• Lukka

Bullar utan smör?

Ska baka kanelbullar idag, men skulle vilja minska kaloriinnehållet genom att byta ut smöret mot något annat. Men jag bor på Island och här finns inte Kesella, vilket gör det hela svårare... Någon som har något tips på vad jag kan använda istället? Är Philadelphiaost en möjlighet t.ex.? Ska man smälta den och baka med den precis som med smöret i så fall? Eller är det någon som vet om det fungerar eller vad man kan använda som alternativ till smöret och kesellan?

• Svar på tråden Bullar utan smör?
  • Lukka
    Lukka skrev 2009-08-28 11:27:58 följande:
    Ska baka kanelbullar idag, men skulle vilja minska kaloriinnehållet genom att byta ut smöret mot något annat. Men jag bor på Island och här finns inte Kesella, vilket gör det hela svårare... Någon som har något tips på vad jag kan använda istället? Är Philadelphiaost en möjlighet t.ex.? Ska man smälta den och baka med den precis som med smöret i så fall? Eller är det någon som vet om det fungerar eller vad man kan använda som alternativ till smöret och kesellan?
    Eftersom jag inte fick några svar så provade jag helt enkelt. Köpte 200 g Philadelphiaost och använde det på samma vis som smör i bulldegen, d.v.s. smälte 100g vid låg värme och rörde saman med mjölken och sedan blandade jag det med jästen. De resterande 100 g av osten blandade jag med kanel och socker och använde som fyllning i bullarna. Blev jätte bra och det blev verkligen gott! Så med andra ord kan man använda Philadelphiaost som ett alternativ till smör och även Kesella!! Nöden är uppfinningarnas moder!
Svar på tråden Bullar utan smör?