• blivande fsk lärare

mängd till 12 pers?

¨åh jag är helt värdelös på att veta hur mycket jag ska göra till hur mycket folk...
    ska göra marängswiss till 12 vuxna och typ 4 barn, hur mycket behöver jag då av
    glass?
    maränger?
    gädde?
    chokladsås?
    bananer?
    vad tror ni??

• Svar på tråden mängd till 12 pers?
  • AlvaLovisa

Jag skulle köpa glass så det blir ca 2 dl/person - alltså 7 halvlitrar eller 2 "bigpack", två påsar maränger, 5 dl grädde, en tub chokladsås och 8 bananer. Det är så sött med marängsviss att den mängden MÅSTE räcka

• blivande fsk lärare

ja och det ska ätas efter en massa annan mat på kräftskiva, och så lite annat fika oxå, så då borde det räcka! tack för hjälpen jag kör på dina mått!

• AlvaLovisa

blivande fsk lärare skrev 2009-08-28 15:08:30 följande:

ja och det ska ätas efter en massa annan mat på kräftskiva, och så lite annat fika oxå, så då borde det räcka! tack för hjälpen jag kör på dina mått!
    Det blir nog bra hoppas jag Ha en trevlig kräftskiva
  • klocka

Alltså, man är olika, men i min familj hade det *aldrig* räckt med 2 dl glass per person! 2 big pack till 16 personer!? Du måste skoja, det låter superlite...

• AlvaLovisa
    klocka skrev 2009-08-28 15:28:37 följande:
    Alltså, man är olika, men i min familj hade det *aldrig* räckt med 2 dl glass per person! 2 big pack till 16 personer!? Du måste skoja, det låter superlite...
    Nja, men om du räknar med 2 dl glass, 1 dl vispad grädde, 6-7 maränger, en halv banan och en massa chokladsås per person så borde det räcka... Speciellt efter en middag
  • klocka

Icke, icke i min familj 2 big pack hade *kanske* räckt till mig och mina kusiner när vi var små (ja inte förskolebarnsålder då!), vi var sex stycken. Glass bara slinker ner ju, det är ju typ som att dricka ett glas juice eller nåt! 2 dl, det är ju som 6 skedar glasss, eller 8 om man gör små skedar!? Och 6-7 maränger, de smälter ju bara i munnen, de slinker också ner! Dock skulle jag nog inte räkna med 1 dl grädde per person, det låter väldigt mycket...

Men som sagt, alla är vi olika... och vi var vääldigt förtjusta i marängsviss!

Svar på tråden mängd till 12 pers?