Hej
Våra killar föddes i v 36 +5.
Förlossningen sstartade helt av sig självt. (detta var min 3:e förlossning, första var igångsättning i v 42, andra startade själv i v 41). Det tog längre tid än förlossning nr 2, men efter ca 14h var bägge pojkarna födda. Det tog tid för mig att öppna mig, det var egentligen efter en ordentlig hinnsvepning som värkarbetet kom igång ordentligt vid 17 tiden. Kl 20,59 föddes Albin 2640 gr. Då hade jag värkstimulerande dropp inkopplat men väldigt lågt. Sen gick hjärtljuden ner på Elias och då beslutades om sugklocka, men innan den kom fram och kopplades på så hade hjärtljuden blivit bra igen. Men läkaren beslutade att använda klockan ändå så kl 21,15 kom han med ett "plopp". Då hade de skruvat upp droppet till max för att det skulle gå fort, men själva sugklockan hade lägsta effekt. Jag behövdes inte sys något alls. BM var jätteförvånad. Elias var mindre, 2085 gr, än brorsan.
Jag skulle inte hellre valt snitt utan är nöjd med min förlossning. Tror att jag hade det lättare efteråt, inte ngt ont eller så. Trots sugklockan så var det ingen fara för Elias, han andades bra själv direkt. Likadant för Albin.
Det jag upplevde som jobbigast var nog att jag inte kunde ligga som jag ville när det var dags att krysta ut Albin ((nr1) eftersom de skall ha övervakning på nr 2 med hjälp av ultraljud. Man är ju inte så sugen på extra bök just då..... Hade jag velat föda på rygg så hade det ju inte varit något problem, men jag var just då inställd på att ligga på sidan. Det har jag inte gjort under någon av de tidigare förlossningarna men just nu så fick jag för mig det....