att göra branschen mer seriös. Om alla seriösa tar certifikat så har dom oseriösa snart inga kunder.

Fast självklart kan man vara tillräckligt bra utan certifikat, det är inte det jag menar.

Vad tycker ni? Intressant att höra era åsikter i den frågan

• Svar på tråden Vad tycker ni om medium utan certifikat?
  • Jennie Brunflo

Certificat?
    I en humbug-bransch?

VEM utfärdar dessa då?
    Vilka kriterier måste du uppfylla för att få ett sådant?

• felicia6

Ja, jag undrar oxå lite hur man kan skaffa certificat i den branschen?

Jag spår mig gärna o så, även om jag tar det mesta med en nypa salt, tror jag ändå att det finns en liten procent av alla som vet vad dom gör.. MEN vem ska sitta o bedöma, och hur ska man kunna VETA vilka det är som är verkligen seriösa o inte?

• NovaLi

LIFE certifikat utfärdas av Iris Hall och andra medium som är certifierade, tex Jill Petersson, Anders Åkesson, Jörgen Gustafsson.

Först och främst får man träningskort och för att få det ska du; kunna hålla en mindre storseans, kanske 20-30 personer där tydliga bevis ska framkomma, ett antal privata sittningar (samma sak med bevisen) och kunna leda en meditation. + att den som utfärdar träninfskortet ska känna att du har gjort en viss personlig utveckling.

För att få certifikat så måste du hålla ett visst antal storseanser (med tydliga bevis) Skriva ett teoretiskt prov och göra en godkänd privat sittning för ett certifierat medium. + samma sak med den personliga utvecklingen förstås.

De som utfärdar certifikat och träningskort har ju sitt namn på kortet- dom har skrivit under på att det här är ett bra och seriöst medium, och dom vill knappast riskera sitt goda rykte i onödan. Ryktet betyder ju väldigt mycket i den här branschen.

• Jennie Brunflo

Aha....men om det nu är medium som inte vill anknyta sig till LIFE....eller inte vill ha storseanser...kan inte de få certificat alls?

• NovaLi

Alltså så vitt jag vet så är det bara det certifikatet som finns nu.
    Men bara för att man tar det så måste man ju inte hålla storseanser när man sen arbetar. Det är ju mest ett sätt för utfärdaren av certifikatet att kolla att du kommer med tillräckliga bevis och inte "fiskar" som vissa oseriösa gör.

• Jennie Brunflo

Okej!

Njae....jag tycker inte det behövs något certifikat för att få vara medium. Förstår inte hur man ska kunna göra branschen "seriös" genom certifikat. Det är ju fortfarande ett så luddigt ämne.
    Det är ju så upp till var och en vad man ska tro på.

Jag själv tror absolut på medium och seanser och allt vad det heter.

• wamma

Så många har certifikat hit och dit utan att igentligen ha något kunnande för det. Ungefär så som att en tondöv tar certifikat för att de känner igen noter.. Och de gamla hederliga kunskaperna innom tex blodstämning, vem ska certifisera dem som behärskar det? Hur många vet enns vad det är bland dessa medium och dess liknar?

Näe, det är nonsens och masshysteri detta med certifikat och påstådd lärd kunnande. Hoppas den bubblan blåser snart förbi så att det blir som förr men ändå mer acksepterar än förr. (syftar på IT-bubblan, tycer det är likadant med new age.. mer likt en bubbla)

Jag röstar på att det blir så som förr, med klokgummor o gubbar i varje stad som spår heelar och stämmer blod istället för att det massproduseras halvkunniga typer.

• Lilla jag76

Hmmm, ja, jag har själv varit där och funderat.
    Har varit till så många medium som inte har certifikat som varit träffsäkra till 110%!
    Självklart så kan det vara en trygghet för kunden men det finns ingenting som säger att den som INTE har det inte är duktig och seriös.

Jag undersökte saken själv inför det att jag skulle utbilda mig till medium för jag tror att det för mig då var en känsla av osäkerhet, att det skulle kännas tryggt att ha ett certifikat att luta mig emot.

Jag beslutade mig sedan för att inte gå en certifierad utbildning utan att istället lita på mig själv och min förmåga och vara noga med att öva mig mycket och bad om feedback innan jag gick ut och gjorde reklam för mig så att jag visste att det jag gjorde var bra.

Men visst kan man diskutera det och jag tycker att det är bra att det kommer upp till diskussion.

Men som sagt visst är det en trygghet för kunden och jag vet att de dessa lärare ( Jill och Jörgen ) är oerhört duktiga och seriösa.
    Svår fråga....

Hur känner du som går en certifierad utbildning?
    Hur kom det sig att du valde just den?

• NovaLi

Som sagt; jag tror inte att man inte kan vara duktig fastän man inte har certifikat, ens förmåga har ju såklart inte med det att göra.

Men däremot kan man inte vara en bedragare och lura folk om man HAR certifikat för då klarar man inte av att ta det. Det är det som är min poäng med att man ska ta certifikat- för att hjälpa till att göra branschen mer seriös för det är ju bara dom som verkligen har en förmåga och är seriösa som klarar av testen.

Därför kommer jag sikta på att ta certifikat. Men som sagt, det är ju bara min åsikt

Wamma: När det gäller ett mediumcertifikat så kan du iaf inte ha det "utan kunnande". Det är inte lätt att få det heller, för dom flesta tar det minst 4 år- ibland så länge som 8 år.

• Lilla jag76

NovaLi:

Ja, där tycker jag att det är bra just som du sa att då kan de inte vara bedragare för då skulle de inte få certifikatet.
    Det är toppen att det finns och jag önskar dig all lycka till!

Med värme

Svar på tråden Vad tycker ni om medium utan certifikat?