arkeologitjejen skrev 2009-08-28 11:56:52 följande:
Ursäkta mig, men var får du dina belägg ifrån? Kristendomen finns på vårt område redan på 700-talet om du ser till gravfynd. Torshammarringar har upphittats med kristna symboler som kors införda i, detsamma gäller krusifix som står att finna på tex Birka. De två religionerna samexisterade och blandades alltså under lång tid innan kristendomen tog överhand i detta området.
Och vad i mitt resonemang om situationen bland majoriteten av forumets religiösa motsäger det här menar du?
Man kan alltså inte säga att kristendomen infördes därför att asatron förbjöds.
Det blev allt mer förbjudet i takt med att centralmaktens förmåga att implementera förbud ökade, ja.
Dessutom betecknas just asarna som gudar och särskiljs från vanerna där tex Frej och Freja är de vanligaste.
Var inte vanerna "gudar", menar du?
Vart vill du komma med ditt resonemang?
Menar du mig?
Det är klart att det inte går att bevisa att dessa gudar finns eller inte finns.
Varför inte då?
Religion är inte vetenskap utan handlar om tro
Inte om den "tron" lärs ut som sanningar, och därmed påverkar det samhälle som vi allla lever i.
och tror du att asagudarna finns så finns de ju för dig, precis som den kristna guden existerar för kristna.
Ja, det finns som fantasier för mig, ja, men de finns inte utanför min hjärna, vilket "troende" ju hävdar i egenskap av att vara just "troende".
Att sedan göra en vetenskaplig diskussion av religion mellan religiösa och ateister är ju fruktlöst vilket vi många gånger sett på detta forum. Ingen sida kommer någonsin ge efter helt enkelt.
Något som fullständigt kan revideras av en historisk tillbakablick, där vi i Väst kan se en kollosal tillbakagång för religionen allt sedan Upplysningen, och att detta har åstadkommits mycket tack vare en tidvis skoningslös debatt mellan apologeter och kulturradikaler. Även om jag inte omvänder den jag debatterar med så vet jag att debatten läses av en mängd sk 'staketsittare', och slutligen, jag vet att den jag debatterar med kränger sin dynga med aningen mindre bokstäver i tredje led.
Är du själv "troende", eller är du bara lite postmodernt gullig?