• Vattuman83

Lågt sittande moderkaka och blödningar

Hej!
    Jag är gravid i vecka 16 och har sedan vecka 13 haft mindre, gamla blödningar vid fyra tillfällen. Har varit inne på gynakuten där de konstaterat att moderkakan sitter i framvägg, men lågt. Att den är marginellt föreliggande tros vara orsaken till blödningarna.
    Skulle nu vilja höra om det finns fler i samma sits, och vad era läkare sagt till er. Och om det finns några som varit med om det här tidigare?
    Har blivit sjukskriven i en månad, så jag har gått om tid att grubbla och oroa mig...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Lågt sittande moderkaka och blödningar
  • janina76

Hej! Jag är gravid i v.26. Har varit sjukskriven i tre veckor pga.föreliggande moderkaka. Den ligger helt för livmodertappen Åkte då in till gyn med en mindre blödning då dom upptäckte detta. skulle ta det lungt hemma och inte lyfta mm.
    Jag har inte haft någon mera blödning sen dess,men det är ju jätte jobbigt bara vetskapen om att det kan komma störtblödning och att det då är brottom.
    Jag ska på kontroll igen om ett par veckor.
    Dom sa till mig då att många har moderkakan långt ner i början men att den oftast
    växer med livmodern upp. så för din del är det säkert ingen fara=)det finns gott om tid att växa på.
    Ta det försiktigt och försök att inte oroa dig.
    Lycka till!

• Vattuman83

Tack för svaret!
    Ja, det är väll bara att vila och hoppas att det växer till sig. Det är skönt att få vara hemma iallafall, och slippa stressen på jobbet! Men det är välldigt påfrestande att aldrig veta när blödningarna ska komma igen.

Skönt att du har sluppit fler blödningar, och hoppas du har möjlighet att ta det riktigt lugnt nu.
    Lycka till!

• sandraaa86

Hej. När jag va i vecka 15-16 lr vad det va så fick jag oxå blödningar och åkte in där dom gjorde ett ulltraljud och bebisen mådde bra det va bara det att moderkakan låg långt ner. Som då gjorde att jag blödde. När dom sedan gjorde rutin ultraljudet så hade moderkakan åkt upp så det va inge fara med det längre.
    Nu är jag i vecka 34.
    lycka till du behöver inte vara orlig kan vara ganska vanligt i början.

• Vattuman83

Ok, vad skönt att höra att den flyttade på sig. Hade du många blödningar innan?
    Lycka till på förlossningen!

• sandraaa86
    Vattuman83 skrev 2009-08-29 23:20:50 följande:
    Ok, vad skönt att höra att den flyttade på sig. Hade du många blödningar innan?Lycka till på förlossningen!
    Nej det pågick i ungefär två veckor fram och tillbax tror jag det var. Tack ska du ha :)
  • molly35

Jag är i v16+ 0 och hade en liten blödning i söndags och idag, var inne på UL och då satt min moderkaka långt ner. Man blir verkligen orolig när man börjar blöda, är min tredje och har inte haft så innan.

• Vattuman83

Ja, det är verkligen jobbigt! Förstår att det är läskigt när du inte haft så med de andra barnen.
    Har varit inne på sös igen med nya blödningar, och de sa till mig att jag får vara inställd på småblödningar under graviditeten nu. Känns tråkigt, men jag får helt enkelt försöka att inte oroa mig då de kommer, utan bara utgå från att det är moderkakan igen.

• dreamy

Har samma diagnos; lågt sittande MK och det är nu andra gången jag blöder och är bara i v 14... Hade hoppats att det var en engångsgrej första gången jag blödde i v 12. Har haft sammandragningar ett par timmar innan och inom ett dygn börjat blöda. Känns så himla hemskt att blöda när man är gravid, men läkaren sa att vi troligen skulle blöda lite då och då och att bebisen inte verkade må dåligt av det. Blev inte sjukskriven el så utan fick bara rådet att inte anstränga mig. Igår fick jag sammandragningar efter att ha tokskrattat, så det törs jag inte heller göra längre alltså :(
    "Skönt" att det är fler som detta hänt för, att man inte är själv. Annars tycker jag att de flesta drabbade verkar vara i v 30 eller senare och då är det ju "lugnt"
    Nu är det ju så länge tills man kan slappna av...

Håller tummarna för oss allihop!

• Florida Åsa

Jag blödde i fem veckor denna graviditet. Det började med en störtblödning i v.14 och fortsatte tom v.18+0. Anledningen var förmodligen lågt liggande moderkaka och det hade bildats ett stort hematom. I v.26 hade moderkakan flyttat upp sig ca 5 cm och blodansamlingen hade helt försvunnit. Nu är jag i v.33. I regel flyttar ju moderkakan upp sig iom att livmodern växer. I min förra graviditet hade jag också marginellt föreliggande moderkaka (fast då blödde jag knappt) som flyttade upp sig runt v.25.

I mitt fall hjälpte det att ligga på soffan så mycket som möjligt. Jag blödde mer när jag var aktiv och fick sammandragningar. Enligt min gynläkare kan förlossningen sättas igång för tidigt när man blöder iom livmodern blir retad till sammandragningar. Därför hade jag stränga order om att ta det lugnt.

Svar på tråden Lågt sittande moderkaka och blödningar