• Dompans mamma

Asatro-kan någon komma med motbevis

Alla dessa forum med Gud hit och Gud dit.
    Gud är ett ganska nytt påfund... Innan var det asarna som gälde. Vem är det som säger att de inte finns?
    Och hur seriös är kristendommen då den började bli populär för att det blev FÖRBJUDET att tro på Asargudarna... Inte ska en tro vara olaglig för att någon har fått storhetsvansinne???

• Svar på tråden Asatro-kan någon komma med motbevis
  • mowgli

Jag tvivlar på att någon religiös vill ge sig in i den här diskussionen. De vanligaste religionerna på forumet är Judendom, Kristendom och Islam, vilka samtliga har utvecklats ur den judiska Abrahamitiska teismen, vilket gör att de är väldigt lika, och därmed inte utmanar varandra i den avgörande frågan om "Guds" relativa existens. Svårare blir det som sagt med mer exotiska, polytestiska religioner, vilka därför avfärdas som "vidskepelser" kort och gott, trots att beläggen och argumenten för dess giltighet är precis desamma. "Vi vet, därför att vi upplever det"!!

BS.

• arkeologitjejen

Ursäkta mig, men var får du dina belägg ifrån? Kristendomen finns på vårt område redan på 700-talet om du ser till gravfynd. Torshammarringar har upphittats med kristna symboler som kors införda i, detsamma gäller krusifix som står att finna på tex Birka. De två religionerna samexisterade och blandades alltså under lång tid innan kristendomen tog överhand i detta området. Man kan alltså inte säga att kristendomen infördes därför att asatron förbjöds. Dessutom betecknas just asarna som gudar och särskiljs från vanerna där tex Frej och Freja är de vanligaste.

Vart vill du komma med ditt resonemang? Det är klart att det inte går att bevisa att dessa gudar finns eller inte finns. Religion är inte vetenskap utan handlar om tro och tror du att asagudarna finns så finns de ju för dig, precis som den kristna guden existerar för kristna. Att sedan göra en vetenskaplig diskussion av religion mellan religiösa och ateister är ju fruktlöst vilket vi många gånger sett på detta forum. Ingen sida kommer någonsin ge efter helt enkelt.

Lyckliga jag som får vara mamma åt Linnea 080310
  • mowgli
    arkeologitjejen skrev 2009-08-28 11:56:52 följande:
    Ursäkta mig, men var får du dina belägg ifrån? Kristendomen finns på vårt område redan på 700-talet om du ser till gravfynd. Torshammarringar har upphittats med kristna symboler som kors införda i, detsamma gäller krusifix som står att finna på tex Birka. De två religionerna samexisterade och blandades alltså under lång tid innan kristendomen tog överhand i detta området.
    Och vad i mitt resonemang om situationen bland majoriteten av forumets religiösa motsäger det här menar du?
    Man kan alltså inte säga att kristendomen infördes därför att asatron förbjöds.
    Det blev allt mer förbjudet i takt med att centralmaktens förmåga att implementera förbud ökade, ja.
    Dessutom betecknas just asarna som gudar och särskiljs från vanerna där tex Frej och Freja är de vanligaste.
    Var inte vanerna "gudar", menar du?
    Vart vill du komma med ditt resonemang?
    Menar du mig?
    Det är klart att det inte går att bevisa att dessa gudar finns eller inte finns.
    Varför inte då?
    Religion är inte vetenskap utan handlar om tro
    Inte om den "tron" lärs ut som sanningar, och därmed påverkar det samhälle som vi allla lever i.
    och tror du att asagudarna finns så finns de ju för dig, precis som den kristna guden existerar för kristna.
    Ja, det finns som fantasier för mig, ja, men de finns inte utanför min hjärna, vilket "troende" ju hävdar i egenskap av att vara just "troende".
    Att sedan göra en vetenskaplig diskussion av religion mellan religiösa och ateister är ju fruktlöst vilket vi många gånger sett på detta forum. Ingen sida kommer någonsin ge efter helt enkelt.
    Något som fullständigt kan revideras av en historisk tillbakablick, där vi i Väst kan se en kollosal tillbakagång för religionen allt sedan Upplysningen, och att detta har åstadkommits mycket tack vare en tidvis skoningslös debatt mellan apologeter och kulturradikaler. Även om jag inte omvänder den jag debatterar med så vet jag att debatten läses av en mängd sk 'staketsittare', och slutligen, jag vet att den jag debatterar med kränger sin dynga med aningen mindre bokstäver i tredje led.

Är du själv "troende", eller är du bara lite postmodernt gullig?
  • arkeologitjejen

mowgli: Du är inte trådstartaren så varför tar du detta personligt så till den grad att du undrar om jag är "postmodernt gullig" eller troende inom situationstecken förstår jag inte. Jag tolkar ditt inlägg som agressivt och du bör fundera lite på hur du uttrycker dig, för det är inte trevligt. Jag svarar på TS inlägg (INTE DITT) utifrån mina ca 300 högskolepoäng i arkeologi, historia, etnologi, kulturhistoria, historisk språkkunskap, regligionshistoria och klassisk arkeologi.

Är du enbart fanatisk ickereligiös eftersom du känner ett behov av att så starkt gå till motangrepp på ett inlägg som inte ens är riktat mot dig eller har du bara en dålig dag?

Din fråga kring vanerna är intressant. Ja, det är ett av de två gudasläkterna, men de särskiljs från asarna och därmed gjorde jag en förenklad förklaring åt TS. På många sätt hör de egentligen till en annan religion även om Frej, Freja och Njord kan häröras även till asatron. Visst är de en gudom, men inte inom asatron på samma sätt som Oden eller Tor.

Sedan ditt inlägg om att man skulle kunna revidera asatron i förhållande till kristendomen med en historisk tillbakablick är faktiskt mer problematisk än du tar upp. Betänk att skrivkonsten bland allmännheten spreds ytterst sent i vår del av världen och då främst av kristna. Vad vi vet om asatron är färgat då nästan all information vi har idag baseras på nedskrivningar av bland annat en islänsk präst på 1200-talet.

Gudarnas vara eller icke vara lämnar jag upp till var och en. Jag är liberal på det planet och anser att varje person är välkommen att tro vad de vill så länge de inte skadar andra. Jag anser att religion många gånger kan ge människor hopp och jag förstår inte varför man skall ta ifrån dem detta hopp bara för sin egen åsikt eller tros skull.

Övriga svar i denna tråd kommer vara vänd till TS om jag inte klart skriver något annat. Bara så att inga missförstånd uppstår vilket det tydligen gjort tidigare. Du är alltså inte TS i min mening utan den som startade tråden, Dompans mamma.

Lyckliga jag som får vara mamma åt Linnea 080310
  • M C
    arkeologitjejen skrev 2009-08-28 12:56:05 följande:
    mowgli: Du är inte trådstartaren så varför tar du detta personligt så till den grad att du undrar om jag är "postmodernt gullig" eller troende inom situationstecken förstår jag inte. Jag tolkar ditt inlägg som agressivt och du bör fundera lite på hur du uttrycker dig, för det är inte trevligt. Jag svarar på TS inlägg (INTE DITT) utifrån mina ca 300 högskolepoäng i arkeologi, historia, etnologi, kulturhistoria, historisk språkkunskap, regligionshistoria och klassisk arkeologi. Är du enbart fanatisk ickereligiös eftersom du känner ett behov av att så starkt gå till motangrepp på ett inlägg som inte ens är riktat mot dig eller har du bara en dålig dag?Din fråga kring vanerna är intressant. Ja, det är ett av de två gudasläkterna, men de särskiljs från asarna och därmed gjorde jag en förenklad förklaring åt TS. På många sätt hör de egentligen till en annan religion även om Frej, Freja och Njord kan häröras även till asatron. Visst är de en gudom, men inte inom asatron på samma sätt som Oden eller Tor.Sedan ditt inlägg om att man skulle kunna revidera asatron i förhållande till kristendomen med en historisk tillbakablick är faktiskt mer problematisk än du tar upp. Betänk att skrivkonsten bland allmännheten spreds ytterst sent i vår del av världen och då främst av kristna. Vad vi vet om asatron är färgat då nästan all information vi har idag baseras på nedskrivningar av bland annat en islänsk präst på 1200-talet. Gudarnas vara eller icke vara lämnar jag upp till var och en. Jag är liberal på det planet och anser att varje person är välkommen att tro vad de vill så länge de inte skadar andra. Jag anser att religion många gånger kan ge människor hopp och jag förstår inte varför man skall ta ifrån dem detta hopp bara för sin egen åsikt eller tros skull. Övriga svar i denna tråd kommer vara vänd till TS om jag inte klart skriver något annat. Bara så att inga missförstånd uppstår vilket det tydligen gjort tidigare. Du är alltså inte TS i min mening utan den som startade tråden, Dompans mamma.
    Citatfunktionen är bra, då ser man vem man vänder sig till.
    Sen väljer inte du vem som ska svara på dina inlägg.
    Avslutningsvis vet inte du ett smack om alla andra härinne, att du säger att du har si eller så många poäng är betydelselöst. Kan du backa upp det med bra argument fine; annars är det helt värdelöst.

ps: TS är ett inlägg i en pågående debatt inne i religionsforumet, inte en historisk arkeologisk utgrävning.
  • södertälje

Håller med TS,asagudarna blev förbjudna men Svenskarna har ju lyckats att förena kristna traditioner med asatrons traditioner,tufft tycker jag.
    Bibeln säger att det bara finns en gud och att all annan gudadyrkan ska förbjudas.
    Själv tror jag att det var människan som skapade gud och tio guds ord för att skrämma och hålla folket i järnhänder,prästerna som bestämmde om lagar och straff,brinna i helvetet osv.
    Kyrkan och prästerna var värst när dom hade makten,som tur är har dom inte det längre.

• Dompans mamma
    södertälje skrev 2009-08-29 16:31:08 följande:
    Håller med TS,asagudarna blev förbjudna men Svenskarna har ju lyckats att förena kristna traditioner med asatrons traditioner,tufft tycker jag.Bibeln säger att det bara finns en gud och att all annan gudadyrkan ska förbjudas.Själv tror jag att det var människan som skapade gud och tio guds ord för att skrämma och hålla folket i järnhänder,prästerna som bestämmde om lagar och straff,brinna i helvetet osv.Kyrkan och prästerna var värst när dom hade makten,som tur är har dom inte det längre.
    Amen!
  • Zhna

Som jag ser det så får Drug tro på vad dom vill, vare sig det är asatro, hinduism, islam, kristendom eller annat. Men problemet med kristendomen var just kyrkan som förbjöd allt annat under hotet "bibeln eller svärdet". Visst tror jag på att Daevas finns och att dessa får ha sina dyrkare ifred till den grad att dessa må offra sina blodoffer enligt sin tro. I alla samhällen där det fanns oss gnostiker så har vi levt i fredlig samexistens med våra Drug grannar. Katarer, bogomiler, taoister, sethianer och zhnas har aldrig krigat i annat än självförsvar. Och vi bryr ej oss om religioner förutsatt om dessa ej blir rena förtryckar regimer som kyrkan och konfucianismen varit under historiens gång. Men inte ens då tar vi gärna till vapen för skrivkonsten bjuder på ett mer fredligare och så mycket mer humoristiskt alternativ till motstånd.

Svar på tråden Asatro-kan någon komma med motbevis