• Malle85

    Feminism

    Jag är just nu mitt uppe i ett arbete kring feminism och deras människosyn. Jag kan själv inte kalla mig feminist utan snarare humanist.
    Jag anser att feminister vill i själv verket inte hamna på samma nivå som männen. Utan de vill ligga snäppet över, pga av att vi kvinnor har varit förtryckta i flera hundra år. Feminster ser att nu måste vi visa karlarna att "KVINNOR KAN!!"

    Vad anser du?

  • Svar på tråden Feminism
  • BarbieCrew

    Om du nu skriver ett arbete om feminism borde du titta på de olika typer av feminism som finns. Alla feminister tycker inte samma saker. Ett tips bara för att få en bättre insikt. Det är skillnad på den typen av feminism som bedrevs under rösträttskampen, den på 70-talet och den som finns nu.
    Att visa att "kvinnor kan" har vi väl redan gjort?
    Problemet ligger snarare i att vi som kvinnor eller män får tillskrivna egenskaper genom vårt kön.

  • supersemlan

    En bra och lättillgänglig introduktion på området är boken "Feminism" av Lena Gemzöe. Där hittar du historik och beskrivningar av olika feministiska inriktningar. Om du skriver ett arbete om feminism behöver du mer att luta dig på än eget och andras tyckande och tänkande.

    Och "människosyn", tänker jag, har att göra med oändligt mycket mer än om man är feminist eller inte, så det låter vanskligt att dra några slutsatser om människosyn utifrån det. Då måste du ta hänsyn till om feministerna politiskt befinner sig till höger eller vänster, och inte ens det räcker till. Feminism har mer att göra med hur man ser på (makt-)relationer mellan könen. Lycka till!

  • Malle85

    Ja, för Simone de Beauvoir som var en stor talare för feminism, så menade hon att kvinnor uppmuntras till passivitet och därigenom inte vågar stå upp och revoltera. Men om man ser på samhället idag finns det många starka kvinnor. Och då sitter inte strykan i musklerna, utan i sinnet och modet.
    Vi som är föräldrar idag måste uppmuntra mod, och inte bara för oss som har döttrar. Vi lever i en annan tid idag, än om man jämnför med hur våra far- och morfärldrar levde.

  • supersemlan

    Vad jag har hört kallade sig Simone de Beauvoir själv inte feminist, även om hennes arbete tveklöst har varit enormt betydelsefullt för andra feminister. Och samhället har naturligtvis utvecklats sedan 40-talet, samtidigt som det globalt finns enorma skillnader mellan olika samhällen. Kvinnors villkor är inte desamma i Sverige, som i Tyskland, som i Bangladesh, etc. Så det är väldigt svårt att uttala sig generellt om starka eller passiva kvinnor, eller feminismens eventuella legitimitet i dagens samhälle - utan att bli mer specifik.

    Vad går ditt arbete ut på? Ska det bli en uppsats av något slag?

  • Malle85

    Nej, jag läser till undersköterka och just nu läser vi Etik och livsfrågor. Så det är inget större arbete eller uppsats, vi ska göra varsin mindmap och ha ett seminarium i en lite grupp.

  • lille Birger

    Feminister vill inte att alla människor ska vara lika mycket värda.

  • grind

    Feminism är en vidrig ideologi och det är bra att du granskar den. Precis som du säger så handlar bara feminismen om kvinnor som försöker ge sig själva fördelar som andra saknar.

  • PumpkinQueen
    lille Birger skrev 2012-12-03 19:20:51 följande:
    Feminister vill inte att alla människor ska vara lika mycket värda.



    grind skrev 2012-12-03 19:22:47 följande:
    Feminism är en vidrig ideologi och det är bra att du granskar den. Precis som du säger så handlar bara feminismen om kvinnor som försöker ge sig själva fördelar som andra saknar.


    Vad lustigt att det bara är ickefeminister som säger att detta är vad feministerna vill. Borde inte feministerna själv säga det, om det nu var så? Eller har de hemliga möten där de bestämmer vad alla feminister ska säga och tycka?

  • Parcae
    PumpkinQueen skrev 2012-12-07 12:12:50 följande:




    Vad lustigt att det bara är ickefeminister som säger att detta är vad feministerna vill. Borde inte feministerna själv säga det, om det nu var så? Eller har de hemliga möten där de bestämmer vad alla feminister ska säga och tycka?


    Ja, och ännu lustigare att man drar upp en tråd från 2009 för att skriva vad de "hemska feministerna" tycker och tänker..
Svar på tråden Feminism